Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Uran som investering ⚛

Redusert guidet produksjon i 2023

1 Like

Sprott solid over NAV.
Fortsetter å hente penger.
Ser ingen kjøp i spotmarkedet ennå (på Twitter)

Sprott har ofte kjøpt av family offices og andre. Mot at de har tegnet sprott andeler.

1 Like

Uran.

Uran-etterspørselen vil stige som følge av at land skal bli uavhengig av russisk energi, forteller Niles til CNBC.

– Med invasjonen av Ukraina, har verden nå igjen sett til kjernekraft. Da vil Uran-prisene øke.

Hvorfor må de alltid legge til noe idiotisk ved siden av atomkraft. Kontanter er det dummeste jeg har hørt. Minimum kan man legge kontantene i amerikanske statsobligasjoner og få noen prosent avkastning. Å sitte på cash er garantert tap mot inflasjonen. Uran derimot har mer potensiale, om politikerne klarer å samle seg om sunn fornuft. Noe jeg tviler på enda, men håper jeg tar feil. Anyways, røde børser betyr ikke at det er dumt å kjøpe. Betyr bare at det var dumt å kjøpe før sammenliknet med i dag.

Hehe, edit før jeg poster, leste artikkelen nå og ser ut som han er enig :stuck_out_tongue: Bare teit overskrift som vanlig.

Cash er jo alltid fint å ha som krutt til å kjøpe marked krasj

Ikke alle som er enig med Rystad angående kjernekraft. Har stusset over negative uttalelser fra Rystad om kjernekraft ved flere anledninger. Får litt inntrykk av at de ikke er helt up to speed på ting, slik de er når det gjelder oil & gas ass…

1 Like

Driver ikke Rystad å henter alle oppdragene og pengene sine i O&G da?

Gir jo fint mening at de er negative mot Uran.

1 Like

Ja godt poeng. Kanskje de setter seg litt nærmere inn i ting nå når de har fått motbør :slight_smile:

1 Like

Centrus blir knallbra inn mot 2024-25

Tornerosesøvnen over?

1 Like

UEC opp 6% :partying_face:

Slenge inn et utdrag fra et nyhetsbrev eg får: Kerrisdale Capital [published]( on Uranium Energy Corp (NYSE: UEC — $1.02 billion), an environmentally friendly Uranium mining company. Kerrisdale called the company “a classic junior mining promotion… [that] acquires uneconomic uranium assets to trick retail investors into thinking it’s a legit miner.” Kerrisdale concluded,

“Altogether, UEC’s nameplate uranium resources massively overstate the uranium UEC can hope to actually extract from its deposits. But then again, we don’t think UEC ever intends to mine and sell uranium – rather, it exists to sell shares.”

Har ingen formening om dette, følger ikkje selskapet men tenkte det kunne være av interesse på denne tråden :blush:

God dag alle Uranium followers. Henger dere fremdeles med her?

Det har nå gått ca 1,5 år siden Uranium-aksjene toppet ut. Konsolideringen for spot prisen og aksjene ser ut til å nærme seg slutten


Dette skjer samtidig som UN holder på å bryte opp fra en 16 måneders lang base

Nå trengs det kun en liten stigning til før fondet trader til premium til NAV - hvor de starter kjøpene av fysisk Uranium. Som igjen vil starte en refleksivitets bevegelse til oppsiden

Slik ser chartene ut for øyebliket i en sektor hvor det mest sannsynlig vil være en strukturell mangel på råvaren de neste 10-20 årene, men hvor det også på kort sikt virker å være for lite supply tilgjengelig

I tillegg starter høysesongen for utilities til å handle Uranium i september, noe som i gjennomsnitt fører til en sterk avslutning for året i Uranium-aksjer - som det kan ses av CCJ sitt seasonality chart
image

Når det er sagt så må jeg innrømme at 18 måneder med konsolidering har satt sitt preg på den kortsiktige troen på sektoren. Det er ingen tvil om at flere faktorer liner bra opp på kort sikt her, men plutselig snur det ned igjen og vi får 18 måneder til med konsolidering.

Lykke til oss som fremdeles har ståltro på lang sikt :slight_smile:

5 Likes

Jeg klarte å kjøpe meg inn klokkereint på toppen. Og sakte men sikkert begynner jeg å komme meg i pluss😅

Er riktignok over 50% opp på sprott physical uranium trust. Men to andre ETF har vært seig materie.

2 Likes

Enkeltaskjer har gått en del siden i sommer. Er opp 30% på UEC, ca. 20% på CCJ, UUUU, DNN. Skal sies at jeg kjøpte på dippen i dollarkursen da, ser avkastningen er litt større enn stigning i lokal valuta.

2 Likes