Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Uran som investering ⚛

Spot videre opp.
53$ nå.

Aksjene fulgte ikke spot opp i så stor grad. Mulig litt gevinstsikring i kombinasjon med sur makro.

Spot opp til 54 på ask.
53.5 middel.

Ny inngang i UEC nå

Ca 15% lavere enn sist salg

Vet du hvorfor såpass kraftig ned ?

Uran er sinnsykt volatilt. Perfekt for svingtrading, om man finner «rytmen»

Tok en post i Centrus også

Uransfæren kan ha droppet litt ned pga Kazakhstan

Skjønner, jeg har ikke mulighet til å trade så mye. Mitt bet går ut på at det fundamentale tilsier at det på litt lengre sikt skal videre opp

1 Like

Sektoren møtte veggen for litt siden. Ser du noe spesielt @Mr.Oncoinvest eller er det bare i takt med makro krasj og volatilitet i sektoren ?

Ikke skjedd noe som jeg har fått med meg. Vi er vel nærmere sanksjoner mot Rosatom nå enn noengang tidligere,
Spot er uforandret.

2 Likes

Venstresiden som styrer Thunberg begynner å myknes opp for atomkraft.

1 Like

Bare så det er et, så er vedtatt politikk i Tyskland motsatt. Atomkraft kan kun startes hvis problemet ikke kan løses med sol, vind, gass, olje eller kull.

Prisen på U3O8 er opp ganske bra siste uke.
53 på ‘ask’ nå.

Noen som henger med?

UEC er f.eks opp 17% på 7 dager.

Ennå har vi ikke hørt noe mer om et ban av Rosatom.

Cameco har gjort et gigantkjøp, noe som har holdt kursen på aksjen, og URNM, tilbake.

Ny reaktor i US

Centrus hadde er kurs som var ganske nøyaktig dobbelt av dagens, da U3O8 sist var på 58-59$. Anfield Energy også
Mange muligheter

2 Likes

Får se om det blir litt fart nå da

Edit
Skulle gjerne sett Centrus børsmeldte dette. Men på litt sikt har det vel ikke noe å si.
Centrus har veldig ujevne inntekter. Rykk og napp. Derfor ser det ut som analytikere bommer i hytt og pine. Sist nå på Q3. Som ga en eventyrlig kjøpsmulighet helt ned mot 30$.
Med en femtidobling av kapasitet fra 2023 til 2024, tror jeg det kan være lurt å sitte rolig i båten herfra.

1 Like
2 Likes

Stadig flere land tyr til fornuften…

4 Likes

Jeg synes ikke det er fornuftig å plassere kjernekraftverk i et område som jevnlig får jordskjelv på 8+ på Richters skala.

Burde holdes unna steder med jordskjelv, flom, brann, ras, osv.

1 Like

Har vært litt bevegelse i spotpris siste uke. Mulig det går mot bedre tider.

2 Likes

For første gang på 4 (?) mnd ser det ut som SPUT kommer over 1% over NAV/Spot og kan dermed selge andeler mot cash som skal brukes til kjøp i spotmarkedet.

Kilde
https://sprott.com/investment-strategies/physical-commodity-funds/uranium/


2 Likes

Ja den gikk ganske bananas før idag, handlet masse uran ;D

La oss se hvor mye uran de har imorgen.

2 Likes
2 Likes

Ser bra ut. Sprott er omsatt for over 10 mill CAD på litt over 1 time. Mer penger i kassa til kjøp.
Spot stiger

Centrus opp ca 30% siden omtalt noen poster opp

Edit
Sprott U.UN omsatt for over 20 mill CAD.
Vanskelig å si hvor mye av dette som er nye aksjer. Men mye blir det.

2 Likes