I en del selskaper ville det vært kjekkere om de kunne bruke cash til å bygge selskapet istedenfor å betale det ut som utbytte. Man har jo uansett de som har klart begge deler de siste årene. F.eks Kitron har betalt OK utbytter samtidig som de har hatt god vekst/kursutvikling.
Det er jo også sånn at utbytteaksjer har en tendens til å bli priset relativt høyt, P/E 15-25 er vel vanlig. Kommer an på hvor god historikk de har å vise til. Hvis man finner et selskap som er priset til f.eks. P/E 10, så er det en god mulighet for 5-10% årlig utbytte + 100% verdistigning i løpet av 2-3 år mens markedet finner ut at jo, disse gir stabilt med utbytte.
Så… Tipp topp tommel opp for ocy og stb da?
Jeg har Entra som en betydelig del av min langsiktige portefølje. Har handlet jevnt og trutt siden notering. Og det har vært en hyggelig reise. P/E på under 10
Har stb i min langsiktige portefølje😀
Hehe. Det har jeg også, men fant ut at kjøp på 50 og salg på 53 funker bedre og forekommer hyppigere enn å få 3nok pr aksje i utbytte årlig. Så en del av stb potten dedikeres til det mønsteret der…
Hei!
Har bare ett lite spørsmål, vet ikke om dette er rette plassen å spørre men lurer litt på ting ang. utbytteaksjer. Ser enkelte, f.eks studenter sier dem betaler husleien sin med utbyttene de får gjennom årene fra selskapene. Hvor mye må en egentlig starte med for og få slike summer i utbytte? Har 70000,- nå som jeg starter med og syntes det er mye. Ser f.eks med PepsiCo aksjen att en “kun” får 2000-3000 kr i året med utbytte der viss en handler for 70000,-.
5% yield er svært bra, så da er det bare å regne selv
Noe utbyttemaskiner er lavt priset. Slik som de som opererer i sykliske markeder, og hvor utbyttet dermed vil variere. Dersom du tar tiden til hjelp vil nok disse totalt gi vel så bra avkastning som noen andre. Shippingaksjer kan nevnes her. Akkurat nå fremstår BW LPG og Avance som klare utbyttefavoritter.
Hva med Exxon? Lavt priset nå og ser nå ut til å være en god utbyttemaskin.
du er nok inne på en god ide for deg,-ikke forhast deg,det vil du alldrig vinne på!
Lykke til videre
Spennende i dag når de legger fram resultat for 3 q .Blir nok rødt men de beholder utbytte og sakt opp 15 t for og møte de vansklige tidene. Kommer til og kjøpe mer etter valget. Resultatet ble bedre en ventet.
Greit utbyttemønster, pe 10?
SOR: STYRELEDER KJØPT 15.000 EK-BEVIS, KURS 105,92
Oslo (TDN Direkt): Styreleder Stein Hannevik i Sparebanken Sør har fredag kjøpt 15.000 egenkapitalbevis i Sparebanken Sør til kurs 105,92 kroner pr egenkapitalbevis.
Det fremgår av en melding fredag.
Etter transaksjonen er ny beholdning 38.467 egenkapitalbevis.
NS, finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Hvis man er ute etter stabilt høyt utbytte er det vel ingen som er i nærheten av AMSC? Har vel ennå igjen over 2 år av de fastkontraktene som løper ut først. Må iallefall få et kjempefall i dollarkursen før andre selskaper kan matche dette.
Det er vel OCY som evt. matcher de. De har ligget på 0.05 USD i corona kvartalene men lå på 0.15+ før det.
OET har betalt ut ca NOK 11 så langt i år - kurs fredag NOK 53,40
Hvis du ser på aksjekursen fra nyttår til nå så har den falt mye mer enn 11 kroner.
Newmont øker det kvartalsvise utbytte med 40% fra desember. Blir supert framover. Rekordresultat nå i Q3. Gullprodusenter generelt akselererer utbytte for tiden. De vasser i penger.
Har man noen utbytteaksjer i utenlands valuta kan man alltids «veksle» over i norske utbytteaksjer hvis det skulle være gunstig. F.eks selge noe når dollaren står i 10kr og putte det i Yara, Gjensidige etc.
Hadde vel vært mer lønnsomt å ikke eid aksjen pga fallet i pris.
Evil, det kommer jo helt an på når man gikk inn. Utbytte ble betalt ut i mai og august i år på kurser rundt 60 om jeg ikke husker feil. Men ja, dette er tank. Litt risiko er det jo, men med riktig inngang og lang horisont, kan det være bra. Om den er bedre eller dårligere enn andre utbytteaksjer… opp til hver enkelt å bedømme.