Den største boten i ett norsk selskap var yara saken. 300 millioner. Finnes det noen mulighet for ett enda værre worst case enn dette?
Break even oljepris? De får hovedsakelig 16,8% av oljen som utvinnes til å selge. Det er nå ca 5000 barrels per dag, utgjør 1mrd årlig resultat med ca. 80 dollar/barrel. Cost er veldig lav nå, siden de er så og si gjeldsfrie og har rundt 900M i cash ved year end.
Ah, ser av tråden av det er noe mulig snusk (Økokrim) og at det er noe drift i Afrika, så prisingen kommer rett og slett av usikkerheten rundt dette. Høres ut som man kan genierklære seg hvis det går bra og si at “burde visst bedre” hvis det går til helvete.
Det høres ut som nok et relativt binært case, med enten himmel eller helvete. Litt som Ultimovacs (som jeg hadde 5% av porteføljen i fordi jeg syntes det så bra ut. Holdt på å øke rett før det gikk til helvete. Jeg hadde ikke mer i Ultimovacs fordi jeg tenkte at samme hvor bra det så ut, så var det en god sjanse for at det gikk til helvete).
Jeg satt i Nekkar mens de hadde en pågående rettssak angående oppgjøret rundt salget til McGregor, men best case var 0 MNOK i minus, worst case var 240 MNOK i minus. Jeg tenkte at selv i worst case scenarioet, så hadde de økonomien til å komme seg gjennom det. De endte opp med å måtte betale ca 100 MNOK. Det har betalt seg fint i etterkant. Hadde ikke vært så gullkantet hvis de hadde måttet betale 240 MNOK.