Paretos liste over utbytteaksjer
Ser reach Subsea mangler, hvis de leverer som i 2023, så blir det ca 6%, men er en liten utvanning på veien, så litt lavere.
Olje, shipping og bank på lista
Det er nok kun de selskapene som Pareto har dekning på, som er på den listen
“Langsiktig sparer”, da høres det ut som det forutsettes at horisonten strekker seg litt lenger enn til 2025? Det er lett å nevne utbyttearistokratene, ikke så mange av dem i Norge. Kjøper man shipping med høy direkteavkastning kan man være rimelig sikker på at man er på toppen av en syklus. Selvaag har veldig god utbyttekapasitet, særlig etter at de skilte ut tomteeieren i eget selskap. Kjøpte selv på 26 kr i 2016 og har direkteavkastning på 50 kr, dvs 191 % sålangt (ikke reinvestert utbytte). Og så kommer det vel en ny krone snart, gidder knapt nok å følge med.
Er det noen her som sparer mer i utbytte aksjer vs fond? Eller går det i en eller annen form for hybrid? Jeg har begynt å plassere deler av pengene i bank og olje. Skipping er jeg litt i stuss på da det kan svinge voldsomt?
Jeg har vel 90 % i shipping. Kursene svinger mye, men utbyttene er også høye når du er i den delen av syklusen der det er høye rater. I shipping skal du kun velge aksjer i segmenter der ordreboken for nybygg er lav, se eksempel fra AGAS i 2016 på hva som skjer når det er bestilt for mange skip og proppen løsner:
For øyeblikket er det stortank, produkttank og tørrbulk som har relativt lav ordrebok, kanskje noen andre segmenter som jeg ikke følger så godt med på også. Container skal du holde deg unna, kanskje med unntak av feeder-markedet (MPC) som kan være verdt å følge med på enda.
Aksjekursene har gått mye i de fleste shippingsegmenter de siste årene så risken blir selvfølgelig høyere og høyere. Men for tank f.eks regnes det med gode utbytter og høye kurser i flere år fremover nå.
Hvilke tank-selskaper anbefaler du å sjekke ut? Og hva tenker du om for eks HAUTO?
Var investert i bilfrakt (GCC) for et års tid siden, tror det er mer kake igjen der. Forholdsvis mange skip som er bestilt, men jeg vil også tro at tonnmil skal øke en del siden vi er i en periode der kinesisk bileksport skal øke de neste årene. Vanskelig regnestykke med flere ukjente, ikke minst geopolitikk. Hauto, GCC, Wallenius Wilhelmsen er gode selskaper der.
For stortank kan du se på Frontline og Okeanis. Kursene følger relativt tett, og det er ikke veldig stor forskjell på utbyttegrad. OET har vel hatt litt bedre rateoppnåelse og høyere utbytter hvis du ser litt bakover, men Frontline har skaffet 24 nye VLCC gjennom avtale med Euronav. Jeg er spent på utfallet av dette hvis ratene for VLCC tar av. Frontline har stor omsetning så det er greit å komme ut og inn med større summer, OET ikke fullt så stor. Om det spiller noen rolle for deg kommer an på hvor store handler du skal gjøre.
For produkttank kan du se på TORM og Hafnia.
Hva tror du om VLCC rater? Synes man har pratet på at det skal bli helt texas der i flere år nå, og det har ikke skjedd noe som helst med unntak av en rask “super syklus” halvveis inn i Covid-19 pandemien?
Ratene har fortsatt ikke tatt av nei, men det kan sies at de er stabilt gode. Bare ikke veldig gode slik som man har håpet på skal skje de siste årene. Dette er det OET har betalt ut de siste to årene:
Caset er intakt slik jeg ser det, hovedsaklig pga lav ordrebok og økende alder på eksisterende flåte:
Vi er nå tidlig i høst-/vintersesongen, som er den sterke delen av årssyklusen for VLCC. Om du har aksjer i f.eks Frontline eller Okeanis og vurderer utgang ville jeg i hvert fall sett det an til rundt nyttår.
Hehe, vi som har vært et par år i Tank (Okeanis) har fått mer enn 100% i utbytter bare siste 18 månedene sammenliknet med kostpris:)
Vært en helt fantastisk reise.
Takker,
jeg vurderer faktisk inngang i Frontline- litt derfor jeg spør.
Sitter i Hunter (gjort det siden 2019), og det har ikke gått helt veien etter alle båtene ble solgt og de har veddet på høyere flytende rater enn lengre faste kontrakter, tror egentlig de traff greit på salg av båtene for det har liksom ikke vært helt det store etter det heller, selv om det var noen måneder der med god inntjening.
Pleier folk her å reinvestere utbytte i de samme selskapene de får utbytte fra - eller plasserer dere det i andre aksjer/fond?
Pleier å reinvestere i den aksjen i porteføljen jeg anser som mest undervurdert.
Noen ganger er det samme aksje som utbytte kommer fra, men som regel ikke.
Jeg har valgt noe som jeg ser på som den beste investeringen på Oslo Børs, kanskje også utenfor, de neste 2-3 årene. Men det fordrer at man har is i magen for her er det både drift i Afrika og Økokrim har en pågående etterforskning for korrupsjon og markedsmanipulasjon av selskapet og datterselskap som mistenkt, samt noen tidligere ansatte/styre.
Men de går så det griner og er priset med P/E på rundt 1-1,2 et sted. De kom i våres med overgang til utbytter framover på 30% av cashflow 1 gang årlig, samt 25M USD i utbytte/tilbakekjøp i 2024.
Dette ble godkjent på GF, men styret har valgt å holde litt igjen på 25M USD utbyttet siden Økokrim jobber med nevnte etterforskning. Dette er guidet å komme i 2025, i tillegg til ordinært utbytte.
Totalen vil se rundt dette ut, og aksjen prises nå til 8,4kr (Blir gøy å se tilbake på dette om noen år og se hvor rett/feil dette ble):
Martins da, dette er ulikt deg.
Vet ikke om det inngår i “utbyttemaskin for langsiktig sparing”, men heller afrikansk luksushotell i særklasse;
Vi får se om det blir lambo eller et av eksemplarene du sikter til der
Hittil virker det ikke som Økokrim har noen utslagsgivende virkemidler som kan stoppe utbyttefesten, og det er heller ikke deres mål, men man får se hvor det bærer. Er ingen ekspert på loven i denne sammenhengen.
Får satse på lambo
Hva er break even for dem?