Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Utbyttemaskiner - for den langsiktige spareren

Begge deler

1 Like

https://www.nordnet.no/mux/page/skankautdelning/dividends.html?country=NO

MHG eks betaler vel per Q

http://utbytteinfo.com

1 Like

Utbytter 2017.pdf (313.9 KB)

Pareto har laget oversikt over utbyttedatoer og mengde for alle børsens selskaper i 2017.

3 Likes

Ex. dato, vil det at du må ha aksjer før Ex.dato for å få ubytte?

Ja, du må sitte med aksjene på exdato.

Ex dato er vel for sent? En må vel ha aksjene dagen før den går ex utbytte?

Usikker trodde det var stengning ex dato som gjaldt. Men kanskje greit å kjøpe dagen før.

Riktig det når du tenker fra åpning. Ex-dato angir første dag aksjen handles uten retten til utbytte.

Så om exdato er 2 Mars. Så må du ha aksjen ved stegning 1 mars for å få utbytte?

Jeg tror det, men det er bare å følge med på børsmeldinger.

Sakset fra Nordnet:
Når har jeg rett til utbytte?
​For å få utbytte må du eie aksjen på den dagen avstemming skjer, det vil si på den såkalte “ink-dagen”. Ink-dagen bestemmes på generalforsamlingen til hvert enkelt selskap og er dagen før den såkalte “Ex-dagen” som det ofte refereres til i børsmeldinger. Eier du aksjen på ink-dagen har du rett til utbytte.

3 Likes

Novo Nordisk

Utbytte 3.26%
P/E 15.86

Har vært mye støy rundt Novo. Risiko for at utbyttet blir redusert eller fjernet?

Ja, men man kan argumentere for at det er ved slike motganger at prisen kommer ned og at det blir attraktivt. Men man må så klart tro på at det er kortsiktige motganger og det langsiktige caset er intakt.

Mange store kjemper i norden har kommet ned på attraktive nivåer, så er spørsmålet om de vil fortsette å levere i årene som kommer.

Selskaper som tidligere har blitt sett på som svært høy kvalitet og vært høyt priset.

1 Like

Note

Utbytte 3.57%
P/E 12.52

@holmes Har du satt deg inn i de nye aksjekonto endringene?

Slik jeg forstår det, vil linkkonto fungere best som utbytte konto. Særlig om det blir skjermingsordning på denne kontotypen.
Mens den nye aksesparekonto vil det bli løpende skatt på utbytte + skatt ved uttak.

Vi får se hva det endelige resultatet blir :slight_smile:

1 Like

Ja, det er nok et eksempel på potetlandet Norge som lager rare skatteregler. Hvorfor straffe utbytte på denne måten?

1 Like

Fordi det ikke holder med skatt på lønn, så gevinst, så moms på varene? Greit å skvise inn litt ekstra fortjeneste av de fornuftige sparerne :slight_smile:

Tror flere parter har sagt sitt misnøye med høringen, så vi får se

1 Like

Litt interessant case synes jeg… jeg liker infrastruktur sektoren. Den som bare hadde mer cash i disse tider. Jeg er imponert av dere som sitter med en store pose penger nå, men det er sikkert lurt.

RAILCARE
Railcare får order i Norge på 20 miljoner kronor (Finwire)
2017-03-23 08:11
Järnvägsunderhållsbolaget Railcare har fått en order på 20 miljoner kronor för leverans under 2017. Det är bolagets samarbetspartner i Norge, NJD Railvac, som lagt en order på en komplett Railvac 16000, enligt ett pressmeddelande.

NJD Railvac uppges se stora underhållsbehov på den norska järnvägen, vilket föranleder ordern. Maskinen beräknas vara färdig för leverans under det fjärde kvartalet 2017.

Stefan Linnér
[email protected], 0701-15 39 64
Nyhetsbyrån Finwire

1 Like