Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Utbyttemaskiner - for den langsiktige spareren

Endringer er gjort for Statsbudsjettet 2019, ASK er nå overlegen om du ikke skal kjøpe utenfor EØS?

“Ordningen med aksjesparekonto endres slik at utsatt beskatning også omfatter utbytte fra aksjer og fondsandeler”

5 Likes

Så det selv, dette var F. meg på tide!

Wow, fantastiske nyheter! :grin: :+1:
Fint for jeg har lyst å sikre meg rimelige utbytte/verdiaksjer å ha langsiktig på aksjesparekonto!

2 Likes

Hvortid skal du kjøpe disse rimeligt? :smiley: :stuck_out_tongue_winking_eye:

Når det krakker vel :kissing_heart:

haha jeg fyrer bare :slight_smile: men har ikke langt i fra samme plan selv :exploding_head::nerd_face:

Blie nok enklere få rimelige aksjer i utlandet(EØS) enn Norge med det første. Så jeg/vi burde egentlig se litt utover. Oljen vil holde oss oppe en god stund lenger (tror jeg da!).
Vanskelig å si om vi får er slikt sjokk fall i oljeprisen som vi hadde i 2008. Det ga jo super gode muligheter, men nå tror jeg det holder seg egentlig. Men en ekte finanskrise tar vel med seg alt kanskje… Men da kun for en kortere periode, så man har et mye kortere vindu å kjøpe norske aksjer på enn andre steder slik jeg ser for meg utviklingen.
Imo 2020 gjør at jeg tror det blir vanskelig for oljeprisen å gå ned selv om den normalt skulle ha gjort det.

En av de jeg håper å få tak i er Photocure som jeg har sett på lenge (eid litt siden i fjor sommer, men kun en lyttepost egentlig).
Men den kan fort gå opp mye før det krakker.
Om jeg faktisk treffer med salgsopsjonene mine vil de gi bedre avkastning enn hva Photocure har gjort og kanskje vil gjøre, så jeg forhåpentligvis ender opp med mer penger å kjøpe aksjer for.
Men er faktisk rundt 100% opp med Photocure :joy: Så hadde jeg ikke vært så enormt kraknisse og faktisk satset på Photocure som er eneste aksjen jeg faktisk er veldig giret på, ville jeg hatt bra økning frem til nå.

Så jeg anbefaler at vi begynner å se på solide aksjer i Skandinavia og ellers i Europa som kan komme på billig salg.
Tror f eks at BMW kommer til å fortsette nedover å bli helt latterlig priset. Men det er en aksje jeg i hvert fall tror kommer til å overleve og kunne tjene penger i fremtiden. Men bil aksjer, spesielt amerikanske tror jeg blir slaktet.
Så handler det om å forsøke kjøpe når det går for langt.
Nå har jeg ikke akkurat studert BMW nøye, det må uansett gjøres ny analyse for å se hvordan realiteten er etter det krakker. Men det er bare et eksempel på et selskap jeg tror vil overleve og klare omstille seg. Men som kanskje vil bli unødvendig straffet under krakk.

2 Likes

Vurdert litt på å ta i mot kniven i danskebank, men har ikke blitt noe av det :sweat_smile: liker også photocure

1 Like

Har vurdert kniven i Danske fortløpende etter hvitvaskingsaken jeg også. Glad jeg ikke hadde mulighet til å prioriterte den tidligere for den har jo falt laaangt ned. Hvis ikke børsene faktisk krakker nå, men nøyer seg med korreksjon/uro for eksempel en uke til, så synes jeg det ser spennende ut å kjøpe i området 120kr:


Kanskje noen her som har mer snøring på hvordan det fundamentale ser ut?

Det kommer helt an på hvor mye de får i bøter, det som er kommet frem den senere om hvor store summer det er, så kan det se ut bøtene vil bli massive om man sammligner med BNP Paribas og HSBC. Det har vært snakket om bøter fra 12 MRD og opptill 38MRD, som jeg har forstått det da må de ha en emisjon om siste sum blir gjeldene.

2 Likes

S T O R E B R A N D !!!

:money_mouth_face::smiling_face_with_three_hearts::partying_face:

Hmm?

Enig at Danske bank kan være ett bet rent teknisk.
De har jo dette hvite vask saken over seg, har ikke sett på det fundementale.

1 Like

Equinor, Aker, Aker BP, ABG og lakseaksjene er gode bets om man vil ha bra med utbytte.

2 Likes

ABG og ikke minst AFG :heart_eyes:

1 Like

Hva med Ocean Yield? Noen som har tanker? 9-10% yield

3 Likes

ja den kan være bra! hvordan ligger det an med Dhirubhai? står og faller ikke det meste av utbytte på den FPSO`n?

Nei, de har vel en ordre reserve på 3,5 milliarder og gjennomsnitt på 12 år. Hvis de derimot får kontrakt på Dhirubhai i tillegg, så blir det meget god inntjening og selskapet vil de være ekstremt lavt priset som det er nå. Hvis jeg ikke husker feil er vel FPSO betalt ned, og de har 400 mill tilgjengelig for nye investeringer! Kan bare bli bra dette :slight_smile:

2 Likes
1 Like

https://www.xact.se/etf-utbud/Aktiemarknad/XACT-Hogutdelande/

Får du 4% utbytte her på konto eller blir det akkumulert i fondet?