Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Utbyttemaskiner - for den langsiktige spareren

Hvis du setter inn 100k i året og tar ut 100k i året, så har du effektivt tatt ut kr 0 skattefritt. Jeg ser ikke poenget?

1 Like

poenget er vell at du kan spare i utbytteaksjer og fremdeles ta ut utbytte skattefritt? Syns selv det var litt retard skrevet og er ikke helt sikker på om jeg forstår det selv :joy: Så er derfor jeg hadde håpt noen med stålkontroll kunne forklare meg om jeg var inne på noe eller om jeg må legge meg nedpå litt

Altså, med ASK, så kan du ta ut innskuddet og la overskuddet stå og “forrente” seg. Dette er ikke noe som har direkte med utbytte å gjøre.

La oss si du putter inn 100k på starten av året, dette øker med 5k pga utbytte og 20k pga økt verdi på aksjene. Du kan da ta ut de 100k du satte inn på kontoen skattefritt. Du har da 25k på ASK og 100k i “cash”. Hvis du vil ta ut gevinsten på 25k, så må du skatte. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Man ser en oversikt på ASK hvor mye som er satt inn på kontoen, og denne summen er det du kan ta ut før det begynner å skattes av.

1 Like

On-topic, så forventer jeg 50-55 øre i utbytte fra Kitron nå til våren. Kursen er nå rett under 11 kr, så ca 4,5% direkteavkastning. Marginene har fått svi litt i 2019 pga veldig sterk vekst, så forventer at dette øker til 60-65 øre for 2020 eller nærmere 6%.

1 Like

Ifjor var kursen 9,6 ? når utbytte kom?

1 Like

9,6 siste dag inkludert 40 øre utbytte, 9,28 ex utbytte dagen etterpå :stuck_out_tongue:

1 Like

Med dette eksemplet kunne du jo spart deg å sette inn 8400 i mnd. Siden verdien på kontoen blir den samme.

PARB-kursen glir oppover.

3 Likes

Kjøpte Pareto Bank dagen før rapport - ser bra ut :+1:

1 Like

Ocean yield er billig nå. Veldig hyggelig direkteavkastning.

Hva har utbyttene ligget på?

18 cent tror jeg guidet ned til 15 cent fra Q1 2020.

1 Like

Med dagens pris og utbytte guiding på 15cent pr aksje er det ca 11% utbytte. Ved en eventuell avtale for Connector og FSPO’en ila året, hvilket jeg vurderer som sannsynlig, så er vi raskt oppe på 18 cent igjen. Jeg kommer nok til å sitte greit i denne en stund til fremover.

1 Like

Hvorfor er det nesten ingen som snakker om ABG Sundal Collier ??
Betalt utbytte i vertfall 19 år på rad med Yield fra 10% til 20%, Eller er det feil? :man_shrugging:

kilde utbytteinfo.com

2 Likes

Jeg ble for grådig når jeg forsøkte inngang rundy 3,4 for noen måneder siden.
Så stakk den plutselig så kjapt at jeg tok andre muligheter.

Burde fremdeles være en super investering på disse nivåer, hadde vel et svært aktivt fjerde kvartal.

1 Like

Eksempel fra SRbank idag:

Utbyttebeløp: 5,50 kroner
Annonsert valuta: NOK
Siste dag inklusive: 23. april 2020
Ex dato: 24. april 2020
Eierregisterdato: 27. april 2020
Utbetalingsdato: Fra 4. mai 2020
Vedtaksdato: 23. april 2020

Eksempel; Hvis man skal inn/ut for å kun få med seg utbytte på 5.5nok pr aksje. Når må man senest kjøpe og når kan man tidligst selge for å det utbetalt 4 mai?

1 Like

Det er som regel ikke så veldig lønnsomt å gjøre det på den måten, i de fleste tilfeller faller aksjen tilsvarende utbytte dagen eller dagene etter i noen tilfeller mer også.

Får å få utbytte må du eie aksjer senest den 23. April og kan selge de igjen den 24.april med rett til utbytte :slight_smile:

2 Likes

Takk… ble litt forvirret av eierregisterdato 27 april

Du må se på ex-dato👍