Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Utbyttemaskiner - for den langsiktige spareren

For å bygge en pengemaskin av utbyttene fra selskapene i porteføljen din må du ha en oversikt over når selskapene utbetaler utbytte. Porteføljen min deler ut utbytte månedlig, dog så er det noen måneder hvor porteføljen gir meg mer å reinvestere enn andre måneder. Vil presisere at å dele ut i en spesiell måned ikke er noen faktor man skal vektlegge, men det er motiverende å ha en oversikt!

Når betaler dine selskaper utbytter? Er dette noe dere tracker?

1 Like

Kursen på Scanship var 14. mars kr 6,30, synes du traff bra på den, kurs i dag, 17 kr. :stuck_out_tongue:

2020 Bulkers kan bli bra. Lover månedlige utbytter fra Q1 2020

2020_Bulkers_Ltd_Presentation_at_Pareto_Securities_26th_Oil_ (1).pdf (615,9 KB)

Pareto Bank bør sees på, de betaler ikke stort mye nå, men dette vil sannsynligvis endre seg i årene som kommer.

1 Like

Hva er grunnen til at det sannsynligvis endrer seg?:slight_smile:

Avance og BW LPG

Castellum har falt litt tilbake den siste uken. Selskapet er en av sikreste utbytteselskapene i Sverige. Skrev et innlegg om selskapet i forrige uke

Pareto Bank gjennomførte 6. juni en rettet emisjon på NOK 400 millioner. I lys av en vellykket emisjon har bankens styre besluttet å endre bankens utbyttepolicy for å øke forutsigbarheten i utbytteutbetalingene.

Pareto Bank har en intensjon om å utbetale minimum 25 % av resultatet etter skatt hvert år uten noen øvre grense på utbyttenivået. Det er også bankens intensjon at den årlige nominelle utbyttebetalingen er stabil eller økende hvert år.

Pareto Banks faktiske kapitalbehov slik det er definert gjennom bankens vurdering av bankens samlede risikonivå (ICAAP) er også retningsgivende for hvilket utbyttenivå som fastsettes. I tillegg er lovpålagte kapitalkrav og Finanstilsynets fastsettelse av bankens pilar 2 krav retningsgivende, samt markedets forventninger til hvilken kapitalisering Pareto Bank bør ha.

En annen sak som må taes opp: Ikke reinvester utbytter fra shipping i samme rederi, sektor eller shipping. Just don’t, og om du lurer på hvorfor les alle årsrapportene til FRO de siste 10-15 årene, så vil det bli veldig klart hvorfor man skal være veldig forsiktig med det.

6 Likes

equinor på 150kr med høyde i 2020 earnings/utbytte. da de også har startet tilbakekjøpsprogram mot 2021 på 10% av utestående vil da 165kr idag utgjøre samme yield.

1 Like

Takk for grundig svar. Ser at aksjekursen ikke har reagert noe spesielt, så en voldsomt økt yield er nok ikke priset inn enda?

Så som et langsiktig case, kan det vel bli en meget god inngang i høst?

Inngang under P/B 0.8 gitt at ROE holder seg på 15% vil gjøre det mulig å tjene penger.

Oppdaterer litt info om AFG som fortsatt leverer varene.
Har ikke lest artikkelen da den ligger bak betalingsmur, men overskriften sier vel litt. https://finansavisen.no/eiendom/aksjer/2019/09/15/6952420/af-gruppen-pa-topp-thon-pa-bunn

Periode Kurs Endring i %
1 dag 183,00 0,00%
1 uke 178,50 2,52%
1 måned 162,00 12,96%
3 måneder 163,50 11,93%
6 måneder 154,50 18,45%
1 år 127,50 43,53%
Hittil i år 132,00 38,64%

AF Gruppen og Veidekke er to av de best drevne selskapene på OSE, og de får liten oppmerksomhet. Naturligvis…

@aksjefokus Kan du forklare hvorfor du legger disse kriteriene til grunn for å si om selskapet er “billig”? Hvorfor akkurat 0.8? Jeg har ikke så lang erfaring med verdsettelse så prøver bare lære litt, men fra det jeg kan se så ser selskapet billig ut på dagens verdsettelse.

Absolutt!

Pareto Bank er billig, og det er priset inn en viss nedgang i boligmarkedet.

Når det gjelder verdsettelse på banker så er pris / bok en av de mest nyttige tallene å se på, sammen med avkastningen på egenkapitalen, eller avkastningen på boken. Disse to henger forøvrig veldig sammen. Desto mer profitabel en bank er desto høyere vil prisen være på boken.

I Pareto Bank kunne de “lagt” ned banken, altså sluttet å skrive ut flere lån, også ville alle aksjonærene fått ut 42,16,- som var bokført egenkapital ved utgangen på Q3. Det ønsker selvfølgelig ingen aksjonærer, når banken er så profitabel og godt drevet som den er.
Bare for å illustrere: Om 1 år vil bokført verdi i Pareto Bank være 48,- gitt en avkastning på 14% på egenkapitalen, gitt at de ikke betaler ut utbytte (noe de vil gjøre).

For selskaper i andre bransjer så vil jeg kanskje benytte p/e p/fri kontant strøm, p/verdijustert egenkapital og eller andre nøkkeltall, men for bank så er p/b og avkastningen på egenkapitalen to veldig viktig nøkkeltall. I tillegg er det lurt å være klar over hvem motpartene er, og om banken er disiplinert med tanke på risiko kontroll og hvor deres risiko ligger.

Fredly er kanskje en av Norges beste investorer i bank sammen med Harald Espedal (Salt Value). Få om noen har bedre track-record i Norske banker enn Fredly, som eier ca 10% av Pareto Bank.

Fredly har pratet litt om Pareto Bank i følgende klipp: https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2019/02/fredly-skipsreder-er-en-farlig-tittel

Om du ønsker å grave deg mer ned i forholdet mellom P/B, ROE og verdsettelse av bank så bør denne være av interesse: https://www.bis.org/publ/qtrpdf/r_qt1803h.htm

6 Likes

Äger per dags dato ingen utbyttesaktie. Men funderar på att köpa lite papper.
Om nu skulle lista bästa utbyttesaktierna ?

Har delt denne oversikten fra Pareto tidligere, men dumper den på nytt :wink:

Har både Europris og Aker BP i porteføljen, av utbytteaksjer.

8 Likes

Europris har utrolig bra utbytte👍

3 Likes

Ble fart i Pareto Bank. Fredly foreslår navnebytte og økning til 80% av overskuddet i utbytte.

2 Likes

Hvordan utnytter utbyttekonger skattefritt utbytte i form av at du kan ta ut det du setter inn? Og er dette egentlig en god strategi?

eksempel:
Hvis jeg sparer fast i utbytteaksjer 8400 i måneden. Og jeg får 100.000 i utbytte i året kan jeg ta dem ut skattefritt ettersom jeg har satt inn 100.000/12=8333 i året. Dette må da være den beste måten å ta ut utbytte på, hvis du vil ha dem ut? Føler ikke ingen av utbyttebloggene og kongene har snakket om dette her? er det fordi dette er helt jævla obvious og jeg er enn kork?