Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Verdensrommet: Teleskop, UAP og småprat

1 Like
2 Likes

10 min igjen på NASA-streamen. Veldig spennende.

1 Like

Den har vel landet allerede (hvis det lyktes) mtp. 11min forsinkelse fra mars til jorden.

2 Likes
5 Likes

Kjære vene så rått

3 Likes

:alien:

2 Likes
1 Like
5 Likes

i helv…et sort hull på avveie i 176.000 kilometer i timen? :astonished:

1 Like

Forskere “tror” de har funnet ut funksjonen for Antikythera-mekanismen :smiley:

Er det bare jeg som har endret synet på kosmos eller er der flere der ute som deler noe av de samme tankene?
Da jeg var ung og hadde evighets-perspektiv som levemål da det var mange 10-år til en skulle måtte ta sin hatt og forlate denne rare jorden så var universet forutsigbart.
Der var ikke sorte hull store eller små , på avveier.
Ei heller stjernesystemer som passerte “nært” opp til vårt eget system som igjen kan med sitt gravitasjonsfelt forstyrre den etablerte gjentagende repitisjonene (les statisk og forutseende handlinger) og som igjen kan føre til at jorden endrer bane rundt solen slik at den kommer ut av den beboelige banen.
Da blir det i såfall enten fryktelig varmt eller fryktelig kaldt.

Altså , slikt var ikke tema da jeg var ung .
Da var der en “fornuftig” bakgrunn og holde videnskapen opp mot og ikke det kaos og fordervelse som råder i dag.
Der er sikkert mange hundre grunner til at jorden med menneskeheten kan få ett skudd for baugen og få det hele til å gå i stoppmodus.
Gammaglimt , For nært en supernova , sorte hull , utbrudd solen , store steiner som kommer inn i solsystemet og bruker solen som katapult for å øke hastigheten , kometer , meteorer , en hittil stor uoppdaget planet som har en voldsom gravitasjon og veldig eliptisk bane som kan skape et rent helvete med store objekter som kan bli revet ut av banene de idag har og få disse på kolisjons-kurs med tellus.
Slikt kunne en sitte hele natten og oppsumert det ene senariet verre enn det andre,
Et gammaglimt som treffer kan med letthet “blåse” bort jordas atmosfære.

Er der andre der ute som tenker i samme baner???
Helt klart , dette livsbildet kan like godt være foårsaket av dyp depresjon og noe av forklaringen ligger nok der også.

Men problemet ligger jo ikke i en persons eventuelle depresjon uansett da sannheten er at vi er en vandrenende bombe der vi suser gjennom verdensrommet uten felles enighet om målet og meningen med det hele.

Nå skal de førende landene sende mennesket til Mars. Kjempekult ville jeg tenkt noen 10-år tilbake i tid.
Men nå synes jeg at denne prioteringen setter 2 strek under det beklagelige faktum at fortsetter vi å ta slike viktige prioriteringer grunnlagt på demonstrasjon på teknisk og politisk grunnlag og ikke på videnskap og på hva menneskeheten virkelig har behov for så er vi kanskje i ferd med å konstruere begynnelsen på slutten for vår “rase”.

Hva i allverden skal menneske på Mars å gjøre på dette tidspunktet i historien?
Det vi trenger er beskyttelsesmekanismer og gjennomtenkte enigheter , prosedyrer , bevilninger og manpower for å kunne være i stand for å inneha muligheter til å forsvare oss mot romstein og alt dt andre som truer oss.

Har vi ikke lært av pandemien?
La oss ikke gjøre samme tabbe innen prioriteringgene innen romfart og klima som pandemien.

Bruk tiden og tankekraften / kapitalen til å beskytte oss mot den egentlige trusselen som ikke er våre medmennesker FØR DET ER FOR SENT.

Depresivt,ja , så absolutt men desverre også sannheten.

1 Like

Denne butikken er veldig spesiell synes jeg da.

https://www.geotop.no/produkter/meteoritter/

Kanskje en ekte meteoritt som smykke rundt halsen vil gjøre lykken som gave til den som har alt?

Foreksempel en jernmeteoritt som har vært en del av den indre kjernen til en tidligere planet som i flere 100 års ferd gjennom rommet har sirklet rundt i solsystemet og hver gang den har passert jorden har den vært vitne til utviklingen.

Fra T-REX sitt fryktelige seiersskrik til homosapiens leirbål til et blendene lysshow som dekker de største byene for til slutt å ende opp som smykkpynt på konas bryst. :slight_smile:

Lykke til

:hourglass_flowing_sand:

1 Like

" Muligheten for en kollisjon i 2068 er ikke lenger innen rekkevidde, og våre beregninger viser ingen kollisjonsrisiko for de neste 100 årene, sier Davide Farnocchia ved NASA-senteret Near-Earth Object Studies (CNEOS) i en uttalelse…"

1 Like

Gleder meg enormt til de får opp denne. Får nok ikke noe data før langt ut i neste år, men det neste 10-året innen oppdagelser i verdensrommet blir spennende å følge!

Spesielt denne:

Natasha Batalha of NASA’s Ames Research Center was the recipient of the third-largest time allocation and largest exoplanet program for her proposal to study the atmospheres of a dozen exoplanets in a way never possible before. Over 141.7 hours of observations, the project will use JWST’s giant mirror to watch these worlds transit their host stars, blocking the starlight as they pass in front, allowing the researchers to work out the basic composition and structure of any atmospheres present.

3 Likes