Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Verdivurdering Funcom

Oppretter en diskusjon rundt reell verdivurdering av Funcom.

Sammenstilles med Ark, Rust, forest etc., som benchmark. Siste 4 år har 4 survivalspill solgt mellom 4-10 mill eksemplarer (kun på pc). Dette taket øker for hvert år. Har derfor tatt utgangspunkt i salg CE 2 mill eksemplarer på PC, Xbox og Ps4 til snittpris 349 i 2019. (Totalt 700 mill)
Mutant + resten av bølgen fører sales 2019 opp mot millarden. Dette må selvfølgelig taes som en svært usikkert moment, men sammensetningen opp mot milliarden i sales.

Multipler:

Mye diskusjon her. Veldig høy verdivurdering grunnet høye multipler. Men slik er gamingindustrien. Figures er MNOK og ikke TNOK.

8 Likes

Først, bra med beregninger da fundamentalt er bra, selv om det ofte ikke teller i investorene som følger trender og større markedsbevegelser. Får bare håpe at det beregnes inn i kursen til slutt en gang.

2019 vurderingen din på 2 mil salg neste år er mulig litt høy. Jeg sikter på et sted mellom 1,5-2,0 mil solgte totalt siden lansering i 2017 av CE, ved utgangen av 2018. Har ingen beregninger for Mutant enda, men tror det blir en god bonus, men ikke en like stor inntekt som CE uansett. 2 mil CE kopier i 2019 forutsetter en suksess på størrelse med Ark, om ikke mye bedre pga salgstakten er raskere. Personlig tror jeg du sikter noe høyt, for nå. Vil se frem noen måneder før slike tall blir relevante for sannsynlighetsberegning.

Multiplier er også usikkert, da andre børser en Oslo børs tar spillselskap mer seriøst, kan hende Funcom må bevise i mange kvartaler før investorene gir de så mye goodwill. Turnarounden til selskapet viser først resultater nå, og må fortsette å bevise en stund til i manges øyne tror jeg.

Forslag: Lag noen flere scenarioer for salgsutvikling? 2018 verdivurdering?

Mine innspill.

1 Like

Jeg ville fjernet hele listen over. Og tatt tilsvarende caser.

EA, activision, ubi og take two er gigantiske og har en pipe som ikke ligner grisen. ikke sammenlignbart med hvordan funcom drives

Logitech lager HW.
MS Nintendo og Sony lager hardware, funder spill og gjør mye annet. Ikke sammenlignbart med funcom

TEncent er kinesisk og sansynligvis jukset massivt med regnskapet sitt. - Bør ikke brukes som sammenligninggrunlag.

Zynga kan du bruke men det er det eneste.

Listen under er MYE mer korrekt iforhold til marked, risiko, og hvilke type selskap Funcom er.

image

4 Likes

Det må jeg si var et skikkelig kvalitetsinnlegg @Evilfreud. Er det tilfeldigvis din watchliste når det kommer til gaming-aksjer? :stuck_out_tongue:

Zynga, Stillfront og Rovio er alle rettet mot mobilmarkedet, så risk/reward på disse er også noe helt annet enn resten - forutsatt at jeg ikke har glemt noen da.

1 Like

Nei det er Direct børs sin.

De har en ukentlig twitter sak som går hver fredag etter stengetid ( min watchlist er ca dobbelt så stor).

Kunne hatt Hugo på listen også. Selv om det er mobil spill.

2 Likes

@Christian siden du spurte, her er ca listne min.
image

5 Likes

Dobbelt så stor skrev du? Skjønner at fruen din ble småskuffet når du sa du var godt over gjennomsnittet :innocent::speak_no_evil::grin:

3 Likes

Jeg tok bort alle aksjer som ikke var gaming relaterte.

Vil også si at det som allerede nevnt, er mer hensiktsmessig å bruke andre selskaper til sammenligning. Men det viktigste er jo at også de vil vise at Funcom er svært, svært attraktivt på dagens prising :+1:

1 Like