Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Virtual Reality

VIRTUAL REALITY
SONY VILL TA PLAYSTATION TILL LÄGESBASERAD VR (Direkt)
2017-04-05 10:39
STOCKHOLM (Direkt) Sony vill bredda användningsområdet för sitt virtual reality-hedset Playstation VR genom att ta steget in på marknaden för lägesbaserad VR, ett område svenska Starbreeze är inom via sitt samarbete med det amerikanska filmbolaget Imax.

Lägesbaserad VR handlar om att man på en specifik plats, exempelvis i spelarkader och nöjesparker, har olika VR-aktiviteter.

Playstation VR lanserades i oktober 2016 och hade fram till mitten av februari sålts (till butik) i 915.000 exemplar. Även om Sony uppgett att försäljningen utvecklats bättre än väntat pekar branschanalytiker på att det kanske inte är tillräckligt för att få igång den viktiga utvecklingen av VR-spel som i sin tur ska öka försäljningen av headset.

Enligt Dow Jones Newswire, som skriver om Sonys planer med hänvisning till icke namngivna källor, rapporteras många av de kunder som köpt ett headset lägga det åt sidan på grund av bristen på nya VR-spel.

Sonys planer på lägesbaserad VR är tänkt att adressera det problemet och att ge en bredare allmänhet möjligheten att testa ett VR-headset.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

1 Like

Det når ut til flere svenske børsentusiaster

Kom over denne, her er det AR som er i fokus.

Hadde vært gøy å tatt turen til helgen:

http://www.virtualrealityla.com/expo

StarVR har forøvrig presentasjon på lørdagen
"The Challenge of Bringing the Wide FOV to Life, Presented by StarVR"

1 Like

Live live live

Interessant poll fra wccftech:

Are you planning on getting a PC VR HMD this year?

  • No - VR is dead 507 votes 43%
  • Waiting for second generation VR HMDs 432 votes 36%
  • Waiting for price of current generation HMDs to drop 217 votes 18%
  • Yes - HTC Vive 23 votes 2%
  • Yes - Oculus Rift 10 votes 1%

Joda, men svarene er like interessante. Det er jo basically 54% som kan tenke seg å kjøpe et VR-headsett, men ikke på dagens premisser (kvalitet/pris).

Samme poll viser at 14% av de som stemmer har kjøpt seg 8/16 core/thread Ryzen, så early adopters mao.

1 Like

Den første artikkelen følte jeg var full av stråmann-argumenter! VR kommer jo, spørsmålet er jo egentlig hvor lang tid det tar og hvem som stikker av med kaka. Jeg tror VR-headsett vil være litt som mobiltelefoner er i dag, du har en håndfull produsenter som tar 90% av markedet.

Tror mye kommer til å handle om standarder, klarer man å bli enige om kompabilitet og standarder tror jeg mye blir løst.

Heh, jeg tror VR-opplegg ved kinoer osv kommer til å gå samme veien som internett-cafeene. Det er et markedet for det i noen år, og så blir det såpass mainstream at alle som er interessert har det selv. Det vil jo være et marked i mellomtiden, men spørsmålet er hvor stort det blir.

2 Likes