Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

VISIBILITET og 500mill

Hører gjerne vurderinger ifm dette: ELABS har visibilitet for å kunne gjenta guiding om 500mill salg i 2023. Men man har IKKE visibilitet for å guide nesten noe som helst, og minst av alt salg, for 2022. Mye at de 500 må man anta er Lenovo. Samtidig ser vi at Lenovo tydeligvis velger EN modell, tross år med testing, antakelig for å teste kunderespons. Dersom kunderespons er bra, går man videre. Men graden av bra avgjør vel hvor bredt man går (hvor mange, og hvilke, nye modeller) og hvor raskt. Samtidig observerer jeg at Pexip kansellerte sitt mål om EUR300mill i 2024, pga “dårlig visibilitet”. Selv om dette kanskje var ventet, raste aksjen. Personlig sliter jeg altså med HVOR MYE sannsynlighet jeg kan kunne legge til grunn for at 500mill i 2023 oppnås, for det må jo være muligheter for forsinkelser og/eller faktisk at Lenovo ikke velger å gå så bredt som forutsatt for å nå 500mill. Man VET jo ikke, ellers hadde Lenovo vel gått ut med mer enn 1 PC i første omgang? Man lanserte jo ca 60 modeller…nesten rart at man ikke valgte å gå ut med kanskje 5, i litt forskjellige segmenter (noen er “business”, andre er hjemmebruk, så har man low-mid-high end etc). Min vurdering er at Lenovo ikke er så steinsikker på dette som ELABS virker å være?

2 Likes

Det du skriver om her er et veldig viktig punkt når det kommer til vurdering av aksjer. Det gjelder ikke nødvendigvis Elabs, men andre aksjer. Hvor syklisk er den oppgangstiden som akkurat har vært? Hvis det kommer en liten resesjon utover 2022, hvor bra går det da?

Det som Thomas Nielsen i first veritas kaller “syklisk fase” og har laget en modell for å målsette den.

For ELABS er nok det sykliske mindre viktig hva gjelder PC, men for mobil spiller det helt klart inn. Når vi nå ser forventninger (CNBC i går) om kraftig fall y/y i mobilsalget til spesielt Xiaomi (est 15-20% ned), så vil det kunne ramme ELABS noe, men timing er vanskelig å vite da vi ikke kjenner avtalestrukturen (grad av up-front, grad av volum/modell-avhengig variabel inntekt etc). Positivt er det ikke, da det kan ta lengre tid før ELABS viser svarte tall på bunnlinjen. Apple ser ut til å ta markedsandeler på bekostning av Xiaomi og de andre kinesiske i tillegg til generelt svekket marked i Kina pga covid-styret.