Del gjerne utregningsgrunnlaget i tråden. Andre brukere hadde nok satt pris på det.
Vet ikke hvordan @Godkrakken regner på det, men vi har begge kommet frem til samme EPS. Jeg antar 95% utilization som vil gi et produksjonsvolum på 6650MT, og en pris per MT på NOK 89.5 som gir NOK 595m i topplinje. Videre har jeg en bruttomargin på 61.5% som kanskje er noe konservativt. I 2021 hadde selskapet en bruttomargin på 65.5% (ingen hiccups dmed produksjonslinja det året). Lønnskostnader bør ligge rundt 99m med en antakelse om 75 ansatte og lønnsvekst på 3% y-y, mens jeg på andre driftskostnader opererer med NOK 107m basert på 18% av sales (noe skalaeffekt, men fremdeles nominelt høyere enn tidiligere). Da er EBITDA NOK 160m, EBIT NOK 143m (17m i avskrivninger basert på en antakelse om 15års levetid på asset-basen). Rentekost vil primært være knyttet til lease liabilities, så netto finanskostnader antar jeg vil bli 0.41m, P&L-skatt på 31m som gir et netto resultat på NOK 111m, eller NOK 2.51/aksje. Hvis man bryter det ned og gjør det litt enkelt, så er ROE på mine tall 32% i 2025. VISTIN er lavbeta, men aksjen er illikvid, så hvis man sier at cost of equity er 10% og terminalvekst er 2%, så er fair P/E 11.7x, og tilsvarer en aksjekurs på 29.44 basert på 2025 inntjening. Man bør se et år lenger frem i tid, og 11.7x på min 2026 EPS gir NOK 33/aksje. MAO, 26%-43% oppside til dagens kurs på ganske konservative estimater. Har også en DCF som strekker seg til 2033, med WACC på 10% og terminalvekst på 2%, '29-33 salgs CAGR på 4%, '29-33 EBIT margin (etter lease og maintenance CApEx) på 18% og gjennomsnittlig NWC % av salg på 18%. Det gir en FCF CAGR i perioden på 6%, og med en TV FCF på NOK 107m, yielder DCFen 47kr per aksje. Til sammenlikning genererer Vistin NOK 106.5m i FCF på mine estimater i år, og 115m i 2028. Ikke veldig aggressivt spør du meg.
Nyydelig regnestykke! Hva blir DCF´n i 2033 om du legger inn -2 % for terminalveksten istedenfor 2 %. Har lest at det muligens kan være nærmere sannheten.
Det er vanskelig å komme frem til inntjening ved å kun bruke prisen og produksjon av metformin, ettersom ikke alt blir solgt, men noe går i inventory osv… Jeg har gjort det enkelt ved å komme frem til inntjeningen bruke salg/produksjon ratioen, historisk har den vært på rundt 82-83. Jeg regner og med en årlig produksjon på 6650 MT. Ved å ta ibruk en salg/produksjons ratio på 82 som øker til 84 ila 2025, forventer jeg en omsetning på 550 millioner i 2025(ratioen øker til 87 utover mot 2027-8).
Gross-margin i Q3 var eksepsjonelt god, og selskapet har selv kommunisert at de har som mål å ha en gross margin på over 60%. Jeg har justert den ned til 64% i Q4 fra 71% i Q3, og modellerer videre utover i at den vil falle ned til 64% utover mot 2027 før den øker igjen i takt med økt produksjon og skalafordeler.
Jeg forventer en lønnsvekst årlig på 2% og other operating expenses tror jeg kan presses ned mot 15% av sales ila året og helt ned til 11% om 10 år grunnet skalaeffekter. Avskrivinger er basert på snitt av tidligere år, og er satt til 23 mill (Er nok langt klokere å bruke levetid til å regne på avskrivinger:) som gjort i den tidligere analysen)
EBITDA : 166, EBIT: 143
Net-finance svinger mye så setter den lik minus 1 mill pr kvartal(og fallende) inn i evigheten… Selskapsskatt på 22%
Pretax: 139, result: 108, eps: 2,45.
Diskonterer med 10% rente. fordi small cap, lav volum osv osv. Får share price på 35.
Merk at dette kun er et utkast(og det utkastet er skammelig dårlig…) for min egen del Skal få jobbet litt mer med den for det gir litt lite mening etter hvert som modellen strekker seg utover…
Vistin kommer aldri i verden til å ha negativ terminalvekst så lenge folk blir feitere og diabetes mer utbredt, selv med wegovy og ozempic. De to produktene er mer drivere enn veksthemmende. Skal MYE til for at prisen på metformin ikke vokser i takt med langsiktig inflasjon
Gode poenger. Mulig du har rett. Husker ikke helt hvor jeg kom over dette, men da ble det påstått at det historisk har vist seg at det er mer korrekt med en liten negativ terminalverdi istedenfor en lav positiv. Gjelder sikkert ikke absolutt alle selskaper og kan hende Vistin er en av unntakene.
Noen som har tall på hvor mye produksjonskapasiteten til konkurrenter kan vokse de neste årene samt utvikling prisen for metformin? Prisen har vært lav i det siste
Hva med tanker/estimat om det ungarske selskapet de er medeier i? Lov å håpe på litt inntjening derfra også?
Hva tenker dere om tallene vi fikk servert?