Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Vistin Pharma (VISTIN)

Starter en tråd om VISTIN PHARMA ASA (VISTIN.OL) siden en del har den i favoritt-listen eller i porteføljen sin :slight_smile:

Vistin Pharma ASA, through its subsidiary, Vistin Pharma AS, produces and sells active pharmaceutical ingredients (APIs) and finished dose formulation for the pharmaceutical industry worldwide. It operates through two segments, B2B (business-to-business) and CMO.

The company offers metformin API, an active ingredient in the first-line treatment of diabetes-2; and opioid APIs, including codeine phosphate used in analgesics and cough syrup, as well as pholcodine that is used in cough syrup. It is also involved in the contract manufacturing of finished dose tablets.

Vistin Pharma ASA was founded in 2015 and is headquartered in Oslo, Norway.

La oss starte diskusjonen! @Lebo @nistemann @amateurleague @Dexsign @knaus @pdx

3 Likes

Leste meg opp på dette firmaet for en tid tilbake. Leste alle saker fra lokalavisa Kragerø Blad, blant annet, som ga et morsomt og litt trist innblikk i utviklingen de siste par årene.
Så, i midten av mars i år tok Spetalen Vistin inn i energi-trading. Det kom som en ovveraskelse for å si det mildt. Og nå er det vel et annet ball game fremover vil jeg tro.
Men selv uten denne satsingen er det grunner til å tro på en oppside med tanke på markedsandelen de har av Metformin og den globale etterspørselen. Faktisk mente de på et tidspunkt at en dobling av produksjonen ville være fornuftig, men dette er utsatt pga manglende kontrakter så vidt jeg forstår.

De har også hatt en runde med miljøutslippproblemer som de har investert mye i å ordne opp i.

https://www.kv.no/vistin-pharma

1 Like

hadde vært interessant med folks synspunkter på utviklingen i Vistin.
Mitt inntrykk er at en inngang på dagens nivåer ikke er helt dumt.

Etter en liten nedgang i dag ligger den omtrent der den lå før beskjeden om energihandel og innhenting av 300 mnok.

Allerede da meldtes det om null gjeld og økte inntekter

De har allerede tatt posisjoner i oljemarkedet selvom dette først var meldt å begynne i q3.

Ambisjonen er vissnok langsiktige handler og på sikt forsøke å bygge en fondsstuktur om de får konsesjon til det. Da ser jeg også for meg at en flytting fra axess til OB er nødvendig.

Litt uklart for meg hvordan generalfrsamlingen evt vil stille seg til endringene etc

Ville ikke drømme om å kjøpe aksjer i noe Spetalen er involvert i

2 Likes

Haha! Spettet er en risikofaktor i seg selv, det er sant. Han sitter vel tungt inne her med en lockup på ett år, på sine aksjer.
Sånn jeg tolker historikken, så er det flere tegn på at han slakter den gamle familibedriften. Jeg spår en slags pump and dump situasjon i 2019

https://blogg.nordnet.no/pengepodden-investor-torbjorn-kjus-tror-oljeprisen-kan-ga-i-100-usd/?autoplay=1

Fortsetter å være interessert i dette caset. Har tatt en post igjen også, så får vi se hva tiden bringer. Kjus har nevnt et par interessante ting. Navnebytte ser ut til å ligge i kortene, faktisk nevner han “Vistin Trading” i intervjuet med pengepodden.
De har allerede satt en god del av de innhentede pengene i markedet for å trade på IMO 2020 reguleringene.
Jeg tror den vil kunne gå litt på all type info som kommer fremover om energihandelen.

1 Like

Prospekt for energihandelen

http://hugin.info/168869/R/2178567/840699.pdf

1 Like

Spennende case, med flere triggere fremover. Her kan kursen fort gå høyt.

2 Likes
2 Likes

Forumet er beundringsverdig intuitivt, men man er jo ingen ekte nybegynner uten å rote det til og slette eget innlegg. Så jeg prøver meg igjen:

Nevnte i investeringsfilosofi-tråden at jeg ville forsøke å bidra i Vistin-tråden.

Sett ved første øyekast er det ikke mye som skjer. Kursen har etablert seg rundt 10.90 på forholdsvis lavt volum. Høyeste omsetning siste to uker var ca 1.2mnok. Aksjen prises dermed “som om vi ikke kommer til å tjene noen ting” for å bruke herr Kjus sine ord i intervju med Hegnar TV, hvor han sikter til emisjonen på 300mnok til kr 11.20.

Likevel har jeg inntrykk av at det ligger en interesse og ulmer i markedet. Det er støtte på kjøpssiden og større kjøpsordre dukker opp på morgenauksjon for så å forsvinne igjen. På forskjellige forumer og økonominyheter er det både ubegrunnet hausing og mer grundige analyser basert på tilgjengelig informasjon.

En ting som er verdt å merke seg er at Kjus selv, i intervjuer, har kommet med tilleggsinformasjon til børsmeldingene ang. selskapets ambisjoner for energihandel. Det han aldri har nevnt er Vistins nåværende Metforminfabrikk. Det etableres dermed et gap i markedsføringen av firmet som jeg vil tro skal lukkes fremover.

Selv har jeg inngang på 10.80 med en post som tilsvarer 75% av mine midler satt av til aksjehandel. De resterende 25% er i kontanter slik at jeg kan gjøre enkelte intradaghandler på andre aksjer jeg har fulgt tett tidligere. Vistin er min eneste aksje pr dags dato.

Måtte alle ha en god sommer og en kommende bull-uke.

https://simplywall.st/stocks/no/pharmaceuticals-biotech/ob-vistin/vistin-pharma-shares/news/vistin-pharma-asa-obvistin-is-now-a-good-time-to-buy/

https://simplywall.st/stocks/no/pharmaceuticals-biotech/ob-vistin/vistin-pharma-shares/news/will-vistin-pharma-asa-obvistin-continue-to-underperform-its-industry/

1 Like

Har vært borti «Spetalen firma» en gang, ALDRI mer, det var dyrkjøpt erfaring. Han kjøper seg inn, omrokkerer og forsvinner fortere enn svint😡

Hei, Optimist! Ja, han har jo en track record for dette. Senest med SBX i februar i år. I Vistin sitter han med en avtale om å ikke selge egne aksjer til mars 2019. Min første tanke er jo da: hvorfor ha en slik klausul? Mest sannsynlig for å tiltrekke seg investorer til den nye ideen, som hos noen kan vekke skepsis fordi den bryter med tidligere foretningsmodell. Kan også se for meg at den er påkrevd av styret. For min del er denne usikkerheten mest interessant, blant annet fordi jeg har sett flere aksjer gå mye på slike skifter.

Spetalen har en forholdsvis stor post som gjør det vanskelig å dumpe seg ut. Han kan evt forsøke å presse prisen ned for å kjøpe seg ytterligere opp, men i første omgang tror jeg han er interessert i å vente med utgang til “Vistin Trading” er oppe og går. Kort sagt så er han som alle andre ute etter å tjene penger.

Men her må man også passe på egne forventninger. Selvfølgelig kan man holde seg unna Spetalen som en reaksjon på at man har tapt penger tidligere, men største risikofaktor i Vistin nå er vel ny emisjon i forbindelse med etableringen av et idéfond litt frem i tid. Dette har kun vært nevnt av Kjus.

Selv er jeg i første omgang forberedt på å ta utgang dersom kursen går 15-20%, fordi jeg forventer en dipp etter dette.

1 Like

Samtale om Vistin i nyeste episode (nr.30) av podcasten Tid Er Penger.

ca 37min inn.

http://tiderpenger.blogg.no/

1 Like

Takk for link! Warren er god, men synd han ikke har gått i dybden her.

1 Like

Aksjegruppen HiOA oppsummerer det fint:

https://blogg.nordnet.no/portefoljeoppdatering-uke-14-kjop-av-vistin-og-nel-ut-av-portefoljen-pa-stop-loss/

"Kjøp av Vistin Pharma

Vi kjøpte oss inn i Vistin Pharma for ca 10% av porteføljen, etter at de skal begynne med energi trading. De har fått med seg Torbjørn Kjus på laget fra DNB markets, en av de mest anerkjente oljeanalytikerne i landet, som i år ble kåret av Kapital til Norges beste analytiker. Sammen med Kenneth Tveter som jobbet med salg og trading i DNB markets, skal de begynne med energitrading for Vistin Pharma.

Vistin Pharma var og er fortsatt et selskap som lager og selger Metformin til farmasøytiske selskaper, som blir sett på som gullstandarden for behandling av diabetes type to. Dette har de sagt de skal fortsette med, selv om vi tror de er åpne for salg av denne virksomheten. Vi har tittet en del på selskapet tidligere, og syntes at selskapet begynte å se billig ut ved 10-11 kroner, selv om den siste kvartalsrapporten var litt skuffende sammen med utsettelse av den planlagte fabrikkutvidelsen som skulle doble produksjonskapasiteten. Men de tjener penger på dette, og denne delen av selskapet burde gi forholdsvis stabil kontantstrøm til kassa.

Selskapet hadde en rettet emisjon noen dager etter meldingen om at de skulle begynne med energitrading. Emisjonen var på 11,20 kroner og ga inn 300 millioner kroner brutto, som skal brukes til energitrading delen av selskapet. Emisjonen førte til at antallet aksjer over doblet seg i selskapet, og selskapet gikk fra å være verdt omtrent 200 millioner kroner til omtrent 500 millioner kroner. Selskapet hadde også 85 millioner kroner i net cash før emisjonen, og de burde derfor nå ha nesten 385 millioner kroner i net cash (minus noen få millioner i kostnader for emisjonen). Det betyr at resten av selskapet, altså Metformin delen, er verdsatt til 115 millioner kroner. Og da tar vi med null i forhåpninger om hvordan energitrading delen gjør det. I 2017 tjente Metformin delen 5,5 millioner kroner, og i 2016 tjente de 15,9 millioner kroner. De burde komme tilbake til 2016 tall tror vi, da det var noen engangskostnader som ødela litt, i tillegg til at de kanskje ble en litt topptung organisasjon etter salget av opiods og tablettvirksomheten sin. Derfor kan et bredere selskap gjøre at noen av de faste kostnadene fordeles bedre utover. Samlet sett synes vi derfor at Metformin delen ser greit priset ut, og vi håper at energitrading delen kan bli bra med Torbjørn Kjus i spissen. Helt klart litt spekulativt, men vi synes slett ikke vi betaler mye for å bli med. Til slutt må vi legge til at det er Øystein Stray Spetalen som er den største eier med 17,6%, og det er nok han som har vært pådriver for å få til energitrading med Torbjørn Kjus. Spetalen var også med i emisjonen og fikk aksjer slik at han beholdt sin eierandel, samtidig som han fikk en 12 måneders lock-up på aksjene sine. Han er kjent for å gjøre stunts for å øke sine verdier, men man må passe på at man helst kommer seg ut før han gjør det. Vistin Pharma er en av de få selskapene han har vært langsiktig i, men det ble sannsynligvis litt for kjedelig for han å bare selge Metformin. "

3 Likes

I dag dukket det opp tre relativt store kjøpsposter på morgenauksjonen. Disse ble fjernet igjen rett før kl. 09.00. De lå opp til kr 11.75 og var på 25000 aksjer pr post.

Edit
: ordreboka styrker seg på kjøpssiden i dag.

En på Hegnar forumet hadde sakset denne fra DN i dag:
Vistin Trading har allerede satt posisjoner knyttet til dette og ser på mulighter i ytterkantene.

"
– Vi ser en flerårig bonanza for de som investerte tidlig

Den britiske storbanken HSBC er ikke i tvil om at de nye drivstoffreguleringene fra International Maritime Organisation (IMO) vil få store konsekvenser for hele oljeindustrien og shippingindustrien, fra utvinning til raffinering og frakt over de syv hav.

De nye reguleringene fra IMO trer i kraft i 2020 og betyr at svovelinnholdet i marindrivstoff skal reduseres fra 3,5 prosent til 0,5 prosent.

– Denne endringen vil få en materiell og potensiell svært stor påvirkning på de globale raffineri- og shippingindustriene, skriver banken.

Sjøtransport står for 4-5 prosent av den globale oljeetterspørselen. Det betyr at raffinerier som allerede har investert i anlegg som kan produsere drivstoff med lavt svovelinnhold med kvalitet har et fortrinn.

– Vi ser en flerårig bonanza for de som investerte tidlig, skriver banken.

I tillegg tror de at de nye reguleringene vil føre til høyere oljeetterspørsel. På kort sikt tror de Opecs økning i produksjonen vil klare å mette noe av etterspørselen, men på lengre sikt ser de at det mangler ekstra produksjonskapasitet.

– Alt dette gir risiko på oppsiden på vår uendrede oljeprisprognose på 70 dollar fatet for andre halvår i 2019 og for 2019, skriver HSBC."

1 Like