Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

VoW ASA (VOW)

Antagelsen er at de ikke kommer til å ligge med knekt rygg fordi man antar at alt ordner seg med vaksine, testing, osv, og at det fortsatt vil være hauger av rike folk som liker luksusreiser.

Det er vel like logisk som at børsene i usa er ATH: er penger gratis, så er vel kapitalintensive selskaper som cruise flott ?

1 Like

Backlogen til VOW er jo hovedsaklig nye skip som ikke skal være på vannet før 22-25. Er ganske lang ledetid på disse båtene, så kan vel ikke akkurat kanselleres fordi de har et ræva år.
At det er mulighet for forsinkelser, absolutt, men med mindre de stenger verft eller noen av de store begynner å kansellere bestillinger (også ganske risikabelt da det mest sannsynlig er økonomiske konsekvenser, samt at de da er bakerst i ordreboken om ting bedrer seg om et år og de helst skulle hatt et par skip på sjøen ASAP) tror jeg VOW vil være relativt upåvirket.

Ser av aksjonærlistene i VOW at Henning Mohn kommer inn på 50 plass i dag (strengt tatt torsdag eller fredag forrige uke).

Han er CTO i Scanship. Kjekt med insidere som øker da.

2 Likes

Han øker ikke. Da ville vil fått melding. Dessuten ser du at han har vært på listene før, med samme beholdning. Har bare vært ute fordi topp 50 har hatt mer enn han.

2 Likes

Himmel - rookie mistake fra undertegnede. Selvsagt har du rett :slight_smile:

Så hvis man IKKE tror på dette scenariet så bør man shorte VOW,
eller i det minste holde seg unna? :wink:

1 Like

OK, hva er det som får oss til å tro at cruise bransjen skal fortsette nærmer upåvirket mens man spørs feks fly bransjen en mørk fremtid?

For oss som har fulgt olje tett i mange år så vet vi det at kontrakter er til for å kanselleres :stuck_out_tongue: Dessuten så vil man nok prøve å unngå å gjøre samme feil som oljeservice bransjen, fly bransjen og svinebøndene har gjort tidligere.

Er jo ikke det at man kan lykkes innen andre segmenter, men jeg mener det blir tullete å fremheve crusie bransjen som motoren i selskapet og fremtidig inntjening

1 Like

På helt kort sikt har jo kursen steget veldig. Men zoomer en ut litt på grafen og ser på forrige topp i typ februar, så var jo kursen kraftig på vei opp og er nå marginalt 10-15% opp fra den gang, men med mange nye kontrakter, og denne landbaserte satsingen. Ser for meg at det er gode muligheter for kursstigning opp fra dagens nivåer.
For meg ser det litt ut som det er Covid og usikkerhetene rundt som trakk kursen ned i søla (som for så mange andre aksjer). Eller har jeg gått glipp av andre negative sider (sett bort fra covid) som justifiserer at kursen burde gått ned fra februar

Fly kommer seg nok, men problemet der er jo at folk ser at møter over nett fungerer like bra som fysiske møter, og derfor vil andelen corporate travel falle, og det er vel der de har størst marginer?
Vi vil vel alltid fly for å komme oss til sørlige strøk. Det så man jo så snart man åpnet for granca turer. Folk kunne ikke komme seg til gardermoen fort nok.

På den annen side, de utgjør jo ingen fare for kursen når allerede har solgt nesten alt…

Tyskerne som styrer dette nå. Mye avhenger av om de fortsetter å kjøpe eller ikke.

Simba ja, men jeg spekulerte i om Reitan begynner å selge. De sitter med 27M aksjer.

Ingerø Reiten, ikke Reitan-konsernet :slight_smile: Stor forskjell :wink:

Hvis de begynner å selge så bør de ha en god grunn, f.eks. fordi de selger til en industriell partner.

1 Like

Ja, en skriveleif, men han er en partner i reiten & co.
Ja, dette er jo kun spekulasjoner fra min side, siden SIMBA ser ut til å være på vei ut.

Vow ASA : Employee stock options exercised

Vow ASA : New share capital registered


VoW pusher kjemiskresirkulering av plast.
1 Like

Vow ASA : Unikt samarbeid skal gjøre plast til elektrisitet i Indonesia

Vow ASA : Unique teamwork will convert plastic to electricity in Indonesia

1 Like