Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Wilson ASA

Wilson kom med Q2-rapport på fredag. Et selskap med fin utbyttepolitikk, tilbakekjøpsprogram og en balanseregnskap som gir en “hedge” mot inflasjon. Noen som har en kommentar?

Hovedtall
2. KVARTAL 2022 (tall i parentes Q2 2021/1 H 2021)
• Positiv inntjeningsutvikling
• Nettoinntjening/dag, EUR 7 021 (EUR 4 416)
• EBITDA MEUR 43,7 (MEUR 23,0)

FØRSTE HALVÅR 2022
• Bruttoomsetning MEUR 210,8 (MEUR 156,6)
• Nettoinntjening/dag, EUR 6 665 (EUR 4 200)
• EBITDA på MEUR 84,4 (MEUR 42,4)
• Overtatt 17 skip første halvår

UTSIKTER FREMOVER
Den gode inntjeningsutviklingen fortsetter, og andre kvartal ble som forventet meget godt. Selskapet opplevde god etterspørsel og høy aktivitet for vare-transport gjennom første halvår. Det på tross av den geopolitiske situasjonen mellom Russland og Ukraina som til nå ikke har påvirket selskapet i særlig grad, men som vil kunne påvirke selskapet om situasjonen eskalerer.

Aktivitetsnivået gjennom sommeren har vært bra og inntjeningsnivået godt, men selskapet ser tegn til enkelte områder er preget av lavere aktivitet som følge av ferieperiode i Europa. På bakgrunn av naturlig sesongvariasjon forventer selskapet inntjeningsnivå for tredje kvartal 2022 noe under andre kvartal 2022 gitt dagens markedssituasjon.

1 Like

Nettoresultat på 26 M€, eller 50M€ for 1H. Jeg synes det forteller mer for et rederi med stor flåte og en del gjeld. Det gir ca P/E på 3. Det er ikke veldig billig, bransjen har god inntjening nå så du får pene multipler i Belco, 2020, GOGL, og Jin også. (Jin er vel “billigst”, det finnes en tråd hvor det nylig ble diskutert grunner til det.)
Wilson har i tillegg ganske få aksjer i fri flyt 6.58% for “øvrige” også kjent som 93.42% hos fire eiere, og relativt lite volum. Det er mange dager med under 100000 omsetning, for en market kap. over 3mrd er det veldig lite.
Jeg har selv kjøpt belco i stedet.

Edit: jeg vil ikke implisere at selskapene jeg nevner har samme forretningsmodell, det de har til felles er at det er fraktrederier på norsk børs ikke type, størrelse og kontrakter for skipene.

1 Like
1 Like

Det ser ut til å følge av det jeg skrev om lite likvide aksjer. Grei gevinst om du kjøpte i august. Mellom 5 og 10% avhengig av når i august du eventuelt kjøpte deg inn?

Belco er ned 20% i samme periode. 🫤

1 Like

+77.2% på depå 1 fra 2021 med gav på 38.7 nok. På de andre kontoene er jeg 2-7% opp, kjøpt ved masse rare tilfellen. 65 var som et gulv lenge… Litt kjedelig omsetning siste året bare. :unamused:

1 Like