Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

X / Twitter (TWTR)

Jeg får opp masse slagsmål, banking av jenter, folk som dør på film og sånt på Twitter jeg, samt masse nesten ulykker. Synes det er ganske ekkelt, så bruker ikke Twitter mer. Eneste jeg følger der er politiet, for oppdateringer på ting og tang som skjer.

Sjekket nå for å bekrefte at det fortsatt er sånn, og kan si at det er mindre nå enn før i hvert fall, så det er en forbedring fra sist jeg sjekket.

Bare noen eksempler fra det jeg sjekket nå, siden folk alltid skal dra i tvil slike påstander. Dette var fra å scrolle nedover gjennom 20-30 poster hvor de fleste var ok, men her er noen unntak.

Nesten-ulykke:
image

2 barn som får støt, ser ut som de dør, fra jernbane strøm-skinnen:
image
Ikke klikk hvis du ikke vil se… https://x.com/PicturesFoIder/status/1776616561891000413

Dame slapper en mann og blir knocket ut:
image
Ikke klikk hvis du ikke vil se… https://x.com/cctvidiots/status/1777004345499763177

1 Like

Det er en ting twitter skal ha, er vel omtrent eneste stedet du får med deg hva som faktisk skjer i Ukraina/Russland, resten vil ikke vise det. Må si jeg unngår å se på den slags, er overhodet ikke bra å få en daglig dose med lidelse.

1 Like

Føles litt som gamle collusseum noen ganger, spesielt de videoene med slosskamper. Problemet er at det ofte virker som de bare angriper tilfeldig forbipasserende og banker de opp. Så poster det på X og får millioner av views fra folk som er nysgjerrige/missliker det de ser, men fortsatt ser.

Bare så det er sagt, jeg får ikke opp slikt. På twitter, så må du være rimelig streng på hva du klikker på. Du må banne/mute kontoer, du må sette opp filtre osv.

Tenker at twitter burde hatt 21 års grense eller noe, er så mye dritt der sammen med resten av innholdet.

1 Like

Jeg bryr meg ikke så mye om hva jeg ser, problemet mitt er at det er fort 2-10M views på hvert av disse dritt-klippene. Jeg er gammel og blir ikke spesielt påvirket av forferdelige ting, men du kan være sikker på at mange av de 2-10M er mer lettpåvirkelige og sikkert mange yngre. Barna skal i hvert fall ikke ha X, det er helt klart. Er som å gi dem Liveleaks-konto på noe av dette :cold_face:

4 Likes

Samme her, det er rett og slett mye nasty shit der.

Kan ikke huske å få opp sånn shit på facebook som derimot får verden til å minne litt om Disneyland :stuck_out_tongue:

Jeg har ikke X, og skjønner utfra hva dere her skriver, at det er noe jeg aldri kommer til og installere på min telefon… Takk for opplysningene her…

Man får mye rart på facebook, men må søke det opp selv. Ikke at det trenger å være grafisk, men mer sånn ekstreme politiske og freaky interessegrupper og ekkokamre. Har måttet redde pappa fra å diskutere med nazi-grupper der et par ganger :stuck_out_tongue:

Men Facebook er rimelig vanilla ja. På discord derimot har man alt fra det verste man kan tenke seg til helt ok grupper. Men der må man inviteres til alt, så skal litt til å komme borti de verre tingene.

2 Likes

Kan anbefale boken “Stand on Zanzibar” av John Brunner fra 1968. Det er en fremtidsdystopi hvor det blant annet blir beskrevet så kalte “muckers”, dvs folk som går amok bare for å forstyrre et overbefolket samfunn.

Det er ikke tvil om at muckers eksisterer i dag, men at de gjør det for å synes på forskjellige sosiale medier. Enten det gjelder å banke opp tilfeldige forbipasserende eller å kjøre i 250 km/h gjennom vestlandstunneller og drepe barnefamilier som kommer i mot. Uten eksponeringen på nett så ville ikke denne adferden ha tatt av så sinnsykt som den har gjort, selv om det har vært tullinger både i byen og i trafikken også før. (Jeg kjørte bare i 230 fordi min mc ikke var raskere…)

1 Like

Du bestemmer selv hva du vil ha opp. Jeg skjønner ikke problemet. Jeg får opp humor og crypto stuff. Ingen ulykker etc. Ikke noe krig.

2 Likes

På “you” biten av twitter, så fisker Twitter etter om du vil se noe annet enn det du pleier. Så der kan du få alt mulig rart. Trykker du på noe av det, så får du masse av den typen. Så ett klikk på noe slikt og du får fyllt “you” biten av twitter med dritten. Da skal du jobbe hardt med å bli kvitt det igjen. Jeg endte opp med å filtrere tweets med “Trump” for å slippe alt pro/neg Trump shitten. Ellers handlet “you” biten av Twitter basically bare om Trump :stuck_out_tongue:

2 Likes

Hvis du trykker på noe du ikke vil se kan du velge å se mindre av dette eller blokkere. Da får du ikke opp slikt senere. Min mening er at dere styrer dette selv.

FOR EN HELT!

As a result,” said Musk, “we will probably lose all revenue in Brazil and have to shut down our office there. But principles matter more than profit.”

4 Likes

Problemet er egentlig bare at det tjenes penger på å legge ut innhold av vold og død i relativt stor skala, så incentivene til å bedrive sånt er store og at dette foreslås for brukere fordi det er populært.

Slikt innhold finnes på mindre sider normalt sett, men der er det ikke et så stort publikum som på “for you”-sidene på Twitter. Så der er det økonomiske incentivet relativt lavt, og politiet får en forholdsvis enkel jobb der med å tracke ned de som driver med det, da innholdet som oftest ikke er mange ledd fra den som laget det, men på Twitter kan det være 50 ledd i mellom på de store kanalene som driver med dette og samtidig mange som prøver å etterlikne, som blir vanskelig å finne i datastrømmen.

Delvis er dette et speil på oss mennesker, at vi trykker så mye på det at det kommer til forsiden med 20M views på en person som blir spist av en krokodille og 2M visninger på to barn som lener seg på strømledningen til toget og dør/ikke dør, det vet man ikke fra videoen. Men bevisst det at mennesker alltid vil gjøre det med slikt innhold, så lager man en plattform for yngling av slikt innhold. Det er ikke så lett å lage/tilpasse algoen til å stoppe slikt innhold, men jeg tenker det er verdt det.

3 Likes

2 Likes

Hvor mye sannhetsgehalt skal man legge i dette når det kommer fra en av de fremste til å fremme russisk propaganda og antiukrainske narrative gjennom verdens største megafon på sitt eget nettsted?

6 Likes

Twitter er bannet i Russland, så man må bruke VPN. Hvordan Musk da skiller ut russisk trafikk stiller jeg meg spørrende til. Tror ikke trollefabrikkene bruker vpn.fsb.ru for å si det sånn. Det Musk ser av russisk trafikk er jeg undrende til.

At Musk ser vestlige aktører vil si at disse gjør det med åpne kontoer. De gir seg mao ikke ut for å være noen andre enn de er?

Det ble postet en video fra Russland i Ukraina tråden som viser hvordan de jobber med å påvirke fra kulissene. Hvis man tror FSB ikke bruker twitter i operasjonene sine…

5 Likes

Tror han er smartere enn som så. Han har ikke bare god oversikt over hvor trafikken kommer fra men også god oversikt over innhold.

2 Likes

Jeg tror han er 100% korrumpert, sprøyte gal, og har veldig dystre og mørke mål.

7 Likes

Jeg tror ikke fyren er ondsinnet, men noe er rart skrudd sammen et sted der…

2 Likes

Ketamin.