Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Xbrane Biopharma AB (XBRANE) 🇸🇪

1% synlig short

Ref fi.se

1 Like

Discord-kanal om X.

1 Like

(post deleted by author)

2 Likes

Det virker sånn. Martin sa noe om at DD tar noe tid men at de håper på avtale før nyttår da han ble intervjuet i oktober. Jeg har trua og kjøpte mer nå.

1 Like

Det at de kutter ut Keytruda-biosimilar er knyttet til konkurranse-situasjonen for biosimilar til akkurat det produktet sa Martin på Redeye i dag. Flere er i løypa der og Samsung kunngjorde i forrige uke at de vil utvikle en konkurrent der.

Biosimilaren de er kommet langt med for CIMZIA er derimot den eneste i verden hittil.

3 Likes

(post deleted by author)

Hvor denne bunner er åpenbart et vanskelig veddemål.

Jeg har fortsatt holdt meg unna kjøpsknappen, til tross for at jeg fikk noen velmente råd fra en annen skribent om å finne veien inn på 80 kroner tidligere i sommer. Klandrer ikke vedkommende for det, rådet var oppriktig og troen var stor, men nå må vel analytikerne snart komme på banen igjen?

Pareto mente de burde gjøre en emisjon på 35 kroner og at det ville bli prisen. En latterlig påstand synes jeg og i tillegg har de en konvertibel aktør som stadig vekk får mer aksjer de må bli kvitt.
Også andre biotech sliter med dette, aldri en kursdriver oppover det.
Kursen aktøren i Xbrane konverterte på sist gang er halvert, så her blør også långiver stort.

Dette ser litt bunnløst ut og pengene renner ut. De har cash for to kvartalers burn igjen, de må finne på noe her som antakeligvis markedet leser som en stor utvanning, også målt mot dagens MCAP?

Biotekpenger er dyrt om dagen, det som et resultat av at bigpharma ikke ser til Norden, de kansellerer i stedet alle avtaler de har mot nordiske aktører, inkludert Xbrane og Combigene.

Jeg får identifisere meg som en av de med tro på X :slight_smile:

Jeg hadde tro på den i sommer og har fortsatt beholdt troen. Men jeg er den første til å innse at det har blitt en trang start på den kommersielle reisen mot cash-positiv drift. En vesentlig grunn er saktere salgsopptak enn ventet i Europa, samtidig som de har store kostander med å bygge opp lagerbeholdning. At de misset første FDA runden og har tapt ett år på US markedet er heller ikke bra.

TheO kommer med gode refleksjoner, men noe av det er også greit å legge noe mer farge på. Det er ikke nødvendigvis så sort-hvitt som han her fremstiller det.

Konvertibelen:
X har så langt gjort opp to avdrag med CVI, ett i aksjer og ett i cash. Neste avdrag kommer i desember (Kanskje allerede i morgen?) Blir det aksjer for 13-14 mSEK vil det legge videre press på kursen nedover. Blir det cash drar de av en presset kasse. Vi får se snart hva X velger å gjøre.

Kapitalbehov og -kilder:
RedEye har tidligere nevnt behov på 75mSEK til cash positiv drift, PAS kom idag med 100-200 mSEK. Det er imidlertid ikke slik at kun emisjon er tilgjengelige kilder. Vi må tro selskapet og ledelsen på at de jobber intenst med å lande a) en ny US partner for Ximluci, b) partner for Xdivane (Opdivo® biosimilar) og c) nå neste milepæler for BIIB801 (Cimzia® biosimilar). De to første er Martin fortsatt “confident” på å levere på i Q4-23/Q1-24, mens sistnevnte vil generere inntekter først senere i 2024.

Så mens man venter på kriseemisjonen (som absolutt kan komme - utelukker ikke det) må man også være forberedt på en morgen å våkne til melding om nye partnere med upfront-betaling ved avtaleinngåelse og milepælsbetaling, for eks ved ev. FDA-godkjenning av Ximluci, i april 24.

Så spørs det om ledelsen klarer å innfri, akkurat nå tror ikke markedet på det i allefall. Jeg ser PAS meglet en post på nesten 840 000 aksjer til kurs 9,75 tidligere i dag.

EDIT: I skrivende stund er Mcap 291 mSEK. De har lager av ferdigvarer og forhåndsbetalte leverandører som overstiger dette. De har kassen på 167 mSEK. I dette lånet på ca 230 mSEK, så noe netto gjeld.

image

5 Likes

Godt innlegg Do2Do. Jeg tenker i samme baner. Avtale med ny US-partner kan bli vendepunktet. En grei upfront ved avtaleinngåelse i Q1 og en noe større milestone ifbm godkjenning i april kan dekke kapitalbehovet. Martin sa på Redeye at en eventuell kapitalinnhenting ville bli beskjeden, kanskje ikke nødvendig i det hele tatt, så jeg tror de har brukbar kontroll. Han sa også at de ville skjele til aksjekursen ved nye avdrag, så jeg håper de betaler i cash denne gangen.

3 Likes

Xbrane har løftet seg pent fra bunnen på ca 7,- til tross for økt short i det siste (per nå 2,31%). Januar-effekt og mulige avtaler kan være viktige triggere framover. Samtidig ser vi at det lysner litt for vekstaksjer som også hjelper biotekaksjene.

4 Likes

(post deleted by author)

Syns aksjen har klart seg overraskende bra. Siden den bunnet i starten av desember er det satt nye shorter på tilsammen ca 400 000 aksjer. Til tider ser short ut til å være en stor del av daglig omsetning. Mtp at aksjen da er opp siden starten av desember, riktignok litt ned siste dager, syns jeg den har klart seg bra. Legg til at det nok er noe skattetilpasning i disse dager. I romjula/etter nyttår så er det ikke lengre mulig med skattemotiverte salg, så da blir de spennnede å se hva som skjer.

Når det gjelder avtale er det vel lite sannsynlig at det kommer noe på denne siden av nyttår. Markedet ser vel nå mot tidlig i Q1, men det er jo ikke så lenge til.

3 Likes

XBRANE BIOPHARMA REGISTERS THREE NEW PATENTS IN SWEDEN

Xbrane Biopharma AB (publ) (“Xbrane”) (Nasdaq Stockholm: XBRANE) announced today that the company has been granted three new patents during December from the Swedish Intellectual Property Office (PRV). All patents protect genes that express antibody models.

The three patents SE 545 694, SE 545 714 and SE 545 715 were published in the Swedish Patent Gazette no. 49 and 51 respectively in 2023 and are protected until September 2041 in Sweden. The patents concern DNA constructs (genes) that are introduced into host cells, E. coli bacteria, which in turn produce recombinant proteins (antibodies) which are used as Xbrane’s biosimilars.

“The new patents are proof of Xbrane’s unique platform technology and operations. The patents constitute the intellectual property rights on which we base our business. They strengthen our IP portfolio and ultimately our opportunities to capitalize on our research in the long term,” says Martin Åmark, CEO of Xbrane.

Xbrane’s platform technology results in lower production costs
Xbrane bases the development of its biosimilars on its patented platform technology that provides higher productivity and thus lower production costs for high-quality recombinant proteins compared to the standard systems for original drugs. Xbrane is actively working with its team of over 40 researchers to develop the platform and thereby further strengthen its competitive advantage as a biosimilar developer.

4 Likes

Short øker litt hver dag men kursen fortsetter å stige. Noen som vil driste seg til å spå hva som kan skje når shorterne går tom for aksjer å shorte?

Akkurat det ligger så langt frem i tid at her har de stor takhøyde en god stund fremover.

Det kommer an på hvem som låner ut aksjer og hvor mye.

Det er iallfall en ganske interessant sits nå. Den dagen det skal dekkes inn kan det gå veldig fort oppover. Legg til nyttårseffekt og mulige avtaler.

Market cap fortsatt under 300 MSEK

Tror Worldquant har et snitt på 12-13ish. Med ny US-partner på plass går de raskt fra gevinst til tap.

Nyttårsrally igang allerede?

Vi er opp 40% fra bunn så pen turnaround

2 Likes

2 sifret igjen👍