Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

XPLORA Tech (XPLRA) ⌚️

1 Like

https://newsweb.oslobors.no/message/528949

2 Likes

En utrolig spennende utvikling at xplora kjøper denne delen. For et selskap dette kan bli. Nå både mobiloperatør og klokkeleverandør. Oppkjøpet på 230MNOK har nesten like stor inntjening som klokkeselskapet(160 millioner, ikke revidert) og har YTD har vekst alene på +80% siste 2 månedene og med disse voksesmertene en positiv ebitda på 20% og 5 Mnok.

Øker estimerte inntekter fra 500k solgte enheter og derav en omsetning på +400 millioner, til over +600 millioner i 2021, og dette er forsiktige estimater. Som det fremkommer er EBITDA for XM er allerede i år på +5 millioner før mars(allerede slått 12 måneder 2020 ebitda resultat), og hvis man tar i grunn sparebank1 sine analyser med petter kongslie i spissen vil dette føre til MINST 100kr aksjen i kursmål basert på en EV/EBIT 2022 fordi EBIT vil tre eller firedobles med vekstanslaget i denne virksomheten.

Det er recurring revenue streamen og de 78k abbonentene som er driverne bak veksten, og jeg må si jeg er utrolig fornøyd med kjøpet.

5 Likes

Støttes.

Xplora mobile er størrelsesmessig på inntekt og ebitda per 2020 nesten like stor som klokkeselskapet og bidrar i tillegg til synergier. Dette dobler både topplinje og bunnlinje. Xplora var verdt 1,7 mrd i går, og dette ble kjøpt for 200 millioner. Klokkene vil drive vekst og plattform videre og er den store jokeren, men sett i lys av veksten og selskapsstørrelsen er dette et billig kjøp ettersom multiplene på børs er helt annerledes enn det gråmarkedet xplora har fått kjøpt det til. Hvis du hadde kalt selskapet OneCall, og ikke xplora mobile, og sagt at de hadde 75 000 aktive abbonenter, da hadde folk sperret opp øynene. Dette selskapet gikk akkurat fra en 500 grams ørret til en 2 kilos.

2 Likes

I henhold til oppkjøpet av xplora mobile, vil service valuation- delen i xplora øke betraktelig, spesielt i lys av superbra EBITDA + 5mnok første 2 mnd for mobilel gir dette massiv oppside. Revenue per subscriber gir 160 kr per måned første 2 mnd for de 80k betalende abonnentene.

. SB1M sin verdivurdering av servicen delen brukes en median peers på 21x EV/EBIT 2022. EBIT for xplora er totalt beregnet for 2021 til å være 1,8 og 4,9 MEUR i 21 og 22’. Dersom mobile ikke har ytterligere vekst, men holder ebitda marginen stabil ut året og 0 vekst(de selv anslår opp mot 100k subsribers og økt revenue + marginer, så dette er ren oppside) vil EBITDA komme på 30 millioner, 3MEUR, og med en lik avskrivning på 15% kan man si en EBIT på +2,5 MEUR i 21’ . Før oppkjøpet var xplora guidet til 21’ EBIT på 1,8 MEUR for service delen, og 2,1MEUR for klokke-delen.

Nå er det altså et tredje element som kan deles inn i en ny kategori for 21’ som kommer inn på 2,5MEUR og har høyere EBIT enn både service og klokkedelen, nemlig mobilselskapet. Med en lik verdsettelse som servicedelen med EV/EBIT vil dette gi et basecase på kursmål 90, og bull-case opp over 200 NOK dersom de inntreffer bedre enn det sb1m har tatt høyde for, noe de er åpen for, men at de må se nærmere bevis for. Dette er megabull, og jeg gleder meg til sb1m sin oppdatering vedrørende dette oppkjøpet

1 Like

Begynner virkelig å få trua selv og kjøpte litt mer på fredag.
Lagde en kort sammenligning av P/S på Xplora, Airthings og Huddly. De operer riktignok i vidt forskjellige markeder, men alle tre selger “dingser” med en (foreløpig) lav andel ARR, de er all ganske ferske selskaper på børsen og de prises som vekstselskap.
Dette er tall før oppkjøpet er tatt med i betraktning:
image

Etter oppkjøpet ser det enda hyggeligere ut:
image

Omsetningen for 2021 er basert på guidingen fra Q4 rapporten +160m fra oppkjøpet (Tall fra FY2020).
Mye tyder allerede på at guidingen for 21 er for lav, og jeg har heller ikke tatt høyde for omsetningsvekst i selskapet de kjøper opp.
Spennende tider!

2 Likes

Takk! BTW, vi vet vel ennå ikke noe om klokkesalget i Q1 ? Bortsett fra d som allerede var bestilt i Q4…

Jeg er veldig fornøyd med at denne er under småinvestorenes radar. Bare gi det noen måneder så er interessen for selskapet der. Top 50 aksjonærer eier 90%, og blant hele top 50 listen er det kun nordnet kunder som er småaksjonær-notert, og kun for 13 millioner. Det er superlite i forhold til inntoget som kommer i senere tid. Nesten ingen som eier denne direkte(et par small cap funds som har en andel, men dette er svært indirekte eksponering). Bare se hva som skjedde med zaptec da den plutselig gikk fra 14-60, interessen kom ved 30-60 kroner, ikke første bevegelsene.

Ekstremt mange som tror de kan aksjer om dagen, og disse kommer til å komme alt for sent til festen hos xplora. De har alt for lav eksponering i xplora ift potensiale og ift hvor mye kapital det faktisk har blitt dratt mot børs siste året.

Nei vi vet ingenting om salget. Det vi vet er at det var forhåndssolgt 50.000 enheter, og gir man 0% vekst fra de forrige solgte 22.000 enhetene(det fungerer ikke helt slikt, men det er mulig å ta antakelser at de enhetene er såppass spredt i europa at man kan anta salg-for-salg per enhet i tillegg til den store bestillingen). Dvs 72.000 enheter som jeg ser som base case salg i Q1. Det gir en vekst på 227% i første kvartal og Sp1m antar et salg på 500.000 enhter i 2021’ og at Q1 står for 10% historisk sett fra de to foregående året fra total salg. Da skal man ende opp med 700 000 enheter, noe jeg mener blir for drøyt å si, så mer naturlig at q1 utgjør mer mot en edru 15% av salget noe som gir ca 500.000 enheter. Igjen holder jeg det på den forsiktige siden.

2 Likes

Det var også en reportasje i Finansavisen på lørdag om Xplora, hvor Kongslie sier:

Det gjør at vi modellerer med en inntjening pr. aksje på én krone i 2021 og tre kroner i 2022 og da har vi noe så sjeldent som et teknologiselskap som vokser tresifret men som handles til under 15 ganger inntjening i 2022 – og det på estimater som er ca. 40 prosent under hva selskapet selv forventer. På toppen av det hele demonstrerte selskapet i fjerde kvartal at modellen skalerer med både positiv Ebitda og ikke minst fri kontantstrøm.

Kjøp kursmål 60 kroner

Link: Smartphone-killer'n | Finansavisen
Nå var riktignok SB1M tilrettelegger i børsnoteringen, men selv når Kongslie legger seg 40% under estimater fra selskapet selv ser det unektelig bra ut.

Er selv ganske overbevist om at dette er startfasen på noe som kan bli veldig stort, og kommer til å posisjonere meg for gode tall som jeg forventer slippes i påsken.

Synes de har fått dårlig betalt for nyhetene etter emisjonen.

Ja, her er d klokkesalget som er hoved-driveren enn så lenge. Disse trendene snur ikke over natten og jeg tror også d blir riktig bra når vi får en oppdatering. Sannsynligvis innen dager eller få uker!

Blå himmel bortsett fra:

1. Den globale chips-mangelen brer om seg og påvirker nå også smartphone produsenter:
    Global shortage in computer chips 'reaches crisis point' | Business | The Guardian
    Nå er volumet i Xplora lavt ift. de store mobilprodusentene så dette kan meget fint gå bra, men noe å ha et halvt øye til!
  2. Teknisk så ser dette stygt ut på kort sikt med agressiv selging på brukbart volum:

Jeg vil gjerne se at negativ trend i 1t chartet brytes og videre at det bunner ut før jeg eventuelt laster opp mer.

Meget interessant inngang for nye aksjonerer akkurat nå.

Er det den globale chip-mangelen som er forklaringen på fallet? Noen synspunkter?

Med unntak av verdiaksjer, har det meste falt ganske kraftig den siste tiden. Xplora er en aksje som har gått 100 % de siste tre månedene, og med lavt volum synes jeg ikke at denne utviklingen er spesielt overraskende. Tipper den konsoliderer i området 40-44, før den evt. går videre på nyheter.

1 Like

Dette selskapet vil jo med tiden også sitte på en haug av data, og det finnes vel knapt noe mer verdifullt i dag.

Data på når barna er i godteskuffa og stjeler sjokkis? Freia og Nidar er vel villig til å betale for den infoen.

Foreldre er vel de juridiske eierne av klokken, så data vil jo nødvendigvis bli lagret på de kategorisert så det er forståelig for de som ønsker informasjon for å lage targeted reklame osv osv

Det som skjer i aksjen gir ikke mening og er irrasjonelle bevegelser pga lavt volum og er bare støy. Oppkjøpet med vekst på revenue på 80%, høy recurring revenue, revenue og ebitda var like stor som hele klokkeselskapet tilbake da xplora ble børsnotert. Faktisk var ebitda negativ ved notering og kan fortsatt være drt i Q1 pga voksesmerter. Veksttakten på topplinja i klokkeselskapet er høyere, men ebitda i mobilselskapet har vokst fortere i mobilselskapet.

Ingenting av av dette ble presentert da selskapet ble notert til 20kr, og skaper synergier i tillegg. Det dobler topp og bunnlinje for selskapet. Men selskapet skal være 25% mindre verdt enn i forrige måned uten denne dealen.

1/3 av kjøpssummen er allerede emittert for.
Juster aksjekursen for de 150 millionene de emitterte for i februar, pluss multiplene Pepcall mobile selskapet sine peers ebitda multipler trader på.

Justert for dette kan du spørre deg selv hva er egentlig xplora priset til nå? Det er ganske mye mer rabatt enn man ser ved første øyekast.

Den tankegangen der har jeg aldri forstått meg på!

Regner i såfall med at de som virkelig mener det der uansett ikke er i målgruppen for selskapet, og at disse personene heller ikke søker med Google når du leter etter ting til barna, Facebook Instagram Snapchat Twitter, har en smarttelefon eller har Google home, elexa, har Netflix eller Disney+ til barna eller at barna får smarttelefon i ung alder. Fordi nidar vet absolutt alt allerede :sweat_smile: