Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

XXL (XXL) ⚽

Meeen, i løpet av kort tid setter ny CEO seg i skinnstolen på det innerste hjørnekontoret og kikker seg rundt. Så begynner han å åpne skap og skuffer som er lukket av tidligere CEO. Så kikker han på gamle regnskap sammen med ny CFO. Sammen finner de ut at her må de ta litt tapsavsetninger og rydde litt i kriker og kroker. Gammel moro må ryddes av veien. Dette er kjent materie. Sjelden positivt for aksjekursen. Ny CEO har en høyst to kvartaler på å hente frem skjelettene fra skapet. Jeg venter litt med å vurdere XXL som en potensiell investering.

1 Like

"Steenbuch har vært en fargerik toppsjef, og sier at spesielt tiden på børs har påvirket han.

– Børs er et teater. Man ender opp som en kule på et billiardbord."

Så sant, så sant. Fantastisk kommentar :joy::joy:

Han sier han mistet motivasjonen rundt 2015.
Nå skriver vi 2018.
2-3 år mer en umotivert CEO har satt spor.

når XXL kom på børs viste jeg at jeg ikke skulle jobbe her . .De kom på børs i 2014?

Fy fader, her er det MYE å ta tak i som investor, sitater fra avtroppende CEO;

– XXL er ingen racerbil lenger, derfor trenger vi ikke like mange racerbilførere i ledelsen, men heller astronauter.

– Alt som går opp, må også komme ned og motsatt. Vi vil håndtere denne retail-orkanen og bli «the last man standing».

– Nå spør du om ting som går på personer, og det vil jeg ikke svare på.
Kommentar: Når folkene sluttet var han veldig pratsom og hevdet at “ingen var uerstattelige” og at det var helt ok at presumptivt flinke folk sluttet.

  • Når sluttet du å være motivert?
    – For lenge siden.
    Han sier han merket en endring i motivasjonen allerede da selskapet gikk på børs i 2014.
1 Like

Jøss, det er ikke mer enn 24t tiden XXL argumenterte for å åpne flere butikker og hevdet nye fysiske butikker dro med seg nettsalget og vare en fin “lokal servicesentral” for nettbutikken.

De sliter med salget. Ferdig snakka.

Sitat fra ny sjef:

  • I løpet av ett til tre år kan vi komme til å anbefale stengning av butikker, litt avhengig av når kontraktene går ut, sier Ulf Bjerknes, påtroppende toppsjef i Norges ledende sportskjede, XXL, til Nettavisen.

  • Utfordringene står i kø. Jeg tror mange i bransjen tror de tar dette på alvor, men som i virkeligheten overhodet ikke forstår hvor tøft det faktisk skal bli, sier han.

  • Vi har over lengre tid hatt problemer med at det er overetablering av butikkene, men nå har de rene nettaktørene kommet inn som en ny variabel. På toppen av dette ser vi mindre besøk på kjøpesenter og at man i større grad bysentrum for biler. Det blir mye tøft varehandelen i årene fremover,

Oi oi oi…oppmarsjen har startet.
Dette blir stygt. Dette er garantert mye verre enn det kommuniseres.

Ulf Bjerknes skal føre XXL gjennom en tøff vinter.

Hvis noen har tilgang, flott om dere deler :slight_smile:

“During the fourth quarter XXL had several internal management changes, including change of CEO and Group Marketing Director, both with long experience in retail and the XXL concept. This had negative effects on the daily operations, with some setback of important competence in the transformation of roles and routines. As a consequence of the poor Q4 XXL now estimates total operating revenues for the Group in 2018 to be around NOK 9.4 billion and EBITDA in the range of NOK 530 – 560 million (as set out in the quarterly reports APM descriptions).”
https://newsweb.oslobors.no/message/466135

Dagens oppgang forsvinner nok raskt i morgen. Må innrømme at jeg har sett for meg svake tall, men ikke så dårlig…

1 Like

11 måneder klarte sjefen seg, og nå er vi på 20 tallet… jeg liker XXL butikkene jeg… :thinking:

Tok et lodd her idag. Skal bli spennende å se utviklingen videre!

sier det igjen,-det skal være måte på hvor mange par ski folk skal ha i garasjen!

:roll_eyes:

Har tenkt det selv, samtidig ser jeg at folk bruker stadig mer penger på ymse utstyr…

Og da var jeg ute igjen. Småpene 16% avkastning på kort svingtrade!

1 Like
1 Like

Dagens investormøte var tragisk.
Omsetningen ned , men marginer ørlite opp.
Vi fikk med andre ord et av de første tydelige tegn på at veksten er stoppet opp og stagnasjonen er et faktum.
Selskapet taper penger på bunnlinjen, før skatt. Det innebærer at de taper penger på den ordinære driften. Ikke et godt signal med tanke på hva fremtiden bringer.

Så presterer xxl sin IT sjef å lempe ut 100.000 aksjer på,lavt 30-tall.
Kursen rett i kjelleren.

Nei, nå selger jeg mine xxl aksjer. Tar tapet og lukket det kapittelet i min portefølje.
Retail går en trang tid i møte.

3 Likes

Hvor mange armhevinger klarer du å ta?

2 Likes

kleint, hvor mange dårlige nyheter takler de?

2 Likes

Helt utrolig at folk velger å handle på XXL etter alle avsløringene den siste tiden. Behandler sine ansatte som dritt og en kultur som ikke ligner grisen.

Jeg frykter at hvermansen etter alle skandalene bevisst eller ubevisst styrer unna denne bedriften. Evig eies kun et dårlig rykte/omdømme.

Dette vil med sikkerhet slå ut så selskapets salgsstatistikk før eller senere. Skummelt å eie aksjer i et selskap hvor det er negative skriverier i media i et jævla kjør.

Utrolig skuffende at Tidemansen ikke skjærer igjennom og setter toget tilbake på skinnene. …og hva pokker driver skolepjokken Tolle Gauterud med som daglig leder? Amatørskapen lenge leve.

1 Like

XXL må snart få pris för att göra korkade saker.

1 Like