Resultatfall for Yara
Oppgang på Oslo Børs
Oslo Børs avsluttet uken i grønt - beste børsdag for Kongsberg Gruppen siden mai 2020
Beste børsdag for Kongsberg Gruppen siden mai 2020
Noen som sitter og tenker på inngang etter/i kursfallet og hvilken inngangskurs som ønskes? Med litt makrohjelp satser jeg at 300 brytes etterhvert.
Tja, du kan ju altid kjøpe litt løpende. Du treffer ikke bunn, men blir heller ikke kvar på perrongen hvis toget (uventet) drar avgårde. Det beror ju også på hvor lenge du tenkte ha aksjene. Jeg tenkte ruge på mine til 2035 eller noe slikt. Har allerede en hel del og tenkte kjøpe mer. Sitter også å lurer på når. Akkurat denne månaden sitter jeg trangt til så jeg må vente litt.
Tenkte også på denne, at denne må vell kunne øke omsetningen for Yara betydelig.
hmm.ikke selve omsetningen,men gjøre det bedre for konkuranseevnen til Yara for det indiske markedet da prisingen av gjødselproduktene ikke vil få en premium på sluttprisen pga tollsatser.
edit:
kanskje det vil slå ut positivt på omsetningen…vi får se hvor “omfattende” dette vil ha av betydning
Jo jeg vil tro det kan slå ut bra om man gir 5-8% rabatt mot konkurransen
Ingen umiddelbar effekt naturligvis, men på denne 5års horisonten vil det forhåpentligvis bidra
15.03.2024 13:24:13
GJØDSEL: UREAPRISER STORT SETT LITT NED DENNE UKEN
Oslo (Infront TDN Direkt): Globale ureapriser har stort sett fortsatt litt nedover denne uken.
I USA fortsetter imidlertid granulert urea å handle høyere, mens det er svekkelse i Østen, skriver ADM Agri i en markedsoppdatering.
I Europa går markedet tregere ettersom dårlig vær har påvirket etterspørselen. Det er videre høyt tilbud av nitrogen på grunn av tilfredsstillende innenlandsk produksjon, skriver Arctic Securities.
Meglerhuset noterer videre at Egypt har hatt en lengre periode hvor produsenter har forsinket forsendelser i påvente av en potensiell oppgang i europeiske markeder. Men både produsenter og tradere har imidlertid endret holdning og fokuserer nå på langdistanse utenfor EU-markedet.
CAN-priser i Europa fortsetter å holde seg stabile. I løpet av første kvartal 2024 har produsenter stort sett opprettholdt prisene med kun sporadiske prisjusteringer, melder Profercy, ifølge Arctic Securities. Ellers skaper Russlands forventede retur til eksportmarkedet fra midten av april usikkerhet.
Videre skriver Arctic at grunnet sesongetterspørsel har de kinesiske innenlandske ureaprisene har holdt seg stabile på ukentlig basis. Driftsratene denne uken har vært på 82,8 prosent, med produksjon på rundt 185.000 tonn pr dag. Samtidig har prisene holdt seg flate på ukesbasis til rundt 1.050 renminbi, tilsvarende rundt 275 dollar pr tonn.
to menn som håndhilser i dress dette må jo bare være stort.
da blir en teori en realitet der de nå smått starter i å sette ut larver i butikkhyllene,som skal etter hvert “fase ut” biff og annen kjøttprodukter for å kutte ned på CO2…
Blir vel ikke en direkte konkurrent på gjødsel fronten med umiddelbar virkning akkurat? Om det er det du sikter til