nei…men og` så har jeg sett hvordan bl.a. EU terger på seg bøndene med alle disse “co2”-forslagene…mye “anti”-agrikultur i politikken nå,-virker som de kjører på med samme fremgangsmetode som med energi,der de utelukker fossil energi mot så og si ikke-eksisterende grønn energi for å “stimulere” et marked med interesse for investorer,-og gjøre det på samme måte med matproduksjon der de gjør matlaging vanskeligt eller ufavør i form av at bønder begynner å ty til annen ressurs for mat,-men neida…dette er bare starten,for allt begynner i det små
Børsutsiktene: To sektorer skiller seg ut
Tungt nedsalg på morgenkvisten uten noe nytt?
Nedgradering fra sb1. Div smånegative nyheter visstnok. India etterspør mindre bla.
Uansett god kjøpsvilje rundt 330+ virker det som
Nederland: Fra 2028 må de største forurensere betale mere for sin forurensing. Yara er 5t størst. I år betaler de 74 euro per ton CO2 utslipp fra 2028 blir de som overstiger 50000 tonn betale en ekstraavgift. Fra 2030 er avgiften 216 euro per tonn.
Det betyr iflg.meg kroken på døra for fabrikken i Nederland ( ulønnsomt). Muligens de kan inngå et kompromiss, slik at de ikke må legge ned. Strategisk er det jo riktig å være etablert der. Den største synderen ( Tata) sysselsetter 6000 personer og det sies at de vil få subsidier for grønnere drift. Også Yara må vel gå den veien: Enten satse grønt eller forsvinne.
Regn med at slikt vil skje i hele EU
Yara(med joint venture) bygger ut en karbonfangst anlegg i nederland slik at CO2 kostnadene holder seg i sjakk?
Yara er uansett på gang med nettopp dette og har et utrettelig fokus slik jeg ser det…
kilde på denne?
Tata Steel blijft grootste CO2-uitstoter: meer klimaatimpact dan alle kolencentrales https://www.nu.nl/klimaat/6309146/tata-steel-blijft-grootste-co2-uitstoter-meer-klimaatimpact-dan-alle-kolencentrales.html
Det var feil link:
Zware industrie gaat fors meer betalen voor CO2-uitstoot en gebruik van aardgas https://www.nu.nl/klimaat/6309123/zware-industrie-gaat-fors-meer-betalen-voor-co2-uitstoot-en-gebruik-van-aardgas.html
Det har du helt rett i. Karbonfangst/ subsidiering og lavere satser vil for Yara ha minimale konsekvenser:
«Voor een grote uitstoter als kunstmestproducent Yara lijken de plannen mee te vallen. De Zeeuwse fabriek in Sluiskil stootte ruim 2,75 miljoen ton CO2 uit in 2023. Maar door onder meer het afvangen van CO2 gaat die uitstoot in 2026 met 1 miljoen ton verminderen……»
Videre leser jeg at de 2 milliarder det koster YARA å redusere sine utslipp i stor grad kan avskrives.
Forventninger til Q1?
TTF
UREA
Korn og Yara har en tendens til å ha “nesten” lik utvikling på aksjekursen…
ellers så ser vi hos Yahoo finance :
Resultatfall for Yara
Q1 tallener er levert:
Q1 Presentasjon:
Q1 Rapport:
Webcast starter kl: 12:00