intenst…
Wow. Det er grov bommert, de blir beskattet ihjel
ja,men “alle” som har peiling sier 2027 og videre blir bra
Yara er så syklisk at det er vanskeligt å se hvordan en “normalisering” vil se ut
Det ble ikke helt bra dette. Har sett litt på historikken til yar og det er sjelden det har vært mer enn to svake år etter hverandre. Det blir vel litt tassent i år da,samme som ifjor. Håper det bedrer seg neste år(eller hvertfall før 27).
Spørs nok om vi vil se 200-tallet om eps havner rundt 15kr i år.
Yara eps
2023:11,6
2022:104,8
2021:40,6
2020:28,9
2019:27,3
2018:13,6
2017:14,9
2016:20,4
2015:31,5
2014:27,6
Dette er tall fra q4 pres som er justert for valuta og special items. Snittet blir ca 32kr/aksje. De ti foregående årene(2004-2013) hadde ca 23kr/aksje i snitt.
yara er ekstremt syklisk,-pluss i årene 2017-2019(?) drev de med omfattende omstruktureringsplan.
pluss de er godt igang med ny utbygging i både nederland og USA,-USA er den utbyggingnen jeg er mest spent på,.da denne “elektrifiseringen” av Herøya vil nok ta noe tid(tror jeg ),selv om det er positivt at de har begyndt på del-elekrtrifiseringen.
nevner Yara @58:20
Det var interessant. Jeg ønsket litt solide utbytteselskap i porteføljen. Hadde okea og den måtte kutte utbytte straks etter min inntreden.
Så nå kanskje yara også.
de kommer nok begge tilbake en dag
Noen som kan ta opp linjalen og si noe om støttenivåer? Har sett noen snakke om 280. Virker jo ikke som vi har sett bunn ennå. Yara er et bunnsolid selskap og det begynner å klø godt i kjøpefingeren her. Horisont 2-4 år for min del.
hehe,å kjøpe på bunn er et lotteri i seg selv
snart er det vel USA satsingen som drar 90% av EBITA`n til Yara
Noen opplyste som finner graf eller lignende for nitrat priser?
YAR: Satt sesongpris for nitromag i Tyskland til EUR 250/t
Oslo (Infront TDN Direkt): Yara International har satt prisen for den nye sesongen 2024/2025 i Tyskland og Benelux for nitratproduktet YaraBela Nitromag (CAN) til 250 euro pr tonn bulk cif med umiddelbar virkning og for juni-levering. Kun et begrenset volum vil være tilgjengelig.
Det fremgår av en pressemelding fra selskapet mandag.
Til sammenligning ble sesongprisen satt til 265 euro pr tonn bulk cif i april 2023.
Jeg aner ikke kvaliteten på kilden, men ammoniumnitrat er i hvert fall en av bestandelene i Nitromag, så indeksen er ikke helt irrelevant. Det finnes også andre relevante nitrater, ammoniumnitrat var bare det første jeg kom på å google.