Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

YARA International (YAR)

Yara SBR share purchases

Share purchase by Yara Management

Share purchase by Yara Management

Program for offentliggjøring av Yara International ASA 2. kvartalsrapport 2020

Registration of share capital reduction

Yara reports improved margins and lower fixed cost

Yara reports improved margins and lower fixed cost

Yara økte driftsresultatet – får hjelp av lavere gasspriser

1 Like

Pareto er tydeligvis imponert over kvartalsrapporten:

"Yara reported Q2 EBITDA adj. of USD 588m, up 8% y/y, and 2% ahead of expectations of USD 577m, while EPS adj. of USD 1.06 came in 22% above. Cash flow continue to impress, now at USD 1.0bn on 12m rolling basis, and leverage is down to 1.6x from 1.7x in Q1 (NIBD/EBITDA). The QAFCO transaction is expected closed within 2-3 weeks, and the company will initiate a buyback of 5% of Yara’s share capital upon completion and receipt of the proceeds. For Q2, EBITDA growth was driven by lower energy cost (USD 110m) and FX (USD 42m), compensating for lower fertilizer prices (USD -70m) and volumes (USD 37m). On a segment basis, both Production and Sales & Marketing improved amid lower feedstock cost and higher share of premium products, while New Business was negatively impacted by COVID-19 effects. For Q3-Q4, gas prices are set to provide a positive delta of USD 60m and USD 30m, respectively – marginal ahead our estimate. The market outlook is cited robust and unchanged, and we think Yara is well position. Overall, Yara exceed expectations; earnings growth, cash flow growth, buy-backs and potentially exo-DPS amid low leverage. Minor estimate revisions expected to follow. We reiterate Buy, TP of NOK 450. "

Sterk kursutvikling - så langt - og bedre kan det bli etter presentasjonen seinere idag.

1 Like

Er dagens prisnivå en bra inngang?

Kvartalsrapporten 17/4 løftrt kursen fra 350 dagen før til 388 få dager seinere. Kursen falt litt tilbake, ned mot 370, og har de siste dagene kommet tilbake til kurser nær 400 - sluttet idag på 393,30

Denne ukas kursløft oppfatter jeg som posisjonering i forkant av børsmelding om at USD-milliarden er på konto og at tilbakekjøpet av 5 % av selskapets aksjer vil starte.
YAR ga seg selv frist på 2 - 3 uker og tre uker er imorgen 7. aug.

Jeg mener kursen også er drevet av meldinger de siste ukene om stigende priser for kunstgjødsel drevet av økt etterspørsel fra spesielt India og Brasil.
Idag kom det en bekreftelse på dette i kvartalsrapporten fra en av YAR sine konkurrenter, ref det jeg limer inn:

Yar har vært min største aksjepost de siste månedene, og er det fortsatt. Når jeg ikke har realisert etter kursstigningen fra 33+ er det i tillit til at ledelsen i YAR har kontroll på fristen som ble satt 17. juli, at børsmeldingen om dollarmilliarden vil løfte kursen over 400 og at fortsatt høy etterspørsel kombinert med fortsatt lave gassprisert gjør YAR til en av de tryggeste havnene på Oslo børs.

Jeg mener det er lite nedside i dagens YAR-kurs forutsatt lite endret børsklima verden over, men har ingen mening om oppsiden på kort sikt.
På lang sikt forholder jeg meg til Pareto og DNM sine kursmål, som for begge er 450 kroner.

"CF INDUSTRIES: VENTER AT NITROGENGJØDSEL-ETTERSPØRSELSUTSIKTER FORBLIR POSITIVE

Oslo (TDN Direkt): CF Industries venter at de globale nitrogengjødsel-etterspørselsutsiktene forblir positive inn i 2021.

Det fremgår av selskapets kvartalsrapport, fremlagt onsdag kveld.

Selskapet viser til at globale nitrogengjødselbehovene fortsatt drives av positiv etterspørsel i India og Brasil. Gunstig vær i India har drevet sterkt ureaforbruk, og ureaomsetningen i India økte med omtrent 50 prosent fra april til juli 2020, sammenlignet med året før. Den sterke etterspørselen har ført til seks anbud for ureaimport siden mars fra statlige indiske innkjøpsorganisasjoner.

CF mener at høy etterspørsel og lavere enn forventet volum sikret i de siste anbudene vil kreve hyppige, muligens månedlige anbud ut året, opplyses det."

4 Likes

Takk for utfyllende svar.

Yara initiates share buy-back

1 Like

Buy-back of own shares - Yara International

Har ventet tålmodig på at YAR skal finne litt fotfeste og tror vi er der nå at den finner nettopp det. TA underbygger et nivå ca. her hvor det tidligere har vært contention (topp/bunn) og i tillegg ligger vi på MA100 (og MA200 rett under). Buyback programmet predikerer i tillegg økt kjøpspress gjennom ca. +20% ifht vanlig dagsomsetning over de neste 6 mnd. Tror vi kan få en liten slide ned til 350 som worst case om makro skal pisse litt mer på markedet de neste dagene men nå tror jeg tiden er inne for et forsøk på 370 og muligens opp til og over forrige topp og kanskje ATH (420-425). YAR sitt mønster er som oftest topper og bunner med ca. 2 mnd mellomrom (1 mnd mellom topp og bunn; 2 mnd mellom 2 bunner) og det vi er ca der nå. En HigherLow (dersom bunn settes her) er også positivt mtp videre utvikling neste 30 dager.

Har lastet opp endel hele veien ned fra 390 og siste kjøp var igår på ca. 356. Ligger inn med en “just in cases” ordre på 350 ish.

Lykke til!

2 Likes

1 Like

Synes det begynner å se bra ut i YAR-chartet nå. Vi karret oss over MA50 på fredag og reaksjonen opp fra MA100 og tidligere contentionområde var kontant og klar. Forventer egentlig nå at kjøpspress fra buyback programmet kombinert med muligens bedret sentiment vil dra denne oppover mot 400 ila de neste dager og uker. Har ingen klar plan etter det men det kommer også an på hva som skjer i makrobilde og evt. andre nyheter. YAR er tung og seig men når den først setter retning så varer det gjerne en stund (ca. 3-4-5 uker). En HH over 400 og deretter en etablering over 370 -375 (og ny HL) hadde vært å foretrekke og burde være godt innenfor rekkevidde.

2 Likes