Zaptec ASA: Strategic Realignment through Divestment of Non-Core Asset and European Frame Agreement with New Value-Added Partner
Flere som er spent på 2024?
- største konkurrent easee som solgte cirka 250 000 elbil ladere i 2022, sliter nå enormt. Søksmål i Sverige.
- avtaler med de største distributørene i Frankrike. 1,7mill solgte elbiler/hybrid i 2023.
https://electrek.co/2024/01/03/the-revolution-is-on-france-has-record-year-in-ev-sales/
- økt likvidetsreserve og finansiell fleksibilitet med 230mnok via lån fra DnB i desember 2023.
-CTO Knut Braut er investert med cirka 5 millioner og har jevnt gjort kjøp, sist gang i desember 23.
- best i test.
Snakk om å vinkle børsmeldingen positivt… Lurer ikke pus med tremus sies det, og de som faktisk leste regnskapet så jo en rekke røde flagg i både balansen og resultatregnskapet. (Kostnadssprekk, fortsatt lav bruttomargin, et varelager som går i taket og på full fart mot gjeldsfinansiering av veksten). Og blir veksten så bra som spådd? Hvor lenge klarer norske myndigheter å lure den norske befolkningen til å kjøpe grønne biler? Hvor lenge kan de pøse på med subsidier? Og er politikere i andre land like dumme? Jeg tror ikke det. Snart vil også norske politikere innse at det de holder på med er idioti for klimaet (men bra for bymiljøet). Men forstår politikerne forskjell på miljø og klima? Miljø er lokalt, mens klima er globalt og på retorikken å dømme tror politikerne at vi kan eksportere co2 utslippet og alt blir bra.
Risikoen er at politikerne før eller senere innser at de må slutte å kaste milliarder etter elbil kjøperne i Norge. Tross alt utgjør den norske befolkningen kun rundt en halv promille av klodens befolkning. I India er det jo nesten en halv milliard mennesker som ikke har tilgang på elektrisitet en gang. Og de bygger kullkraftverk for å i det hele tatt å få strøm til sine hjem… Matten går jo ikke opp selv om vi (og hele Europa med) kutter til 0.
Det er ikke norsk politikk som avgjør selskapets fremtid. Fremtiden er selvsagt elektrisk, og snart kommer solidstatebatterier. ZAP har mange konkurrenter og selskapet er en mikromygg globalt sett.
Hovedproblemet er videre vekst utover det nordiske markedet, samt de selskapsspesifikke utfordringer .
Jeg har en ZAP på veggen her, og det er jeg nok ikke alene om. I EU er det ofte at du kan kjøpe bilen inkludert en hjemmelader, og selvom ZAP har noen avtaler med Renault ( tror jeg), så monner ikke dette i dagens regnskap…
Den norske modelken er å berike ledelse og de store aksjeeiere og lure og loppe småaksjonører hver gang kassen er tom…. En god nok grunn til å ikke være langsiktig i ZAP
Stemmer det at det ble solgt en post på 100.000aksjer til en kurs på 19,52kr etter børsslutt i dag? Hva er i tilfelle dette?
Det er også solgt en ny post på 100.000 aksjer fredag morgen kl.9.00 til 19,592kr.
Noen som vet hva dette er? Står som solgt i en en post men vises ikke i graf eller noe annet sted?