Nok et skuffende kvartal.
Pareto konkluderer lakonisk “Growth slows down but the cash burn doesn’t”
Jeg sliter med å forstå kursutviklingen her. Er nå -83,5% fra ATH og bare +9,5% over ATL og noteringskurs. Selvfølgelig har det kommet noen skuffelser underveis, men selskapet har vokst kontinuerlig og mye som vekstselskaper skal. Det er såvidt jeg vet heller ikke noe kapitalbehov, og de siste ukene har det kommet tre gode nyheter som burde bidra til ytterligere vekst. Likevel selges den kontinuerlig ned på lavt volum. Hvordan kommer man fram til at selskapet i prinsippet ikke er verdt mer nå enn det var ved notering? 🤷🏼
Legger ved kommentar fra ABG etter siste nyhet. De er positive og har TP 38. Selv PAS som vel har lavest TP har 15. Og dette var før den siste tidens nyheter.
Prises til ganske nøyaktig en milliard, 997 millioner på kurs 11,39
Samme historien som mange andre ESG-aksjer, føk til ville høyder under den grønne boblen, så tar det mange år etterpå for at den siste optimist skal bli pessimist før aksjekursen kan snu.
Er i en årelang nedtrend som den enda ikke har gitt noe bunntegn for.
Langtids:
Korttids:
Selskapet var helt klart overpriset på 70, men jeg vil påstå ganske underpriset nå. Selskaper er mye større i dag enn det var da og koster en brøkdel av prisen. Bare den siste avtalen alene er verdt 2645 millioner, eller en drøy 1/4 av market cap. Det henger jo ikke på greip.
De guider ca 10% økning i revenue på den avtalen?
33 milioner revenue i kvartalet over to år, men hvor mye blir det på bunnlinjen?
265 mill totalt ja. Hvor mye de sitter igjen på bunnlina vet vi vel ikke ennå, men grunn til å tro at det vil bedre den. Selskapet skal jo også belønnes for kraftig vekst ikke straffes som i dag.
Siste jeg fant i farta om cash i farta var fra Q4. The cash balance with total cash available overdraft facility, deposits and other funds per end of December 2023 was 441 MNOK.
Hadde ca. 140m i ren cash da, og siste kvartalene er cash burn på ca -20m i kvartalet. Så det burde ikke brenne på dass.
Etter Q1 skrev PAS (som er de soleklart mest negative):
Working capital build and dismal cash flow has added to the balance sheet concerns and weighed on the stock. While we expect inventory normalization and margin improvements to generate sufficient capital headroom for 2024E, we acknowledge that risk lingers. As we reduce EPS’2025-26E 31-12% amid growing financing cost and subdued markets, we find the cash flow visibility limited. This creates a backdrop which justifies a ~20% discount to peers, and we argue that ZAP has a lot of convincing to do before a repricing should take place. As such, we downgrade ZAP to Hold (Buy) with TP NOK 15 (20).
Og ABG:
ZAP NO: BUY, TP NOK 38.0 (45.0)
Renewable Energy, MCap EURm 103, SP NOK 13.75
Sluggish market hitting numbers
Challenging market: EV sales down 18% y-o-y in key markets
Q1 sales NOK 299m, up 13% y-o-y - weak profitability
Q1 likely to be the trough. BUY reiterated"
Og igjen, dette var før de siste avtalene.
Med mindre det var noen spesielle hendelser i de to kvartalene(q1-24 og q1-23),så er det lite å rope hurra for. De klarer ikke å vise til økt(forbedret) profit selv om de vokser en del. Første bud for tida er (forventninger til)cash flow og det er jo litt bekymringsverdig at de ikke klarer det på såpass stor inntekt.
Jeg ser jo at feks Napa har tatt helt av bare fordi man her tror sterkt på økt cash flow. Så markedet er fortsatt villig til å prise inn forventninger bare de er trygge nok på disse.
Jeg ville nok ikke fulgt ABG i å sitte og vente på en firedobling med den bunnlinjen som zaptec presenterer.
Da er nok Pareto mer troverdig i mitt syn.
Nei, jeg forventer ikke en firedobling. Og ja, de har et klart forbedringspotensial ift inntjening.
Men mitt poeng er at vekst koster (og de har vokst mye), og kursen nå virker ufortjent lav. Fant frem Q1 2024 nå:
Total assets (Q1 2024) er på 1 288 167 000 NOK
Kontanter og kontantekvivalenter (Q1 2024): NOK 151,009,000 NOK
Kvartalsvis tap (Q1 2024): NOK 9,277,000 NOK
MCAP ved kurs 11,22 er 981 983 263 NOK
De verdsettes altså 306 183 737 NOK lavere enn total assets og har såvidt jeg forstår cash og ekvivalenter nok til drift i 4 år alt annet likt. I tillegg har man nå akkurat presentert tre avtaler som vil generere mer synlighet, bredere distribusjon og minimum 265 millioner i ekstra inntekter (en drøy 1/4 av MCAP med dagens Eurokurs).
De har riktig nok også gjeld (men det er vel å anse som moderat ift omsetning?):
Kortsiktig gjeld: 498 361 NOK
Langsiktig gjeld: 132 025 NOK
Totalt: NOK 630,386,000 NOK
Dette henger i hvert fall ikke helt på greip hos meg, og også PAS har en god del høyere TP.
Er egentlig enig i at den fremstår ikke superdyr nå, men for at en aksje skal snu som har vært i nedtrend så lenge så må det komme en skikkelig bunn først, sier all erfaring. Enten utløst av at en eller annen stor eier kapitulerer og dumper aksjene, eller av at det kommer en kvartalsrapport som virkelig antyder at butkken vil bli mer lønnsom.
En bitteliten kapitulering i dag når den falt under støtte, men neppe nok til at det monner.
Nybilsalget i Europa gjorde et hopp i juni.
"Det ble registrert 4,3 prosent flere nye biler i det europeiske markedet i juni i år mot fjoråret. Dermed spratt salget opp i forhold til mai hvor det falt tre prosent.
Økningen ble drevet av oppgang i tre av de fire største bilmarkedene i Europa. I Italia, Tyskland og Spania ble juni en positiv måned, spesielt i førstnevnte land hvor salget økte med 15,1 prosent.
Frankrike var det eneste landet blant de fire største markedene hvor salget falt. Fallet var på 4,8 prosent.
Elbilsalget falt med ett prosent, men hybridsalget fikk et realt oppsving med 26,4 prosent".
Zaptecs ladere fungerer vel både til elbiler og hybrider så det kan virke som god timing på avtalen med Spirli som fokuserer på nettopp disse landene. Og Spania står vel for tur.
Ifølge Google Trends virker interessen for Zaptec Go å ta seg opp litt den siste måneden.
Men selges ned i dag også. Utrolig mye småhandler så virker primært å være algoer.
Kom ny kjøpsanbefaling fra ABG nå etter stengetid. BUY TP 33.
ZAP er nå størst i Norden og tredje størst i Europa, og med den siste avtalen (+33 mill I kvartalet neste 2 år) får de enda større nedslagsfelt.
Basert på MCAP vs total assets, forholdsvis lav gjeld og cash til min 4 års drift, expected positive EBITDA i Q2 (fra flere meglerhus og (nye) kursmål langt over dagens kurs), økt nybilsalg (EV- 1%, hybrid+26,4% og ZAPs kompabilitet med begge) og økende interesse for ZAPs ladere i Google Trends kan jeg ikke skjønne annet enn at ZAP er en klar buy her.
Listene viser at det stort sett bare er storbanker som trader her og jeg tror det for å riste ut nervøse småsparere.