Ser ut som Takeda ikke er så bull på celleterapi nå.
Med mindre nøkkelordet her er allogeneic cell therapies?
Klippet fra samme artikkel, med min uthevning:
Previously, Takeda worked across 10 to 12 modalities, according to Plump. Now, the company has zeroed in on four modalities: small molecules, biologics, antibody-drug conjugates and allogeneic cell therapies. Takeda chose the quartet based on past product wins and future need for patients, plus going into areas that the drugmaker can build out its internal capabilities for, Plump said.
Og her fra Zelluna sin presentasjon:
Så kanskje ikke så klart negativt?
Takeda er et gigantisk globalt farmasøytisk selskap som blant annet har kjøpt opp Nycomed.
Miles Gerson fra Takeda sitter i styret i Zelluna.
Takeda er tildelt 12.389.348 aksjer i det nye selskapet (6,1%).
Ja, jeg husker det.
Tror også at de andre store investorene i Zelluna helst vil unngå at Takeda får en for stor eierandel nå. Hvis man skal ha en mulighet til å selge selskapet til best mulig pris senere vil man jo helst at ingen av de mulig budgiverne sitter med en aksjepost som kan forhindre andre BP budgivere.
Takeda var et av de største håpene mine for Nordic Nanovector
Slik jeg forstod essensen i artikkelen så ønsker Takeda å satse mindre på tidligfase prosjekter, men heller mer fokus på som latestage pipe. I min verden er late stage fase 3 og ting som har vist klinisk POC.
«The drugmaker had previously invested “very heavily” in early-stage, higher-risk programs—of which many would fail, Plump explained.
“That’s not something that we can continue to do—and it’s not something that we have to do anymore—because we have this late-stage pipeline,” he said.»
Delte linken siden jeg fant dette relevant for Zelluna. At deres strategiske investor har endret sin strategi på hva de fokuserer på.
Hovedproblemet med Zelluna, slik jeg ser det, er om GMP batchen er konsistent og lik fra gang til gang. Dette er «lett» å få til med små molekyler, peptider og proteiner, men ikke like lett med celleterapi. Jeg tror dette er årsaken til at Zelluna ligger så langt bak etter skjema. Dere som er aksjonærer vet sikkert bedre årsaken.
De fleste anser vel odds til ikke å være overbevisende gode, men det er fortsatt en viss sjanse for at Takeda snart kan gå rett inn i en fase3 for Dovacc:)
En fase III er snakk om minimum 600 pas, fort 900-1000. Det må i så fall hentes 1-2 milliarder om selskapet skal kjøre selv. Tror tallene skal være ganske overbevisende for at noen andre vi betale for gildet, gitt at UV1 har faila i 3. andre indikasjoner før. Så da blir det jo et spørsmål om hvem som er villig til å satse på det. Altså, klart, om DOVACC skulle lese av med HR 0.5 så blir det satsa. Men tror også tallene må være mer enn bare “rett over” signifikansgrensa for at noen vil satse.
Men man skal aldri si aldri. Selv om sjansene nå – for at DOVACC leser av med statistisk signifikans – er svært lave.
Har ikke sett noe mere info om at Korona vaksinen var en mulig årsak til at mpfs for kontrollarmen til Initium ble 3 til 4x så lang som historiske data ca 40 kontra 12 måneder.
Hvis mRNA koronavaksinen hadde en slik enorm boost for immunterapien, hadde vi vel fått store oppslag om dette på det nåværende tidspunkt,
Forskning for å bedre immunterapien på ulike måter, har vel pågått omtrent siden CPI så dagens lys for ca 20 år siden? Jeg gjentar at hvis korona mRNA vaksinen ved en tilfeldighet viser seg å være lovende, så burde det være i media, ihvertfall omtalt på dette forumet.