De reiser på ESMO åkkesom hva resultatet er. Altså, det er jo en grunn til at INITIUM ble presentert på ASCO, og det er jo ikke fordi det var en suksess.
At Helland og Ulti kommuniserer tror jeg er en selvfølge. De er en del av det samme miljøet her i Norge. Personlig synes jeg det er interessant at det ikke har blitt snakket mer om NIPU OS fra Ultimovacs side etter i vår. For det hadde vært helt legit å si at man tror dataene kommer i høst (som jo ikke ville være noen stor overraskelse, gitt hvor dårlige prognosene for pleural mesotheliom-pasientene er). Jeg tenker at det kan være et aktivt valg å ikke snakke mer om det. Men nå har det ikke akkurat vært kommunisert noe særlig om noe fra Ultis side siden q1 heller da. Vanskelig å lese noe inn i det.
Det man kan bite seg merke i, når det gjelder 7. mai-presentasjonen er dette:
a) 7. mai var q1 og 7. mai var siste frist for å sende abstract til ESMO. Så at Ulti oppdaterte selskapspresentasjonen da har ikke nødvendigvis noe med ev. NIPU OS på ESMO å gjøre.
b) Det står ca. det samme om NIPU i både 23. mars og 7. mai-presentasjonen, med noen unntak (her fra side 4):
The important data points er kun FOCUS og DOVACC.
Når det snakkes om NIPU så brukes verbet “demonstrated” i fortid, ikke i nåtid. Nå er hverken Carlos, Jens, eller Anne orakler i bruk av engelsk, så det kan være en ren tilfeldighet (f.eks oversatt fra norsk, hvor det er naturlig å bruke preteritum her).
Så, et annet lite hint på side 9:
Her deler de opp de kliniske forsøkene sine i to grupper: De som går med Anti-CTLA-4 og PD-1 og de hvor UV1 testes med kun PD-(L)1. Førstenevnte gruppe er altså NIPU og INITIUM. Jeg vet ikke hvordan andre leser dette, men jeg tolker det i retning av at et ev. håp for at UV1 skal bli medisin nå ligger i UV1+PD(L)1-hemmere.
Vi får se. Jeg håper at det “kun” ble en poster-presentasjon vil bli adressert på q2. Spørsmålet vil garantert bli stilt. Om selskapet velger å ikke adressere dette, så er ikke det betryggende ihvertfall. Kanskje vi endelig får bruk for all tolkninga av kroppsspråk? Tror ikke Carlos eller Jens er spesielt gode pokerspillere, for å si det sånn.