Ultimo har fint lite å tilby Circio pdd, muligens ikke annet enn noe IP for vaksine mot telomerase.
UV1 er en peptid-basert vaksine, og mer og mer tilsier at peptider er og blir dårlige vektorer for en vaksine siden de gir så dårlig immunrespons. Peptider krever en svært god og spesifikk adjuvans for å gi langvarig og beskyttende immunrespons, men teknologien ser ut til å falle gjennom for komplekse sykdommer som eks kreft.
Hvis Circio skulle ta i på noe fra Ulti, så måtte det være å lage en telomerase-vaksine basert på sirkulært RNA. Jeg blir ikke overrasket om circRNA vil ta helt over for mRNA (som er en dårlig og nesten allerede utdatert teknologi for vaksine), men jeg tviler særdeles sterkt på at Circio gidder involvere seg i Ultimovacs siden sistnevnte har feilet så til de grader. Da er det bedre for Circio å sette inn TG01 (mutert RAS) inn i egen circRNA - vektor, da de har masse in-house kompetanse på nettopp vaksine mot RAS-mutasjoner.
Fusjon Ulti og Circio er i min verden en dårlig idè og dårlig løsning for Circio da Ultimo mest sannsynlig er på vei til skifteretten…