Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

10baggers i Europa

Du kan velge alt fra 1-3 aksjer som du tenker har potensielt for å øke alt fra 2-10x ila 1-5 år.

Må finne mer aksjer utenfor USA, og nysgjerrig på hva dere andre har i sikte som kan ha stort vekstpotensial.

Ps Sett på noen banker i India, tek i Kina og div i Mellom-Amerika - men vil helst ha tips fra Europa.

1 Like

Etter mitt skjønn er det vanskelig å tenke seg en aksje med større potensial* best case i et 5-års perspektiv enn Desert Control. Men selskapet er norsk, som kanskje blir for lite eksotisk.

(måtte vært Softox, som også lider samme ueksotiske skjebne)

Disclaimer: aksjonær i Desert, ikke i Softox.

2 Likes

Den eneste i min portefølje som kan tenkes å gå 10x er Ultimovacs. Det er biotek, med den risikoen det medfører, så er bare en liten del av porteføljen.

2 Likes

Cereno Scientific alla dagar i veckan

1 Like

CrayoNano

10-baggers er da selskaper MED inntjening som har de absolutt laveste P/E,PB osv som ingen til nå har funnet i markedet,…lykke til :sweat_smile:

blir spennende å følge med denne tråden…men please…ikke søs på med masse farmasiselskaper som kan “gå fra 7,- til 125,-” på 4 måneder :sweat_smile: Det som skjedde med NANO etter børsnotering der selskapet gikk fra 32,- til 119,-(?) skjer meeeget skjeldent :wink:

Og nei,ikke alle kreftselskaper ender opp som Algeta :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Likes

Oncopeptides med forbehold om salg i EU og godkjenning av FDA?

2 Likes

Svenske Nilar International som har vært gjennom en tøff tid i 2021. Har nylig gjennomført en emisjon. Produserer batteripakker i forskjellige størrelser.

Om de får orden på produksjonen KAN dette bli en 10 bagger, om de ikke gjør det i løpet av 2023 kan det bli game over

3 Likes

Rejlers AB, check it out.

BASF.
kanskje ikke akkurat en 10 bagger, men lavt priset og gjentok 2022 inntjening.

2 Likes

Bra utbytte aksje da. Passer Peter Lynch kriteriene utmerket.

Kjøpte mine første på 9,7. Jeg gikk hardt ut og sa at den burde gått til 50 kr dagen etter eu anbefalingen fra europeiske legemiddelmyndighetene. Den gikk til 25 så ned til 20. Jeg kjøpte derfor mer på 24 og 20.

Jeg har en enkel analyse på den.

Eu godkjenning endelig: 50 kr.
Fda løsning: 75-100 kr.
Partner avtale 200 kr.

Ikke riktig 10x. Men 4-5 X fra nå er mulig før jul.

De punktene over kan slå inni høst og første trigger neste uke ettersom unionen har Max
60 dager på å avgjøre eu godkjenningen(fra
22 juni)

Ceo har hintet kraftig i at en løsning hos fda trigger en partner avtale som allerede er forhandler frem eller er under forhandlinger.

Så det er faktisk ikke helt usannsynlig.
Faktisk ganske sannsynlig.

Still deg selv disse spørsmålene.

Skal fda gå imot EMA?

Er det troverdig når ceo sier at en fda løsning vil være nøkkelen til en partner avtale?

Jeg syntes i
Hvertfall det er gode muligheter. Men 10x får jeg ikke her før de har bevist at det blir gode salgstall. Det tar fort to år.

1 Like

Bare vær Obs på hvis du finner på å kjøpe selskapet via *ASK-Konto :sweat_smile: da betaler man “Kupongskatt” :weary: og får da ikke refusjon på pengene før en avslutter konto og fyller ut RF-1159(Dette skal uansett være rapportert av bankene,men det er jo bare så gøy alikevel å vite dette i etterkant…)

*ASK-Konto: “Utsatt” skatt gjelder kun Norske aksjer,-ikke utenlandske aksjeselskaper der du mottar utbytte.

#LessonLearned :man_shrugging:

1 Like

Så man må betale skatt på utbytte fra utenlandske aksjer som er på ASK-konto? Og i tillegg betale skatt på realisasjon av gevinst på utenlandske aksjer på ASK-konto? Selv om pengene ikke tas ut av kontoen i begge tilfeller? Er det det du sier?

Edit: ser det står en del om problematikken her: Kildeskatt på aksjeutbytte på Investeringskonto Zero og ASK | Nordnet

1 Like

Du får bare ta mitt ord på det jeg skriver,-Jeg hadde en større post i BASF tidligere i år,og ble trukket “Kupongskatt” i et såpass stort omfang(26%?) under utbyttebetalingen at jeg gikk tilbake til Yara igjen,og er sålangt fornøyd med beslutningen…

(*gikk inn i BASF for å ivareta den “spesielle” kursoppgangen og utnytte denne “transitory” inflasjonen til å vekte meg opp i et enda større og solid selskap.

1 Like

Er ikke kildeskatt 15%?

Ja, 15% kildeskatt av utbytte som blir trukket med engang… For noen år siden fikk man igjen dette enkelt, for aksjene på ikz er ikke personlig og da ordnet nordnet alt men det ble det slutt på så nå taper man i grunn 15% kontra AF konto der man betaler skatt av utbyttet med engang samt får igjen kildeskatt via fradrag på skatten om man husker å føre det inn :slight_smile:

Ble litt rotete skrevet, men håper du skjønner poenget.

1 Like

Så hvilken type konto anbefaler du at man kjøper via? AF eller IKZ?

AF - skatt hver gang ved realisering og utbytte, men kan få igjen kildeskatt.

Ikz - ikke skatt før man tar ut av konto, men får ikke igjen kildeskatt.

Så da spørs det hva man selv ønsker og hvor mye utbytte man får fra utenlandske selskaper.

1 Like

Pexip. Falt ca 90% fra toppen i februar 2021. Veksten har stagnert siste par kvartalene, og er forventet at det fortsetter i Q3 da en stor kunde sin kontrakt går ut og de av av strategiske grunner velger å ikke satse videre på videokommunikasjon på samme måte. Det vil gi dårlig resultat i Q3 også. Selskapet har endret strategi fra å satse hardt på ekspansiv vekst, til å heller satse på lønnsom og bærekraftig vekst. Den endringen ble satt i kraft fra ny CEO kom inn i våres og de har allerede redusert kostnader med 200 millioner kroner og skal redusere kostnadene med nye 100 millioner neste kvartalene. Jeg tror veksten etter hvert vil komme tilbake, da Pexip har et meget godt produkt og de er sammen med Cisco enere på sitt satsingsområdet. Tror dog ikke de vil ha 30% + YoY i vekst, men sannsynlig 10-15% YoY er realistisk. Da vil de raskt tjene gode penger og ha god EBITDA margin. På dagens kurs er den etter min mening et enormt røverkjøp. I 3-5 års perspektiv blir jeg veldig overrasket om den ikke er i 3 sifferet territorium. Er også en stor oppkjøpskandidat for øyeblikket.