Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

350-kronersgrensa

Nå er jo 350-kronersgrensa oppe til vurdering igjen. Såvidt jeg kan se er det flere mulige utfall, avhengig av bla. størrelse på et evt. fortollingsgebyr:

  • Fortollingsgebyret blir høyt, relativt mva. Det vil ikke lønne seg å kjøpe småtteri fra Kina lenger. Da kan følgende skje:
    ----> Småhandler med Kina opphører
    ----> Det oppstår småbedrifter som i praksis lever av å kjøre samlebestillinger fra Kina som videreselges litt billigere enn tilsvarende produkt+tollgebyr
    ----> Mange uavhentede pakker på posten som må sendes i retur fordi folk ombestemmer seg når gebyret for å hente pakke til 10 kr er på 200 kr ++
  • Fortollingsgebyret blir fornuftig, f.eks. 10 % av vareverdi:
    ----> Ingenting skjer med handelen
    ----> Posten m.fl. får store kostnader forbundet med fortolling av pakker fra utlandet

Er det noen som har noen flere tanker om dette? Tenker en saklig diskusjon uten sånn der “KrF må ta seg en bolle”-argumenter.

Edit: En link for de som ikke har fått med seg diskusjonen: https://e24.no/naeringsliv/netthandel/350-kronersgrensen-fjernes-fra-2020/24498408

1 Like

Avgjørelsen er satt til 2020, det lukter at man ønsket å gi KRF en lett seiere uten forpliktelser. FRP kommer om et år til å argumentere for å gå tilbake til 200 grensa.

Uansett mener jeg av prinsipp at det er dumt utenlandske nettbutikker skal ha en fordel over norske butikker.

4 Likes

Det er i mine øyne en kjempegod ting å fjerne hele grensa da den primært gjør at norske bedrifter taper penger til utenlandske, og vi har ett høyt skattetrykk i Norge for å finansiere velferden vår. Det er ingen grunn til at vi skal ha mindre omsetning i Norge, og ergo dårligere vilkår konkurransemessig, fordi at noen skal kunne handle varer litt billigere.

Der det er synd er hvor man handler varer fra internasjonale aktører fordi varen ikke kan fås tak i her i landet. Det vil bli veldig dyrt med fortolling osv når småvarer som koster ekstremt lite vil få fullt påslag med tollgebyr etc.

Jeg håper på sikt at man kan få ett system hvor fortolling skjer helautomatisk fra selgende butikk, og det er butikken som får ett større gebyr hvis stikkprøver avslører at MVA ikke betales.

10 Likes

Har ikke noe problem med å betale MVA og ev. toll, men det er gebyrene som suger.

5 Likes

For å være klar på det: Jeg er enig i at nåværende 350-grense er urettferdig for norske virksomheter. Det jeg først og fremst forsøkte meg på var en “what if”-analyse. Er det noen virksomheter man bør kjøpe aksjer i når/dersom grensen forsvinner, evt. noen som bør selges/shortes?

Hva blir følgene av en slik endring, både på kort og lengre sikt?

1 Like

Synes man i såfall bør gå tilbake til 200 kr grensa ( svært liten endring i praksis, da nåværende grense inkluderer frakt) Tanken bak å fjerne den synes jeg egentlig er god, med det mener jeg at det å kunne finansiere en økt barnetrygd er noe de fleste i dette landet kan dra mer nytte av en det å kunne bestille en billig plast dings fra kina

1 Like

Uenig, det er logisk å fjerne hele grensa. Hvis man først har en grense så spiller det mindre rolle om den er på 200, 350, eller 500. Det gir uansett utenlandske butikker en konkurransefordel i forhold til Norske, og da blir det en avveining mellom merarbeid for toll/post kontra samfunnskostnader. Prinsipielt mener jeg hele grensa bør vekk da Norge bør beskytte norske bedrifter, på samme måte som andre land beskytter sine bedrifter.

1 Like

Synes egentlig det å koble økte inntekter direkte til en gitt utgiftspost er veldig søkt.
Barnetrygd og tollfri grense har absolutt ingen relasjon i virkeligheten (ikke min i hvertfall).

Når det er sagt så har jeg egentlig aldri skjønt hvorfor man skal ha denne ordningen. Helt greit for meg at den settes til 0.

Alle som selger varer i Norge burde vel profitere på dette. Hvis man skal spekulere i det bør man kanskje sjekke hva det omsettes mest av innenfor denne grensen.

2 Likes

joda, men det er litt begrenset hva norske butikker selger av varer til 200kr, ettoll tillegg på disse varene vill jo begrense deg i å feks prøve japansk godis hehe synes det bør være en liten tollfri grense

2 Likes

eventuelt at man infører en grense med toll fritak ,men må betale moms… uansett en liten vare kan fort bli dyr med et toll påslag og et moms påslag

1 Like

Jeg tror du har misforstått problemstillingen.

Årsaken til tollgebyr er at moms (og eventuelle andre avgifter) ikke betales automatisk fordi man ikke har systemer / avtaler på plass som sørger for dette.

Det som skjer er at varer som skal inn i Norge skal betale norske avgifter, og det er arbeidskrevende å få dette gjort på en fornuftig måte. Det arbeidet skal da forbruker betale for, og det heter tollgebyr.

Hvis du ikke skulle betale tollgebyr men kun MVA så vil du da påføre den norske staten ett stort tap fordi de må fortolle enormt mange varer, som koster samfunnet ressurser, og de får ikke betalt for den jobben.

Løsningen er derfor enten å ta betalt i form av ett tollgebyr, eller drite i avgifter for billige varer fordi det blir uforholdsmessig dyrt.

ja, og det er vel der skoen trykker mest… vi lever i 2018, men tollvesenet fremdeles bruker røyksignaler… sikker på at noen kloke hoder kan finne en løsning på det der

1 Like

Det er helt greit at de tetter “skattehullet” på 350 kr.

Kjøper du varer, betaler du skatter og avgifter på lik linje med andre.

1 Like

Nå har jo ingen egentlig kommet med noe matnyttig her… Bare at man er enig/uenig i dagens ordning. Det jeg hadde håpet med denne diskusjonen var om vi kunne forsøkt å se litt inn i krystallkulen, for å evt. kunne trekke noen heldige kort i forkant av en eventuell endring. Noen som har noen tanker om det?

1 Like

de fjerner 350-kronersgrensa…javel,det var gøy så lenge det varte.

men,kapasiteten til tollerene er slik at det er ikke allt som blir fortollet :wink:

Grensen er såpass lav at jeg ikke tror du finner noen solide vinnere. Komplett kunne vært en vinner men det meste de selger går over grensen så de merker nok ikke konkuransen. Alle godtebutikkene vil jo miste det norske markedet men der finnes det lite Norsk konkuranse.

Det interessante er at bøker er fritatt moms, så man kan fortsatt handle bøker fritt på amazon til bok kartellets store argelse.

1 Like

Det finnes sikkert firmaer allerede som samler opp kjøp for oss, slik som myus.com gjør for handler fra Usa. Hvem har vel ikke irritert seg over at man ikke kan handle noe fra feks Amazon. Man får sendt det til dette firmaets postadresse, som samler kjøpene og sender dem i en pakke til slutt.

Er helt enig i at 350-kroners-grensen er absurd og kan ødelegge for norsk handelsstand. Merkelig at ikke det samme gjelder bøkerm bortsett fra at norske butikker har dårlig utvalg av internasjonale titler.

Bøker er momsfrie, så hvorfor skal de fortolles?

Og det interessante er at når det gjelder elektroniske produkter så klarer jo fint Steam og Amazon å legge på norske avgifter. Det er bare fysiske produkter hvor dette tydeligvis ikke er så lett.

1 Like

Det blir helt feil å fjerne denne grensen før det finnes en løsning for å betale toll og MVA i en selvbetjeningsløsning. Bare se hvor bra toll-appen fungerer og hvor mange som benytter den.

Jeg kan godt betale MVA, men gebyrene er latterlige høye når det kommer til småvarer. Når prisen på et produkt øker 500% for å få den hjem er det noe feil.

Synes de kan lage en app eller webportal hvor man søker opp sendingen og betaler eventuell MVA og toll uten gebyrer, eventuelt 10-20kr. Så kan du poppe ned på utleveringstedet hvor de sjekker sporingsnummer, ser at den er betalt og bare gir deg pakken.

Når dette er på plass kan de godt fjerne 350kr-regelen.

4 Likes