Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

3D printing

Hei
Jeg lurer på om noen av dere har litt kjennskap og tips til 3D printing aksjer? Og hva tenker dere rundt investering i firmaer som spesialiserer seg på 3D printere for industrier vs 3D printing for enkeltpersoner?
Takk for hjelpen folkens :slight_smile:

Velkommen.

Angående industri tenker du da på 3d printing av hus og tilsvarende konstruksjoner?

Flere firma som driver med det isåfall: https://cobod.com/?gclid=CjwKCAjwq_D7BRADEiwAVMDdHrq7Yr-COUI4z8AQ7pAPnrEYCVxk7ya3gaT_O8B-prHxmhXx0hqu4RoC-b4QAvD_BwE

Her har du de største aktørene:

• Yingchuang Building Technique/Winsun
  • XtreeE
  • Monolite UK
  • Apis Cor - ticker Apis
  • CSP s.r.l.
  • CyBe Construction
  • Sika - ticker Sika N

Så er det bare å begynne å grave.

3dprinter til personlig bruk har jeg ikke noe tro på.

2 Likes

Positiv til Elkem, leverer råvarer til 3D printing for industrien. Liker ikke Kina delen, kan jo ikke stole på noe dærifra.

Har aksjer i Cellink som driver med bl.a 3D-bioprinting, les mer her:

Jeg har brukt 3D-printing en del til prototyping av plastdeler. Både i jobbsammenheng og privat.

På arbeidsplassen ble en 2-millionerkroners 3D-storformatprinter faset ut pga vedlikeholdskostnadene. For prisen av 1 storservice kunne de kjøpe 2 stk printere i 25-tusenkronersklassen. Det var ekstremt sjelden behov for å printe noe en kommersiell 25k-printer ikke klarte. Pluss at med flere små printere kunne man printe til flere prosjekter samtidig.

I privat sammenheng ser jeg at alt jeg trenger å få laget av deler, kan kjøres ut på tilsvarende printer i 20-25-tusenkronersklassen. Jeg har ikke 3D-printer selv, men leverer printklare filer til en kar som driver/drev halvproft med printtjenester og tar en overkommelig pris. Det er ikke bare å peise ut et print, mye som kan gå feil i printprosessen. Man skal vite hva man gjør med filament, dysetemperatur, varmeplate/romtemperatur, printhastighet, infill, osv. Det har jeg ikke tid til å sette meg inn i når jeg kan få perfekte print hver gang hos en spesialist.

Det er mye ræl på printermarkedet, og skal man investere så bør man putte pengene i en av de anerkjente utgavene i øvre ende av konsumentskalaen, eller på produsenter av semiproft utstyr som nevnt.

Ellers er det jo en ting printerne ikke klarer seg uten, og det er filament (plast). Dersom printteknologien får bredt nok fotfeste vil plastetterspørselen naturlig nok gå opp (også etter printmetaller og andre printbare materialer).

Forbruksmateriell er altså kanskje et “safe bet” i investeringssammenheng, fremfor å gå inn i en eller flere printerprodusenter.

4 Likes