Ja tror det kan bli en fin sommer, med et oppkjøp til så kan den bli en virkelig fin kanidat til rakett.
Var vanskelig å få tak i aksjer nede på 2.8 tallet på fredag. Så at det kom noen større poster på slutten av dagen som presset kursen opp til 2.92 (bare litt over 200k aksjer i omsetning totalt). Etter at Norsk Solar hentet inn ytterligere 110mill er nå selskapet priset til 710mill og det er først og fremst de store aksjonærene som sitter med de fleste aksjene. Aega har altså med sine 20mill en fortjeneste på litt over 22mill. For et selskap med en børsverdi på knappe 134mill så utgjør dette ganske mye. 1-2 solparker til med de pengene de har på bok burde løfte aksjekursen godt over 3kr samt at vi kan forvente inntjening fra driften når kvartallstallene legges frem.
Noe jeg ikke skjønner er hvordan Aega prises til 130mill, når investeringen i Norsk Solar er verdt 50mill. Bare denne investeringa utgjør nesten 40% av Aega sin totale børsverdi. Det vi også vet er at Aega har penger på bok (30mill) samt 5 solparker som genererer inntekt. Skjønner at det ikke er store greiene med de solparkene, men denne aksjen byr på en risk/reward som de fleste andre grønne aksjer ikke er i nærheten av!
Nei burde ligget på mer, men det kommer nå når sola kommer frem tikker kronene inn
Selv med Norsk solar til en børsverdi av 800mill som gir Aega en gevinst på litt over 30mill (6,3% eierskap, 20mill investert) så hadde det ingen betydning for kursen. E24 tok opp Aega som en potensiell doblingskandidat pga solparkene, bokførte verdier (30mill cash bla.) og eierskapet i Norsk Solar som dro aksjen opp til 3.2, men falt ned igjen. Det som er vanskelig å fortstå er hvordan aksjekursen sto i 5,2kr før jul versus 2,6 nå (den grønne bølgen hadde med andre ord vanvittig stor betydning). Tenker at Aega vil vise til en Q1-Q2 med positiv bunnlinje pga sommersesongen og at de nå faktisk eier fler solparker. Men med et selskap med så liten mcap og lav omsetning så må man forvente svingninger på 10-20%, håper fler får øynene opp for aksjen nå som den har en mcap på litt over 120mill.
Brøt lett igjennom den lille støtten på 2.7, nå er det vel strake veien ned til rundt 2.06-2.04 med mindre det kommer en artikkel i E24 eller ny solpark. Krysser fingrene for at det ikke er noe tull med de solparkene de allerede har fått kjøpt.
Ja, jeg hoppet ut igjen etter bruddet ned
Ligger en post på 100k @ 2,6. Får se om den blir spist opp iløpet av dagen.
NOTICE OF ORDINARY GENERAL MEETING
Er nok greit med støtte rundt 2kr
Greit nok det, men fundamentalt så ville jeg ha gått for MPCES, pipelinen deres er jo en helt annen enn Aegas mål om 10MW. Og en P/B på ca 1 er det ikke mange grønne vekstaksjer som kan slå
@Andyboi Ville heller satt pengene i Norsk Solar som nå går under IPO. Og her er nemlig AEGA aksjonær
- Norsk Solar har signert en intensjonsavtale med en av de største globale kjøpesenterkjedene for distribusjon av solenergisystemer i utvalgte markeder, fremgår det av en børsmelding mandag.
- 880MW in operation or under construction
MPCES har 336MW under construction og siste prosjekt er ikke ferdig før q4 2023. Børsverdi 770Mill mot 700Mill i Norsk solar. Syns ikke MPCES har fått noe særlig med kontrakter siden børsnoteringen og skuffer sammenlignet med Norsk Solar.
Også et viktig poeng å få med seg er at MPCES har en mye mer fragmentert eierside enn Norsk Solar som har Valinor som hovedaksjonær (nesten 50%) mot 20% i MPCES (største aksjonær).
@Ocj MPCES er en av de aksjene som ligger høyets i watchlisten min, og Norsk Solar er også et spennende grønt selskap som jeg også holder et godt øye med .
Svært spennende melding vdr. intensjonsavtalen med den globale kjøpsenterkjeden. Jeg fant ikke noe verdier på denne avtalen, men disse blir vel ikke kjent før Q4 2021?
MPCES har totalt rundt 630 MW i pipelinen, fra Q1-rapporten:
“The total installed capacity can be expanded to as much as 190 MW over the next
two years. With the addition of these assets, the pipeline
of exclusively secured projects increases to about 300 MW,
including the initial IPO pipeline of 136 MW. This is in addition to the already owned development portfolio of 334 MW
solar PV projects in Colombia, El Salvador and Jamaica.”
Siden IPO har MPCES økt pipelinen med rundt 200 MW med flere eksklusivitetsavtaler.
Av de 630 MW, så vil prosjekter på rundt 100 MW være operasjonelle ila 2021. NSOL har ifølge presentasjonen deres operasjonelle prosjekter på 59 MW pt., 11 MW under konstruksjon, 195 MW i backlog og 778 MW i pipelinen deres. Så NSOL slår MPCES her.
Ja, NSOL har en lavere markedsverdi sammenlignet med MPCES, men når man benytter slike verdier så må man også se på underliggende verdier, i disse casene kan dette f.eks. være egenkapital, cash, MW osv.
NSOL har en P/B ca 4 ganger så høy som NSOL.
MPCES har rundt 700 mill NOK i cash, Nsol har vel rundt 133 mill i cash.
Jeg har troa på begge to altså, men jeg ville ha satt mitt bet på MPCES .
Analytikerne ser for øvrig ut til å være enige med meg da MPCES har 2 kursmål på 90(Fearnley) og 100 kroner(Sparebank1), henholdsvis rundt 160% og 190% oppside, mens Nsol har et kursmål på 15 kroner(Fearnley), 66,6% oppside.
Fine takter i dag
Denne vil meg ikke vel… Jeg var ett øre fra å få ordren min rett før den spratt fra 2ish til 2,25 og et halvt øre fra å få i dag før den smalt opp
Får håpe det ikke var jeg som tok dine