Ikke så mye skriverier om denne på dette forumet, for å si det forsiktig. Men noen selskaper durer og går uten at man trenger å diskutere dem opp og ned. Jeg har denne som en av de “fem store” i porteføljen min, disse utgjør til sammen over 80 % hos meg. Hvorfor eier jeg den, og hvorfor nevner jeg det nå? En kort og poengtert artikkel fra Thomas Nielsen sier det veldig bra: Det er bedre å satse på de beste i sin klasse enn å satste på de nest beste og vente på at de skal “tette gapet”. De “beste” er definert at Thomas Nielsen etter veldig rigide og til en viss grad egendefinerte kriterier for hva som kan klassifiseres som en “kvalitetsaksje”. Blant annet krever han en voldsomt lang historikk. At AFG også for ham er et kvalitetsselskap tar jeg som et kvalitetstegn.
Disse selskapene gjør det ofte ganske dårlig når det går dårlig for indeksen og det er mye frykt i markedet, sikkert på grunn av høye multipler som følge av kvalitetsprisingen. Men over tid har de definitivt statistikken på sin side.