Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Afry.

AFRY har vært diskutert på noen andre tråder (multi, megatrender). Jeg har vekslet noen av mine multi-aksjer mot afry etter et q2 som skuffet markedet en del. Har omtrent samme p/e som multi, dvs ganske lav for bransjen ( vs norco sweco etc). Jeg synes denne nå virker attraktiv sammenliknet med konkurrentene når man ser på børsmeldte kontrakter i den siste tiden. Disse omfatter pumpekraftverk i Saurdal, Bess-anlegg i Filippinene og Italia, utbygging av kraftnettet i Norge, for norsk netteier. Dette er sektorer som jeg mener er superhot for tiden. Multi og Norco støtter seg mye på store offentlige utbyggingsprosjekter i Norge ( fornebubanen, div motorveiprosjekter for nye veier og statens vegvesen). Her tror jeg de neste årene blir mye mer lunkne, med vridning mot rehabilitering og vedlikehold, som favoriserer en av mine andre favoritter, endur. Afry er også blitt en favoritt for Tveitereid, det innrømmer jeg glatt at jeg legger vekt på.

9 Likes

You are welcome!

Noen kontrakter inngått nylig som 1) jeg vanskelig ser at noen av de børsnoterte konkurrentene (sweco norco multi) kunne ha fått og 2) som ligger i sektorer som jeg har stor tro på fremover

• sol+batterilagring
    "
    3 juli 08:27 ∙ Finwire
    Teknikkonsulten Afry har utsetts till teknisk rådgivare i Terra Solar-projektet i Filippinerna. Det framgår av ett pressmeddelande.

Afry har anlitats som långivarnas tekniska rådgivare för det stora projektet för solenergi och batterilagring i Filippinerna. Med en total kapacitet på 3 500 MWp solkraft kombinerat med 4 500 MWh batterilagring blir det den största installationen i sitt slag globalt.

Afry genomförde teknisk due diligence som gjorde det möjligt att säkra bankfinansiering för projektet, en av de största affärerna inom Filippinernas energisektor. "

"1 juli 08:07 ∙ Finwire

Teknikkonsulten Afry har blivit vald som teknisk partner för ett batterilagringsprojekt i Italien.

Det är Redelfi som anlitat Afry för att förse projektet med rådgivningstjänster till stöd för utvecklingen av en ny portfölj av batterilagringssystem (BESS)."

• kjernekraft

"10 juli 08:15 ∙ Finwire
Teknikkonsulten Afry har fått i uppdrag att göra en byggbarhetsstudie och miljökonsekvensbedömning för det finska energibolaget Kuopion Energia, som utreder möjligheten att använda små modulära reaktorer (SMR) som en framtida lösning för koldioxidsnål fjärrvärme i Kuopio. "

(Har er del i rolls-royce også, som leverandør av smr-anlegg)

• pumpekraftverk

"29 apr. 08:50 ∙ Finwire

Teknikkonsulten Afry har fått ett kontrakt på att uppgradera Norges största pumpkraftverk för Statkraft.

Konkret innebär det att bolaget ska inleda en förstudie för att optimera driften av pumpkraftverket i Saurdal,"

Kursmessig har dette selskapet en dårlig historikk, mange forventninger som ikke er blitt innfridd, og selskapet har innført et “program” la multi for 5-6 år siden ( som fikk meg til å kjøpe der). Så en posisjon her blir et lite veddemål på at omstruktureringer i ledelse og organisasjon skal gi resultater. 4 nov skal de ha kapitalmarkedsdag og vise at dette har båret frukter. Så håpet er at kursen er litt høyere enn 154 den 5. november.

Dette var kanskje myntet på det temmelig intetsigende navnet AFRY? Det er faktisk noe av det som jeg ikke liker så godt med dette selskapet, får inntrykk av litt mye “konsernstøy”, navneendring til noe intetsigende tull etter oppkjøp av selskap, omorganiseringer, og en i mine øyne temmelig mislykket avdeling AFRY X, med mye businesslingo som skulle “freshe opp” selskapet og tiltrekke seg de mest attraktive hodene, som nå er lagt ned.

1 Like

Kjøpt meg opp litt selv. Planer og øke mer de neste mnd. hvilke tanker har du om oppkjøpet? Virker jo ikke helt innenfor kjernen og det vi er opptatt av, og klarer man 10% margin i Brasil? Regner jo med det ligger inne i ny strategi i opprydning

1 Like

Ja det kjøpet var så spesielt at man må nesten bare anta at de vet hva de driver med … ikke bare et kjøp for å kjøpe seg økt omsetning. På en annen side virker de å hevde seg globalt i enkelte smalere segmenter i mye større grad enn f eks norco og multi. Prosjektet i Saurdal tror jeg de har fått takket være eksperter fra kontinentet.

1 Like