Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

AI: Kunstig Intelligens - diskusjon - konsekvenser.

Gav sammme bilde til ai, her er hens versjon:

5 Likes

Googlet rundt trusselen med AI. Fikk opp et en tekst hvor Geoffrey Hinton og Elon Musk ytrer seg om trusselen med kunstig intelligens. Kjørte så teksten gjennom ChatGPT og spurte om manus til AI stemme utfra teksten jeg hadde kopiert inn. Fikk opp både manus og forslag til bilder og video av ChatGPT. Kopierte teksten (manus) inn hos IIElevenLabs, laget så bildene i midjourney (fikk også forslag til Prompts til alt i video hos ChatGPT)

Resten var bare litt lett redigering i Adobe Express.

Jeg har ingen peiling på video egentlig, men potensialet for å skape medieinnhold så kjapt som det her er en tankevekker​:globe_with_meridians::robot:

Is AI a threat to humanity: What is the risk of AI (youtube.com)

5 Likes

China’s AI sector has no time for end-of-the-world worries - Nikkei Asia

One thing that did not feature on the agenda in Shanghai was worries that advanced AI could spiral catastrophically out of control, perhaps leading to human extinction.

This was no coincidence. While such risks have taken centerstage at events like the AI Safety Summit hosted by the U.K. in November, there is generally a lack of what can be called AI “doomerism” discussion in China. Whether at major conferences or in academic research circles or private chat groups, existential risks scarcely feature as a major concern in China’s extensive AI community.

The anxiety gap between China and the West partly reflects China’s pragmatic approach to technology and its role as a follower vying to lead the AI innovation race.

When we zoom out to consider the world as a whole, with 1 billion people struggling with hunger, war and malnutrition, the insular debate on AI doomerism within the Silicon Valley elite emerges as a first-world problem, along the lines of the paternalistic “white man’s burden” sentiment of yore.

2 Likes

Det går fort nå…

1 Like

Noen gode nyheter er det jo

4 Likes
2 Likes

Get ready!

4 Likes

Satan den utviklinga her as, går unna må jeg si :+1:

1 Like

Testet Gemini Advanced i en uke nå og må si den gir mye bedre svar enn ChatGPT. Ikke bare begrunner den svar den gir, den foreslår også relevante aspekter å undersøke i tilknytning til spørsmålet. Kontektsvinduet er større, man kan skrive flere spørsmål i one go.

Min erfaring med Chatgpt er at hvis jeg ba den gjøre a-b-c-d, så gjorde den kun a og b.
Gemini kan gjøre mange ting på en gang, f.eks formattere en tabell, erstatte alle målenhetene i en oppskrift til gram og dl, oversette teksten til norsk og hente alt dette ut fra en video på youtube.

Den oppleves også mer “conversational” 😵‍💫

6 Likes

“New drivers, such as AI, drive future demand for data in and between data centers. Enterprises and network operators have no choice: They need to increase their fiberoptic network capacity continuously.”

Altså, først gikk pengene til chipper som NVIDIA, så skal pengene, bland annet, til fiberoptiske løsninger og datasenter. DVS, amerikanske aksjer som CIEN, ANET, VRT kommer til å fortsette forsterket oppgang. Norske selskapet som SMOP (Fiberoptisk utsyr med grei global vekst) har mye å gå på og nevner AI i rapportene sine pga kommende båndbredde-krav mellom datasenter. TEL bør og følge med (Dessuten satser TEL på AI utover det rent fiberoptiske), Relativt billige og svenske NOKIA bør og følge på. Noen som har kritikk, kommentarer til tesen? Flere selskaper med oppside som kan nevnes?

2 Likes

Noen som har erfaring med chat GPT betal løsning er den bedere? På hvilken måte bedere en ikke betaling?

1 Like

Noen på jobben min brukte betalversjonen av chatgpt til python scripting mot en simuleringsprogramvare. Chatgpt kom med forslag til løsninger når koden ikke funket slik den var programmert av min kollega. Forslaget var riktig hver gang.

4 Likes

GPT4 er flere hakk vassere enn 3.5, som er gratis. I tillegg får du tilgang til DALL-E for bildegenering.
GPT4 søker også på nettet for deg, du kan laste opp hundrevis av sider, f eks offentlige rapporter, og få de oppsumert som bullettliste på ett minutt.

Verdt hver krone hvis man bruker det aktivt.

De som ikke forstår å bruke AI i jobbhverdagen har snart ikke jobb. Bare å komme i gang.

Mener også å huske at data du legger inn i gratisversjonen leverer videre i modellen, mens for betalversjonen forblir dataene dine. Et ekstremt viktig element hvos man deler kode med den, siden koden du legger inn vil benyttes for å hjelpe andre. Ikke nødvendigvis bare de snille, men også de med litt andre hensikter.

2 Likes

Interessant intervju med teknologidirektøren i Equinor, som på en god og praktisk måte synliggjør mye av potensialet til AI sett fra et bedriftsperspektiv.

Nevnes bla. at levetiden for vindkraftanlegget Doggerbank er økt fra 25 til 35 år.

Mer enn bare dronetesting: Slik avdekker teknologi store oljefunn for Equinor - My OTT Application (finansavisen.no)

Hvilke skjulte perler (aksjer) har dere sett på som kan dra nytte av AI-boomen foruten top 10 på Nasdaq?

Personlig har jeg forsøkt å vende blikket mot underleverandører som feks Nice Ltd og Vertiv Holding

Denne listen gir mye mening @roblar

#&/)#/(#/¤E(!"! :face_with_symbols_over_mouth: det går fort nå!

https://medium.com/@kristiyan.velkov/meet-devin-the-worlds-first-ai-software-engineer-f0c35f221bdd

RIP utviklere

2 Likes

God oversikt! Betryggende å se at Nice Ltd er involvert med flere av bransjene som nevnes




1 Like

Som jeg ser det, så er det mye som ikke blir utviklet i dag fordi du bruker ti timer på å spare fem timer. Med ai, så tar det kanskje to timer å lage det samme.

Mao, det vil bli laget mye mer software, ikke mindre.

Samtidig, mengden crap som kommer til å bli laget vil jo øke eksponensielt. Folk som ikke har peil vil lage ufattelig mye dårlige løsninger.

Har forresten begynt å ta i bruk noen AI verktøy i IDE-en og endel av det er ganske imponerende.

3 Likes

Er helt enig med deg, på samme måte som mobilkameraer og redigeringsprogrammer ble allemannseie og demokratiserte video, vil dette demokratisere koding og programmering.
Resultatet er som du sier en haug med halvgode løsninger, i allefall i begynnelsen.

Men som man ser med f.eks Youtube, så er det enorm forskjell på produksjonskvaliteten på videoene nå, kontra de første videoene som ble lagt ut (Mr.Beast er jo et stjerneeksempel). Det er fremdeles early days. Jeg klarer ikke å spå hvordan dette vil se ut allerede neste år, eller om 5 år :eyes: