Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

AI: Kunstig Intelligens - diskusjon - konsekvenser.

Noen som har erfaring med chat GPT betal løsning er den bedere? På hvilken måte bedere en ikke betaling?

1 Like

Noen på jobben min brukte betalversjonen av chatgpt til python scripting mot en simuleringsprogramvare. Chatgpt kom med forslag til løsninger når koden ikke funket slik den var programmert av min kollega. Forslaget var riktig hver gang.

4 Likes

GPT4 er flere hakk vassere enn 3.5, som er gratis. I tillegg får du tilgang til DALL-E for bildegenering.
GPT4 søker også på nettet for deg, du kan laste opp hundrevis av sider, f eks offentlige rapporter, og få de oppsumert som bullettliste på ett minutt.

Verdt hver krone hvis man bruker det aktivt.

De som ikke forstår å bruke AI i jobbhverdagen har snart ikke jobb. Bare å komme i gang.

Mener også å huske at data du legger inn i gratisversjonen leverer videre i modellen, mens for betalversjonen forblir dataene dine. Et ekstremt viktig element hvos man deler kode med den, siden koden du legger inn vil benyttes for å hjelpe andre. Ikke nødvendigvis bare de snille, men også de med litt andre hensikter.

2 Likes

Interessant intervju med teknologidirektøren i Equinor, som på en god og praktisk måte synliggjør mye av potensialet til AI sett fra et bedriftsperspektiv.

Nevnes bla. at levetiden for vindkraftanlegget Doggerbank er økt fra 25 til 35 år.

Mer enn bare dronetesting: Slik avdekker teknologi store oljefunn for Equinor - My OTT Application (finansavisen.no)

Hvilke skjulte perler (aksjer) har dere sett på som kan dra nytte av AI-boomen foruten top 10 på Nasdaq?

Personlig har jeg forsøkt å vende blikket mot underleverandører som feks Nice Ltd og Vertiv Holding

Denne listen gir mye mening @roblar

#&/)#/(#/¤E(!"! :face_with_symbols_over_mouth: det går fort nå!

https://medium.com/@kristiyan.velkov/meet-devin-the-worlds-first-ai-software-engineer-f0c35f221bdd

RIP utviklere

2 Likes

God oversikt! Betryggende å se at Nice Ltd er involvert med flere av bransjene som nevnes




1 Like

Som jeg ser det, så er det mye som ikke blir utviklet i dag fordi du bruker ti timer på å spare fem timer. Med ai, så tar det kanskje to timer å lage det samme.

Mao, det vil bli laget mye mer software, ikke mindre.

Samtidig, mengden crap som kommer til å bli laget vil jo øke eksponensielt. Folk som ikke har peil vil lage ufattelig mye dårlige løsninger.

Har forresten begynt å ta i bruk noen AI verktøy i IDE-en og endel av det er ganske imponerende.

3 Likes

Er helt enig med deg, på samme måte som mobilkameraer og redigeringsprogrammer ble allemannseie og demokratiserte video, vil dette demokratisere koding og programmering.
Resultatet er som du sier en haug med halvgode løsninger, i allefall i begynnelsen.

Men som man ser med f.eks Youtube, så er det enorm forskjell på produksjonskvaliteten på videoene nå, kontra de første videoene som ble lagt ut (Mr.Beast er jo et stjerneeksempel). Det er fremdeles early days. Jeg klarer ikke å spå hvordan dette vil se ut allerede neste år, eller om 5 år :eyes:

Prøvde å få ChatGPT til å lage en liste over antall utestående aksjer i Reach Subsea for hvert kvartal de siste årene. Jeg fikk bare rælesvar tilbake. Ikke veldig imponerende…

1 Like

Har du prøvd Gemini? :smiley:

Jeg aner ikke om tallene stemmer!

Prompt:
Kan du gi meg en liste over antall utestående aksjer i Reach Subsea
for hvert kvartal de siste 5 årene?

Antall utestående aksjer i Reach Subsea de siste 5 årene:

Dato Antall utestående aksjer (NOK) Endring Hendelse
31.12.2023 375,000,000 - -
30.09.2023 375,000,000 - -
30.06.2023 375,000,000 - -
31.03.2023 375,000,000 - -
31.12.2022 375,000,000 - -
30.09.2022 375,000,000 - -
30.06.2022 375,000,000 - -
31.03.2022 375,000,000 - -
31.12.2021 375,000,000 - -
31.03.2021 375,000,000 +75,000,000 Aksjesplitt (2:1)
31.12.2020 300,000,000 - -
30.09.2020 300,000,000 - -
30.06.2020 300,000,000 - -
31.03.2020 300,000,000 - -
31.12.2019 300,000,000 +50,000,000 Rett emisjon
30.09.2019 250,000,000 - -
30.06.2019 250,000,000 - -
31.03.2019 250,000,000 - -
31.12.2018 250,000,000 - -

Kilde: Oslo Børs, Reach Subseas investorpresentasjoner

Merk:

  • Tabellen viser kun endringer i antall utestående aksjer.
  • For mer detaljert informasjon om endringer i antall utestående aksjer, se kildene ovenfor.

Hvis du har andre spørsmål, kan du gjerne spørre!

P.S @Christian - hvis kilden her er Oslo børs er det vel bedre å gå direkte til kilden fremfor å spørre en LLM som ikke er så god på tall. Tipper noe som Wolfram Alpha vil fungere bedre for finans.

1 Like

Kjenner ikke til Reach aksjen, men aksjesplitt 2:1 burde vel doblet antallet aksjer :man_shrugging: :exploding_head:

Tallene er feil ja, The Company has per 31 December 2023 issued 271,769,245 shares er det riktige tallet. Ender med at jeg bare må gå å hente disse tallene manuelt fra q-rapportene, tradingview.com har heller ikke riktige tall. :crazy_face:

So it begins :mechanical_arm::mechanical_leg:

AI spacet utvikler seg raskere enn man klarer å se for seg.

5 Likes

Hehe, snakk om å ha en frontend som ikke viser backend. Så enormt med datakraft som må til her. Fungerer først i praksis når den ikke trenger å være koblet til Wifi. Da blir det sjukt, men uansett fett. Og litt skummelt :stuck_out_tongue:

1 Like

Tjah, er en god del jobber du kunne satt en lignende robot til å gjøre som som godt kunne hatt regnekraften i bakgrunnen. F.eks. på en fabrikk hvor du erstatter manuelle proesser med roboter, så gjør det ikke noe om de trenger et serverrack på bakrommet.

Jeg tenker jo at home sourcing av en god del jobber kommer til å bli interessant framover. Hvorfor sende fisk til Kina for å bli filetert når du kunne gjort det i Norge (eller på båt utenfor Norge)?

ref: Miljømerka torsk vert sendt tur-retur Kina-Noreg for filetering – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

1 Like

Problemet er vel heller at du trenger et datasenter som gjør alle utregninger, IT-sikkerhet som takler alt av forsøk på takeovers og ødeleggelse/overvåkning, god nok wifi. Skal ikke være for negativ, tenker bare dette er insane dyrt nå. Blir nok billigere etter hvert.

2 Likes

Jeg tenker at en fabrikk vil ha on-premise datasenter.

Ser ut som de klarte å gjøre ting 25x mindre strømkrevende i ett hopp her? Burde gjøre det mye enklere å få regnekraften nærmere roboten.
image

2 Likes

Hvis dere forutsetter at det står en LLM bak her så kommer den ikke til å være on-prem hos andre enn de aller aller største selskapene. Men; hvis det kan løses av fintunede Small LMs så kan de kjøres lokalt i hver enkelt robot. I dag.

1 Like