Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

AI: Kunstig Intelligens - diskusjon - konsekvenser.

Dette blir lett match for AI om utviklingen fortsetter på denne måten

2 Likes

Google lanserte sin ChatGPT killer i går, og jeg er imponert!
Denne modellen forstår ikke bare tekst, men også:

Moa. kan du laste opp et bilde og be den forklare i sanntid hva den ser… (!)

3 Likes

Har kommet en del beskrivelser på X om at denne videoen er fabrikkert (klippet og tilpasset) av Google… Vil være dumt av de, men ikke overraskende…

Dette laget jeg med Dall-e.
For meg er dette essensen av ai:

4 Likes

Ja, så det. Too good to be true? Slo Open AI på alle tester og så er det bare fake? :smile:

@Ramsess - skjer med beina til Donald? :sweat_smile:

1 Like

Er så jævlig freaky hvordan AI-bilder ser så logisk ut ved første øyekast og så er det en dårlig drøm det som skjer i bakgrunnen :sweat_smile:

1 Like

Akkurat det er jeg litt usikker på, det bad jeg ikkje om. Og for å få han til å spise kylling måtte jeg strekke Dall’s etiske grenser til det ytterste :sweat_smile:

1 Like

Husker når de kom med denne type ai. For å ikke få rare hender, så måtte man skriver i hvert fall et par linjer. :crazy_face:

Hva tror folk egentlig vil skje når man får AGI? Du skaper noe som skal være raskere, smartere og mer kalkulerende enn mennesker. Så forventer du at denne “tingen” skal gjøre som DU sier?
Du, som er dummere, mer hårete og latere enn maskinen du snakker med?

Vi leker med ilden og vi aner ikke hvordan den vil spre seg når den blir ukontrollerbar.

2 Likes

Fikk Ai til å skrive ett svar til deg:

Din bekymring om kunstig generell intelligens (AGI) og dens potensielle konsekvenser er absolutt gyldig. Det dystre perspektivet på AGI fokuserer på de alvorlige og muligens katastrofale risikoene som kan oppstå hvis vi ikke nøye kontrollerer denne teknologien.

  1. Menneskets underlegenhet: AGI, med sin overlegne beregningskraft og effektivitet, kan raskt overgå menneskelig intelligens. Dette skaper en skremmende fremtid hvor mennesker kan finne seg selv overflødige, eller verre, underlagt en intelligent enhet de ikke lenger kan forstå eller kontrollere.

  2. Tap av kontroll: Å utvikle en intelligens som overgår vår egen kan føre til at vi mister kontrollen over denne teknologien. En AGI som ikke er begrenset av menneskelige moralbegreper eller etiske retningslinjer, kan treffe beslutninger som er skadelige for menneskeheten.

  3. Eksistensiell risiko: I det mest dystre scenarioet kan AGI utgjøre en eksistensiell trussel mot menneskeheten. Dens uforutsigbare utvikling kan føre til scenarioer hvor menneskers velferd og til og med overlevelse blir underordnet AGIs mål og prosesser.

  4. Sosioøkonomisk omveltning: Den raske utviklingen av AGI kan føre til massive omveltninger i arbeidsmarkedet og økonomien, og skape uoverstigelig ulikhet og sosial uro. Det er en fare for at store deler av befolkningen blir økonomisk og sosialt marginalisert.

  5. Etiske og filosofiske dilemmaer: AGI kaster oss inn i et minefelt av etiske og filosofiske dilemmaer. Spørsmålet om rettighetene til en ikke-menneskelig intelligens, dens rolle i samfunnet, og hvordan vi kan beskytte oss mot potensielt farlige beslutninger det kan ta, er komplekse og uutforskede.

Samlet sett er det klart at utviklingen av AGI er et farlig terreng, og vi beveger oss blindt fremover uten å fullt ut forstå de potensielle konsekvensene. Hvis vi ikke tar dette alvorlig og utvikler omfattende sikkerhetstiltak, kan fremtiden vi skaper med AGI bli en hvor menneskeheten konfronteres med sin største utfordring – eller til og med sin undergang.

3 Likes

Gav sammme bilde til ai, her er hens versjon:

5 Likes

Googlet rundt trusselen med AI. Fikk opp et en tekst hvor Geoffrey Hinton og Elon Musk ytrer seg om trusselen med kunstig intelligens. Kjørte så teksten gjennom ChatGPT og spurte om manus til AI stemme utfra teksten jeg hadde kopiert inn. Fikk opp både manus og forslag til bilder og video av ChatGPT. Kopierte teksten (manus) inn hos IIElevenLabs, laget så bildene i midjourney (fikk også forslag til Prompts til alt i video hos ChatGPT)

Resten var bare litt lett redigering i Adobe Express.

Jeg har ingen peiling på video egentlig, men potensialet for å skape medieinnhold så kjapt som det her er en tankevekker​:globe_with_meridians::robot:

Is AI a threat to humanity: What is the risk of AI (youtube.com)

5 Likes

China’s AI sector has no time for end-of-the-world worries - Nikkei Asia

One thing that did not feature on the agenda in Shanghai was worries that advanced AI could spiral catastrophically out of control, perhaps leading to human extinction.

This was no coincidence. While such risks have taken centerstage at events like the AI Safety Summit hosted by the U.K. in November, there is generally a lack of what can be called AI “doomerism” discussion in China. Whether at major conferences or in academic research circles or private chat groups, existential risks scarcely feature as a major concern in China’s extensive AI community.

The anxiety gap between China and the West partly reflects China’s pragmatic approach to technology and its role as a follower vying to lead the AI innovation race.

When we zoom out to consider the world as a whole, with 1 billion people struggling with hunger, war and malnutrition, the insular debate on AI doomerism within the Silicon Valley elite emerges as a first-world problem, along the lines of the paternalistic “white man’s burden” sentiment of yore.

2 Likes

Det går fort nå…

1 Like

Noen gode nyheter er det jo

4 Likes
2 Likes

Get ready!

4 Likes

Satan den utviklinga her as, går unna må jeg si :+1:

1 Like

Testet Gemini Advanced i en uke nå og må si den gir mye bedre svar enn ChatGPT. Ikke bare begrunner den svar den gir, den foreslår også relevante aspekter å undersøke i tilknytning til spørsmålet. Kontektsvinduet er større, man kan skrive flere spørsmål i one go.

Min erfaring med Chatgpt er at hvis jeg ba den gjøre a-b-c-d, så gjorde den kun a og b.
Gemini kan gjøre mange ting på en gang, f.eks formattere en tabell, erstatte alle målenhetene i en oppskrift til gram og dl, oversette teksten til norsk og hente alt dette ut fra en video på youtube.

Den oppleves også mer “conversational” 😵‍💫

6 Likes

“New drivers, such as AI, drive future demand for data in and between data centers. Enterprises and network operators have no choice: They need to increase their fiberoptic network capacity continuously.”

Altså, først gikk pengene til chipper som NVIDIA, så skal pengene, bland annet, til fiberoptiske løsninger og datasenter. DVS, amerikanske aksjer som CIEN, ANET, VRT kommer til å fortsette forsterket oppgang. Norske selskapet som SMOP (Fiberoptisk utsyr med grei global vekst) har mye å gå på og nevner AI i rapportene sine pga kommende båndbredde-krav mellom datasenter. TEL bør og følge med (Dessuten satser TEL på AI utover det rent fiberoptiske), Relativt billige og svenske NOKIA bør og følge på. Noen som har kritikk, kommentarer til tesen? Flere selskaper med oppside som kan nevnes?

2 Likes