Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

AI: Kunstig Intelligens - diskusjon - konsekvenser.

Det er vel litt av trenden vi ser for tiden, at compute flyttes stadig lenger ut mot endepunktene.

1 Like

Vi husker alle hvor svære de første vakuumtube-baserte datamaskinene var. Gitt eksponentiell vekst så skal man ikke mange tiår frem i tid før vi kan forminske det meste av det som i dag krever ekstremt mye plass, energi og andre ressurser?

3 Likes

Hundre mister jobben til AI

2 Likes

So it begins… Glad en har håndtverker bakgrunn.
Vet du om flere selskaper som tar inn AI og lemper ut ansatte?

2 Likes

Vet ikke om denne har vært postet her men

Jeg lodde:

2 Likes
2 Likes

Ganske fornøyelig av Karl Johan Molnes i dagens FA Børsmorgen:

Fra 32:50:

  • Jeg tror AI er veldig fint til å rydde opp i ting, en veldig god unnskyldning til å slutte med ting som man skulle sluttet med for lenge siden.
    Call senter der det sitter folk og ringer og plager folk. Trenger man å si at nå begynner man med AI istedetfor å legge ned noe egentlig utgangspunktet er helt idiotisk. Folk tar jo ikke telefonnen fra fremmede nummer lenger, det er bare gamle folk som gjør det…så blir de lurt også.
3 Likes

Ikke at jeg føler meg truet, men det må noen omstillinger på plass.

[Is it possible to have the advances of AI without people losing their jobs?

@jonstewart investigates](https://twitter.com/i/status/1785689002814619873)

Ekstremt mange jobber vil forsvinne som en konsekvens av AI.

Nye jobber vil komme til, men vil de klare å erstatte de som forsvinner??
Det tror jeg er meget tvilsomt. Og da spørs det hvilket samfunn vi kommer til å få hvor arbeid plutselig er for de privilegerte.

All historie tilsier at de som har mest sjeldent vil dele.

Der er god grunn til at ordtaket “Lediggang er roten til alt ondt” eksiterer.

3 Likes

Over litt tid tror jeg ikke dette et problem, for vi trenger flere hender. Det er på kort sikt jeg er bekymret, for det ikke gjort over natten å omskolere en som f.eks. sitter på telefonsupport i dag til å ta jobber som krever en viss kvalifisert utdannelse.

Pga
Dampmaskin
Telegraf
Telefon
Bensinmotor
Strøm
Kloakk
Kjøleskap (elektrisk)
Mainframes
PC-er
Mobiltlf
AI

2 Likes

Veldig bra intervju.

2 Likes

Utrolig hvordan utviklingen går fram nå.

3 Likes
2 Likes

Googles follow up:

1 Like
3 Likes

Google sin engelske oversettelse er basically perfekt. Endel dårligere på norsk men fortsatt ok, mens Facebook sin norske oversettelse knapt er lesbar. Antar de to første bruker

Original tekst:

ЗБИТО ДВА «ІСКАНДЕРИ» ТА ДВА БПЛА ПРОТИВНИКА Уночі 4 червня 2024 року ворог завдав удару по Дніпропетровщині двома крилатими ракетами «Іскандер-К», випущеними з території окупованого Криму. Обидві ракети збито зенітними ракетними підрозділами Повітряних Сил на Дніпропетровщині. Крім того, близько до опівночі, противник застосовував чотири безпілотні літальні апарати (тип встановлюється) на північному напрямку. Два – знищено підрозділами мобільних вогневих груп Сил оборони на Чернігівщині, ще два – припинили своє існування самостійно. Разом – до перемоги!

Facebook sin oversettelse

slo to «iskanderi» og to uvpla motstander

Natten til 4. juni 2024 traff fienden Dnipropetrovsk-regionen med to Iskander-K-vingede raketter frigitt fra territoriet til okkupert Krim. Begge rakettene ble skutt ned av luftvernmissilenheter fra luftforsvaret i Dnipropetrovsk-regionen.

I tillegg, rundt midnatt, brukte fienden fire ubemannede fly (typen installeres) i nordlig retning. To - ødelagt av enhetene til mobile branngrupper i Forsvaret i Chernihiv-regionen, to til - opphørte sin eksistens på egen hånd.

Sammen - til seier!

Google sin oversettelse

TO “ISKANDERS” OG TO FIENDE UAVER BLEV KRUKKET

Natt til 4. juni 2024 angrep fienden Dnipropetrovsk oblast med to Iskander-K kryssermissiler skutt opp fra det okkuperte Krims territorium. Begge missilene ble skutt ned av luftvernmissilenheter fra Luftforsvaret i Dnipropetrovsk-regionen. I tillegg, nær midnatt, brukte fienden fire ubemannede luftfartøyer (type skal etableres) i nordlig retning. To ble ødelagt av enheter av mobile branngrupper fra forsvarsstyrkene i Chernihiv-regionen, to til sluttet å eksistere uavhengig.

Sammen til seier!

Google sin engelsk oversettelse

TWO “ISKANDERS” AND TWO ENEMY UAVS WERE BROKEN DOWN

On the night of June 4, 2024, the enemy attacked Dnipropetrovsk Oblast with two Iskander-K cruise missiles launched from the territory of occupied Crimea. Both missiles were shot down by anti-aircraft missile units of the Air Force in Dnipropetrovsk region. In addition, close to midnight, the enemy used four unmanned aerial vehicles (type to be established) in the northern direction. Two were destroyed by units of mobile fire groups of the Defense Forces in Chernihiv region, two more ceased to exist independently.

Together to victory!

Color me impressed… :exploding_head:

https://x.com/LumaLabsAI/status/1800921380034379951

3 Likes