Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

AI: Kunstig Intelligens - diskusjon - konsekvenser.

Jeg føler du misforstår hva arbeid er så da kan vi legge diskusjonen død. For meg er arbeid noe du ikke ville gjort uten betaling. Det er mulig å tjene penger på hobby og idrett sure men det er ikke hva arbeidsmarkedet er i makroperspektiv.

Jeg ser også at vi ikke kommer videre her så vi kan gå tilbake til main-topic :slight_smile:

Dette er vel det samme brevet som @theroger postet lenger oppe i tråden.
Det er fint at vi som er skeptiske til denne utviklingen er i godt selskap :wink:

Pausen trengs for å utvikle retningslinjer som kan sikre at KI-systemene ikke utgjør en fare, mener ekspertene. De peker på risikoen for å «miste kontrollen over vår sivilisasjon», «automatisere bort alle jobber, også de som er givende» og å utvikle systemer som til slutt kan «erstatte oss».

P.S - Det er mulig å skrive under på oppropet.

2 Likes

Kan være startskuddet for å diskutere universal lønn dette?

3 Likes

Jobber du i helpdesk ja, eller personlig assistent til en leder, ja du har grunn til å frykte at du kan miste jobben din. Men for resten, nei det vil gjøre det mer effektiv men ikke overflødig (så lenge du ikke oppfører deg som en AI bot). Å pause utvikling er for meg en kommunistisk tanke der staten skal styre utviklingen.

2 Likes

Men hvorfor skulle pengeflyten gått til stat og dermed borgerne? Går jo til de som eier AI-løsningene. Blir ikke nødvendigvis forbedret verdiskapning, bare delvise kostnadskutt som flytter byrden fra privat til stat.

1 Like

Kanskje, men du hadde blitt overrasket over hvor tregt konsekvenser av det frie marked blir fulgt opp og tettet av myndighetene. Uten bremser får vi omtrent garantert mange av de negative sidene.

5 Likes

De snakker ikke om å pause utviklingen på et generelt grunnlag, men mer spesifikt:

" This does not mean a pause on AI development in general, merely a stepping back from the dangerous race to ever-larger unpredictable black-box models with emergent capabilities."

Mao: stoppe utviklingen av black box AI hvor målet er AGI.

3 Likes

Lol det er jo der utviklingen skjer for tiden. Hva skal alle disse folkene gjøre så lenge? Hva om løsningen på kreft, klimakrise etc kan komme fortere ved å utnytte denne teknologien?

2 Likes

Oppsiden er det alle fokuserer på, det finnes nok av argumenter for hvorfor man ikke skal stoppe utviklingen - enten fokus er profitt eller kur mot kreft; men hva med konsekvensene? Risikoevalueringen virker totalt fraværende i dette spacet - og jeg skjønner godt man ønsker en eller annen form for regulering. Ser du virkelig ingen ulemper med dette?

4 Likes

Dette er atomkraft, alle vet det, og landene som kan bygger ut. Trenger ikke AI for det.

3 Likes

Det er mange overlappende risikoområder som sosiale medier knyttet til datasikkerhet, bias, fake News osv som må følges opp, men nei vi trenger ikke pause utviklingen

1 Like

Du har bias siden du er gearet for profitt om verden kollapser :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Lol AI utviklingen er det eneste som gjør meg litt bullish på aksjer for tiden. (jeg er fortsatt bear i sum)

Effektivitetsvekst vil være veldig positivt for aksjemarkedet.

3 Likes

Finner det ganske fornøyelig at noen av de som virker mest bekymret og slenger rundt seg med beskyldninger om kunnskapsløshet, er de som ser ut til å ha minst bakkekontakt og minst reell innsikt i den faktiske teknologien.

Det er endel som virker å være forført av mere skjønnlitterære og filosofiske tilnærminger til temaet.

Dagens AI er ikke så skummel og mystisk som disse skal ha det til. Det er kun god gammeldags programmering og automatisk datainnsamling når det kommer til stykket :slight_smile:

2 Likes

Da speilet først kom var det sikkert noen som ble skremt og lurte på om personen bak speilet skulle klare å komme ut i den virkelige verden

1 Like

Ser du noen utfordringer mtp. AI og PC-virus? Intelligente virus/hacking o.l. vil vel være relativt vanskelige å stoppe? Om man bare kan si “bryt deg inn i disse e-postene” f.eks. :slight_smile:

1 Like

Har du prøvd å mate denne påstanden inn i AI?

3 Likes

Det er lettere å sensurere / lære opp en AI til å ikke gi ut skadelig informasjon, og du kan også ikke ta med informasjon om hacking i treningsdataen. Quantum Computing er mye mer skremmende med tanke på hacking og mer forståelig om folk ville pause dette (selv om jeg også ville vært uenig i det)

2 Likes

Ser ut som om det er «yesterdays news»
Er veldig usikker på hva jeg mener om AI utviklingen. Når jeg gikk på ingeniørhøyskolen back in the days var det et spennede tankeeksperiment, men nå tar det jo helt av. Mye god hjelp å få av diverse tjenester, og jeg er ikke helt dystopisk. Men føler vi bør ha tett oppfølgning og «guiderails» for AIen

3 Likes

Og det er jo det vi som er skeptiske også vil ha. Det er ikke snakk om å bannlyse dette (noe som i praksis vil være umulig), men heller bremse for å se hva selskapene faktisk gjør. Husk på at dette er private selskap med 0 revisjonsplikt når det kommer til AI utvikling. Ingen vet hva de faktisk holder på med, utenom det vi kan lese av produktdatablad og pressemeldinger. De fleste bransjer har standarder og prosedyrer og regelverk å forholde seg til. Hvorfor skal man gjøre unntak her?

2 Likes