Jeg er faktisk ikke spesielt redd for mer sensur og myndighetskontroll senere. Etter mitt syn har det toget forlatt stasjonen og vil skje uansett. Det vil bli mer sensur enn jeg er komfortabel med uansett, fordi det er retningen samfunnet tar. Blir samfunnet mer enig med meg på sikt så kan vi reversere det.
Jeg er redd for at det skjer utenfor offentligheten og demokratisk kontroll, eller at man regulerer på en helt idiotisk måte som stopper utviklingen fordi noen over 50 frykter for arbeidsplassen sin og vil ha en bedagelig tilværelse inntil pensjonsalder.
Det jeg virkelighet hater er når myndighetene i hemmelighet vedtar lover og reguleringer som offentligheten ikke får innsyn i, og presser private selskaper til å sensurere i henhold til deres preferanser uten at man vet at det skjer, eller kan debattere det.
Eller at jeg ikke skal få tilgang til nye morsomme ting å konsumere fordi det har blitt regulert i hjel.
Jeg ser en helt fantastisk framtid for generering av innhold innen forskjellige underholdningsmedium, filmer, tv-serier, animasjon, spill, bøker, lyd, bilde, osv så lenge man slipper teknologien fri for eksperimentering.
Dessverre har jeg PCen på reparasjon nå, men stable diffusion er utrolig morsomt, og det å laste ned og eksperimentere med forskjellig input er ekstremt interessant. Og dette vil garantert komme til lyd og 3d-modeller også.
Noe jeg er redd for er at man skal vedta reguleringer som i enda større grad beskytter opphavsrettigheter i form av treningsmaterialet. At man skal vedta at man ikke kan trene opp AI basert på journalistisk materialet. At de ikke skal kunne trenes opp på tekst fra twitter. At alle må gi eksplisitt samtykke til at data kan brukes til AI-trening, osv osv osv.
Kort sagt - at kun de som allerede eier plattformer som har massive mengder data (microsoft, twitter, facebook) skal ha rett til å kunne bruke dataene til å trene AI.
Og det kan fort skje. Disse selskapene har nok penger å bruke på lobbyvirksomhet.
Slik jeg ser det vil strenge reguleringer nå sannsynligvis tjene de største og rikeste selskapene i verden. Jeg vil mye heller ha en vill vest verden i flere år til man ser mer konsekvensene og hva AI reelt sett kan gjøre før man regulerer det for mye.
Det er allerede lover som tillater deg å saksøke selskaper som påfører deg eller ditt selskap skade. Så det er allerede sterke incentiver hos disse AI-selskapene til å unngå å være onde med vilje eller påføre andre skade, oppfordre til selvmord, osv.