Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

AI: Kunstig Intelligens - diskusjon - konsekvenser.

Enig i det på en måte, men her er jo spørsmålet om AI vil være “mastermind” selv om skaperen har gode hensikter, men for lite kompetanse. Jeg stoler sterkt på at det som kan gå galt vil gå galt om idioti kan gi det utfallet.

Han her er et eksempel på en som finner et bruksområde som kan kopieres og brukes til noe helt annet…

Hvis du ikke klarer å se hvordan dette kan misbrukes av personer med onde hensikter har du et problem med fantasien din :wink: Du sier det finnes mer effektive måter å ødelegge på; kom gjerne med eksempler.

Hvis man kan automatisere kaos er det mer effektivt enn om en eller flere personer går inn for å sabotere eller ødelegge noe.

Hvis man kan gjøre det skjult, og med hjelp av A.I så blir incentivet større for å gjøre det.

Curiosity killed the cat? :slight_smile:

2 Likes

Etter hvert som nettet fylles opp av AI-funksjoner og programvare som kan produsere troverdige videoer av hvem som helst som sier hva som helst så tenker jeg det presser seg frem en form for verifisering på nett, ala bank-id.

Garantert mange som setter kaffen i vranghalsen bare ved tanken på at det kan knyttes opp mot personvernsikkerhet og overvåkning, men hører gjerne om alternativer for å forhindre/redusere massive mengder med desinformasjon og manipulasjon fra fiendtlige stater, og andre som ønsker oss vondt.

Noen andre som synes det er litt slitsomt å bruke AI? Det at den trenger kreativiteten din, og ikke noe mer er litt kjedelig å jobbe med i lengden synes jeg. :stuck_out_tongue:

Når man snakker med et menneske kan de holde på en stund etter at man har sagt noe kreativt, men her skjer alt så kjapt at man blir sliten.

image

Artig hvordan den teller sekunder. Ikke i tid, men i lesetid for oss mennesker. :slight_smile:

Vice President Kamala Harris - who has the lowest approval rating of any VP - will lead the containment effort as ‘AI czar’ with a budget of just $140 million. For comparison, Space Force has a budget of $30 billion.

Bedre enn at Biden personlig skal sette seg inn i det, men …

image

Heldigvis er det noen ansvarlige som kan sette standarden her.

Jeg tok selvfølgelig feil, og trekker tilbake dette. Facebook og Twitter får visst ikke være med og sette standarden? Uansett, null grunn til bekymring i forhold til at regelverket skal favorisere store selskaper, Harris er på saken.

2 Likes

Litt mer skremmende at det nå finnes en AI Tsar, enn at det finnes AI :sweat_smile:

3 Likes

Nå må den norske regjeringen på banen med vår KI tsar, forslag til kandidater? Minst mulig teknisk bakgrunn og forståelse er et krav.

1 Like

Marte Mjøs Persen?

Jeg kan ta en for laget. Da jeg grodde ut skjegget fikk jeg stygge blikk fra eldre på trikken, så kan sikkert gå for å være en form for utlending om 6-12mnd om jeg lar skjegget gro fritt.

2 Likes

Vil helst at AI skal lære seg å lyve. For om jeg søker på hva jeg har lyst å gjøre på ferie i Thailand sammen med den nye kjæresten min så bør den faen ikke foreslå horehus!.. :rofl:

2 Likes

I en tenkt fremtid der vi faktisk oppnår AI tilsvarende menneskelig intelligens og moral
image

Og noen forslag rundt digitale hjerner/bevisstheter

2 Likes

“How do you determine who gets a vote?”

Mennesker over 18 år?

Som om vi har en IQ eller kunnskapstest i dag liksom …

“Can we have a democracy when…”

Jeg vil argumentere for at vi ikke har demokrati i dag når man ser hvor mye en liten minoritet i vesten bestemmer i forhold til andre land - spesielt land som India.

Syntes det blir veldig søkte argumenter. Man forutsetter en fremtid hvor mennesker plutselig blir enige om noen prinsipper, og så følger dem - noe vi ikke har gjort hittil i vår historie.

3 Likes

Forstår virkelig ikke behovet enkelte har for å prøve å skape autonome digitale hjerner.
Jeg mener som sagt vi IKKE burde forsøke å lage AGI, og så gi dem rettigheter :exploding_head:

Principle of Substrate Non-Discrimination: If two beings have the same functionality and the same conscious experience, and differ only in the substrate of their implementation, then they have the same moral status.

Principle of Ontogeny Non-Discrimination: If two beings have the same functionality and the same conscious experience, and differ only in how they came into existence, then they have the same moral status.

Fra artikkelen.

1 Like

Nå er vi tilbake på science fiction meme tema igjen. AI er algoritmer som gjør beregninger på data inputs, det er ikke bevisste vesener som skal ta over kloden fra menneskene.

1 Like

Jeg mener, for oss som ikke er religiøse så er tanken på å kunne fortsette egen eksistens i digital form som en bevissthet med historie og fortid knyttet til ett biologisk vesen interessant.

Aner ikke hvor mange forskjellige science fiction bøker, filmer, osv som har blitt skrevet om temaet - ofte knyttet til å gjenleve sine beste øyeblikk, eller leve i en spillverden. Jeg kan godt gi en rekke anbefalinger om temaet fra de siste tiårene, mye interessant.

Men det er science fiction og har null og niks med dagens teknologi å gjøre som holmes påpeker :slight_smile:

1 Like

In 1903, New York Times predicted that airplanes would take 10 million years to develop

Only nine weeks later, the Wright Brothers achieved manned flight. The pathologically cynical always will find a reason to complain.

Jeg skal ikke begi meg ut på en diskusjon om realiteten bak tanken om autonome digitale hjerner, men å avfeie det som sci-fi og tull er like sløvt som å ikke tro ting er mulig fordi ingen har klart det tidligere. Hvor er fantasien og kreativiteten din @holmes? Er du egentlig en A.I ? :smiley:

7 Likes

Null og niks med dagens teknologi?

Jeg ser litt annerledes på det, vi har ingen kunstig bevissthet i dag. Men når du har en matrise multiplikasjon som holmes er så glad i å påpeke, og du stabler den oppå hverandre med input til output i stor skala og det oppstår en ikke lineær læring, og tilhørende “emergent” egenskaper, da er det lett å tenke at vi er på vei til “noe”

Og det noe, tenker jeg er å ta første skritt på veien til å skape en liten del av det vi har i en fettklump inne i et kalsium beholder, populært kalt en hjerne. dog bare en liten del av det.

Men bare det at vi ser tegn til muligheten, gjør at jeg mener jeg det er lurt å tenke litt gjennom hvilke følger det kan få, og ha noen av de tenkte konseptene på plass. Noe som gjerne er formålet med scifi (utover underholdning) i utgangspunktet. filosofere rundt dagens samfunn i en ny ramme eller filosofere rundt problemstillingene en fremtidig teknologi kan bringe med seg.

5 Likes