Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

AI: Kunstig Intelligens - diskusjon - konsekvenser.

image

Absolutt null og niks med dagens teknologi å gjøre.

Man kan selvfølgelig argumentere for at verdens første datamaskin i utgangspunktet gjorde TikTok en naturlig følge av den teknologien. Hvis det er argumentet, sure. Men ellers? Nei.

Stop the supression of AI-voters, AI should have rights too! :stuck_out_tongue:

1 Like

Sa opp abon. på ChatGPT etter å ha lest om Bard.
Bard virker som ChatGPT på steroider, og har all funksjonalitet jeg etterlyste hos ChatGPT, og det beste av alt… den vil være gratis… :wink:

1 Like

Deilig. Klar for Bard jeg også.

1 Like

Så, kanskje man kan få DnD spill som minner mer om rollespillet hvor hva du gjør påvirker ting rundt deg. Hadde vært kult med en AI styrt verden som reagerte dynamisk på hva PC-ene gjør på samme måte som med en DM. Man kan ha endel ting som er scriptet, men også endel AI generert som potensielt blir mer interessant enn det scriptede innholdet. Pr i dag føles ofte procedural content meningsløst, med AI, så kan det være motsatt.

3 Likes

Tror det fortsatt blir meningsløst med mindre AI klarer å bygge historier og en verden som gir mening og givende progresjon. Det helhetlige bildet er veldig viktig. Får de til det ville det vært veldig kult. Jeg gleder meg egentlig mest til å spille spill hvor bossene/fiender ute i verden er styrt av AI som tilpasser seg ditt angrepsmønster og finner på måter å sloss på selv. Høres dog ut som det blir veldig vanskelig å slå :stuck_out_tongue: Men kan være veldig spennende tror jeg. Skal teste chatgpt greia i Skyrim VR senere en gang. Er allerede veldig virkelighetsnært sånn jeg har laget det, kan være kult å kunne snakke med NPCs også. ^^

1 Like

Det var poenget mitt. La oss si det finnes tre faksjoner, orker, gobliner og mennesker. PC-ene hjelper til å slå tilbake orkene, men resultatet er at goblinene blir mer aggressive og angriper. Eller at orkene allierer seg med goblinene mot menneskene. Osv.

Ja, mye som kan skje, som ville vært for mye effort å forvente fra game devs. Å få det til å fungere sømløst må nok litt tid til da :stuck_out_tongue: Blir gøy å se forsøkene fram til det hehe

Det krever ekstremt mye jobb å lage content på gamlemåten, selv det genererte innholdet.

Ta et spill som Conan Exiles. Hadde vært ekstremt interessant å sett en expansion til det spillet med en AI som lagde motstandere (og potensielle allierte). Det hadde nok kostet enormt med prosessorkraft, så hvor reelt det faktisk er, er et annet spørsmål.

Mer enn Skyrim eksempelet ditt så viser jo dette eksperimentet at veien man kanskje heller går er å gjøre spillene mer likt RL, at det er mindre styrt progresjon og mer open-world hvor man må gjøre ting, men rekkefølgen er vilkårlig.

Tror ikke det gjør så mye at det er givende progresjon ifht. det AI NPCene gjør?
Kan fint se for meg et GTA type spill hvor alle NPCene (eller mange) “lever” i verden og er opptatt av sine ting. Så gir de deg kanskje oppdrag om å ta ut en NPC som viser seg å være dama til en annen NPC som da kommer etter deg osv.

Poenget er at uforutsigbarheten kan være en sellingpoint i seg selv.
Alle spill opplevelsene vil derfor variere fra person til person. Hvert spill blir unikt,
siden det er spilleren sine prompter som vil føre til ulike type “events” i spillet.

Det er mange muligheter, og prosessorkraften trenger vel ikke å være ekstrem dersom man ikke tenker på Cyberpunk i 4k @Christian ?

image

Emergence: For example, OpenAI’s GPT-3 was programmed to simply learn to predict the next word from a sequence of text, and it surprisingly learned capabilities as varied as poetry, language translation, and computer coding.

Hel artikkel som faktisk gir forutsetninger og timeline for bekymringen rundt AI alignment.

1 Like

Om hvordan A.I vil endre verden uten regulering…

10 “skremmende” AI-scenarier…

2 Likes

Det lages og sies mye dumt om AI om dagen, men denne tok kaka… :laughing:

Som vanlig er det de med minst innsikt som drar de mest dramatiske konklusjonene.

2 Likes

En smule lei av å sitte forran PC dag ut og dag inn, kan de ikke lage AI som gjør at jeg kan ta fri hele tiden og sitte forran PC hjemme i stedet med morsomme ting dag ut og dag inn? :stuck_out_tongue:

4 Likes

Jeg blir mye fortere ferdig med mine oppgaver når jeg delegerer til chatgpt :wink:

3 Likes

Bedriftssensitive opplysninger? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Nei, det får vi ikke lime inn