Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

AI: Kunstig Intelligens - diskusjon - konsekvenser.

Jeg tolker det ikke som en påstand om at alle som har disse arbeidsoppgavene skal utraderes ila. 12-18 mnd, men at man vil se en dreining i den tidsperioden. Det tenker jeg er realistisk.

Tar med noen betraktninger fra denne artikkelen:

4 Likes

Etter enormt omfang av fattigdom pga arbeidsløshet, så blir den endelige løsningen: “borgerlønn”. Folkemassen som går arbeidsledige med borgerlønn vi være i eksponensielt høyere antall sammenlignet med promilleprosenten som tilbyr folkemassen det som konsumeres (inkl. det digitale), da når robot teknologien blir god nok til å erstatte håndverkere og kirurger…

3 Likes

Tror du kan ha rett i det på lang sikt, etter mange år med betydelig uro.
«Det må lønne seg å arbeide»

Chat GPT har virkelig blitt bra, føles nesten som jeg ikke trenger fagkompetanse selv lengre. Beskriver bare problemet, så kommer den med løsning. Gang på gang.

Ting den har gjort bedre enn profesjonelle hittil:
Utredning av sønnen min sine symptomer, fant riktig sykdom og tiltakene hjalp med en gang, etter nesten et år fram og tilbake til fastlege og sykehus… Og nå er plutselig sykehus og fastlege helt enige i at det var sykdommen…

Forklaring av bivirkninger av behandling, og hva som forårsaker hva. Legene sa “dette skal ikke ha bivirkninger”, men dokumentasjonen sier noe annet og det Chatgpt kom med var helt riktig og kilden var det stoffet chatgpt trodde. Fjernet det, bivirkningene borte.

PC-reperasjon, sa akkurat hvilken del som manglet, hvordan jeg troubleshooter mest effektivt og hvor jeg kjøper delen billig. Kostnad 76kr for å fikse en PC til 15k som eieren ville kaste…

Tips til teknikker for stressmestring som fungerer for meg, tips til kosthold, osv. osv.

ChatGPT nå, den betalte versjonen, er så bra at jeg kan bruke den til alt jeg kan nok om til å verifisere, og hittil har den ikke tatt feil, selv på veldig kompliserte ting som diagnose uten bilder, bare beskrivelse av symptomer.

Fastleger bør virkelig ta i bruk chatgpt for hjelp der det er vanskelig å avgjøre symptomer fra korte legebesøk. Spesielt hos barn som ikke kan snakke enda. Så lenge de bruker den for ideer/forslag, og ikke følger den slavisk i tilfelle feil.

11 Likes

For en utvikling

1 Like
2 Likes

Det er på tide at dette blir litt mer aktuelt. Men det blir vel ikke lagt noen planer for omstillingen uansett…

Språkmodeller er bare såå 2025. Litt av et team de har stablet på beina. Meta var tydeligvis ikke attraktivt nok for AI-guruen.

Det går vel den veien, at de fleste av oss får en form for trygdeytelse eller borgerlønn.

Så lenge velstanden holder seg, så er det jo et ekstremt gode at vanlige lønnsmottakere slipper å gå på jobb 8-4 5 dager i uken.

2 Likes

Er det noen her som faktisk forstår seg på det tekniske bak kulissene her, eller baserer man seg på det man leser i diverse media?

1 Like

Jeg har programmert i mange år, men de siste par årene har arbeidsflyten min endret seg totalt. Nå skriver KI omtrent 90% av koden jeg bruker i prosjektene mine. Det betyr ikke at alt er perfekt – jeg må fortsatt kvalitetssikre, teste og rette opp ting – men det har gjort meg minst 50% mer effektiv og åpnet døren for prosjekter jeg aldri ville tatt på meg uten KI.

Det siste halvåret har jeg utviklet et system som kombinerer egne KI‑modeller med moderne språkmodeller (ChatGPT m.fl.) for å analysere tekniske signaler på tvers av rundt 1400 tickere. Modellene vurderer blant annet trendstabilitet (A–D), signalstyrke og mønstre i prisbevegelse. Resultatet er et dashboard som oppdateres kontinuerlig og gir en ganske god oversikt over hva som beveger seg – og hvorfor.

Jeg har tidligere eksperimentert med KI‑generert datavisualisering i andre prosjekter, blant annet et arbeid der jeg brukte KI til å identifisere mønstre i komplekse forhandlingsprosesser. Det prosjektet lærte meg mye om hvordan KI/RL og spillteori kan brukes til å generere egne datasett og avdekke strukturer som ikke er åpenbare ved første øyekast. Den erfaringen har jeg tatt med videre inn i dette systemet. (Forumet tillater ikke lenker så kan ikke henvise direkte til artiklene og dashbordet, men ett google søk på nicknavnet (wingthor ) mitt bør bringe deg nært nok)…

Dette er på plass nå:

• KI‑genererte tekniske vurderinger
  • Trendstabilitet (A–D)
  • Signaloversikt
  • Modeller som vurderer sannsynlighet for videre trend
  • Full tilgang i testmodus (ingen betaling aktivert)
4 Likes

Det er utrolig morsomt å se på når AI småprater med seg selv: nå prøver jeg dette, ser at jeg misforsto, nå gjør jeg dette, bra det fungerer, alle testene går gjennom, perfekt da gir jeg oppsummering til brukeren

2 Likes

Hva skjer med menneskene den dagen man ikke lenger trenger kunnskap, erfaring og kreativitet?

1 Like

Sånn som det er nå har du mulighet til å multiplisere/akselerere læring, kreativitet og erfaring

1 Like

Ja, det er en overgangsperiode frem til det ikke lenger er nødvendig.

Ønsket du å brife med wow-karakteren din? :stuck_out_tongue:

image

Ser du har kompetanse på siden din og visste det av lenken din, men markedsføring kan jeg gjerne hjelpe litt med hvis du ønsker det :slight_smile: Du har kanskje nok å gjøre? :slight_smile:

Akjse Signaler

Skrivefeil i header :slight_smile:

Disse tingene blir bare enda viktigere. Nå har vi hatt en periode med nerdenes hevn. Der app’er som erobrer verden blir klekket ut på gutterommet som gir 20-åringer i hettegenser en formue som de gamle rederne med fine navn og fine skoler bare kan drømme om. I fremtiden blir kanskje diverse softskills mye viktigere enn før. Kommunikative evner. Personligheter som kan få ting til å skje. Vi har allerede hatt “influencere” i mange år. Folk vil fremdeles ha kulturopplevelser, konserter etc. I den andre enden trenger vi mer og mer strøm og energi. Før plugget man inn ledningen i stikkontakten og begynte å jobbe med utvikling. Nå er strømtilførsel en del av forretningsplanen til de store tech-selskapene. Denne energien må komme fra et sted til syvende og sist, fra naturen. Det setter materielle rammer. TekBot’ene og Optimusene er ikke evighetsmaskiner.

5 Likes

Du blir «the first mover» fingeren som setter igang en fantastisk kjedereaksjon