Ble rett her når jeg spurte chatgpt, men ja problemet er vel når de enklere modellene legges ut overalt når man ikke har bedt om det en gang
Er google sin Gemini simplere enn ChatGPT?
EDIT, i hvert fall her var ChatGPT sine svar mye enklere (og ikke fulle av feil).
Gemini er vel først og fremst laget for å hjelpe å sortere data fra søk, ikke logisk tenking og utregninger
Gikk jeg inn her: https://gemini.google.com/, så ga den samme resultat som chatgpt. Funky. 
Altså, jeg kan ikke skjønne annet enn at google på forsiden sin har hevet ut en mindre kompleks modell i bakgrunnen for å spare cpukraft. For meg høres det ut som en elendig forretningside når den spytter ut veldig merkelige svar som er feil og fulle av selvmotsigelser.
Alt som er «push», altså som kommer uten at du ber om det eller betaler (og uten noen grense for bruk) tenker jeg er budsjett-variant
Google “AI overview” bruker helt sikkert en mini/flash modell for å kunne gi raske svar. Har ikke nødvendigvis med budsjett å gjøre, men det er klart en modell som “tenker kortere” bruker mindre ressurser.
En LLM er i utgangspunktet ikke egnet til å gjøre matematikk. Den har jo bare blitt trent på tekst, og kan bare predikere de neste tegnene basert på treningsdata, den kan ikke regne. Når du ser at du får korrekte data fra mer avanserte modeller er det fordi de er bygd i flere lag. Det ytterste laget gjenkjenner hva du spør om (“må jeg regne ut noe”) og så henviser den til en modell eller verktøy som er spesiallaget for å gjøre matematikk. Svaret derfra kommer så tilbake til den ytterste modellen som så kanskje legger på litt mer tekst og flikker på det sånn at det blir et fint svar i noenlunde samme stil som du spurte om.
Slike “mini-modeller” fungerer fint til å gjøre en rask oppsummering av søkeresultater, og jeg syns AI overview fungerer bra i det fleste tilfeller.
Hyggelig for gründere og andre eiere
Det var visst 4 mrd… helt villt
Samboeren min jobber i et større norsk konsern og har lagt merke til at sjefer der har begynt å sende ut agendaer til møter som åpenbart er laget av AI, det er strategidokumenter som framstår som delvis laget av AI, det er introduksjonskurs delvis laget av AI osv.
Hva slags signaler sender det ut når sjefer sender ut agendaer laget i AI f.eks.? At man kan sende en AI-bot til møtet for å transkribere og oppsummere det sjefen sa på møtet? 
Det får meg til å tenke på et program man kunne laste ned når man fikk en ny Dell PC: Dell decrappifier. Den fjernet alt dritten du ikke trengte som fulgte med på en default installasjon fra Dell.
Jeg ville vært mer bekymret om de brukte masse tid på å finpusse agendaen uten AI, eller sender et uoversiktlig utkast som folk må bruke lang tid på å tolke. Men det jeg har lagt merke til er at det ofte blir mye lengre tekster enn nødvendig, så forhåpentligvis går de gjennom og klipper bort overflødig tekst og sjekker at alt er rett.
Når det er sagt så er det viktig å forstå rettigheter og ip som man kanskje gir bort ved bruk av AI
En agenda er et ganske nøytralt dokument. Hvis derimot sjefen bruker ai for å skrive en personlig e-post etter medarbeidersamtale eller lignende sender det helt feil signaler
Det er jo endel av poenget mitt. Å kaste bort tiden til andre med lange tekster med lav informasjonstetthet er veldig skadelig.
Absolutt men jeg tenker at det handler om opplæring i effektiv bruk av AI i så fall
Man kan feks legge til en tidligere manuelt skrevet agenda som eksempel / mal som den skal følge, og spesifisere at teksten skal være konsis og maks antall ord osv
Det man absolutt ikke skal gjøre er å ta med oppfølgingsspørsmål fra AI «vil du at jeg skal gjøre en versjon av agendaen som bla bla» 
Tror denne må være en av de beste jeg har sett
Behovet for AI er uendelig. Det vil alltid være nye problemer å løse.
Hva er det å vedlikeholde? Støv, filter kansje viftemotor?
EDIT: Hverfall på motorer/kulelager kan man bruke akselerometer data, transformere dette til frekvensdomene ( Fast Fourier Transform (FFT) eller lignende) og så sammenligne dette over tid.
EDIT2:
Bildeklassifisering fungerer bra etter konvertering til “time-frequency-plot”.
Stemme-generering fra f.eks ElevenLabs begynner å bli ganske bra, men dessverre ikke på alle språk. Jeg testet eksempelteksten på noen forskjellige språk: engelsk, dansk, svensk. Alle var bra, men når jeg skulle teste på norsk så snakket den dansk i stedet 
Det er vel fordi man ikke stiller inn språket på forhånd, så den hopper litt mellom de skandinaviske språkene, spesielt når den prøver seg på å snakke norsk.