Ikke sant – og da kommer jo det store spørsmålet: Hva får egentlig de som har skrevet koden KI‑ene er trent på? Microsoft kjøpte GitHub, og enorme mengder åpen kildekode ligger der som treningsgrunnlag. Jeg vet at jeg selv har lagt igjen masse kode på GitHub, men jeg har ikke akkurat sett en eneste krone i retur.
Det samme gjelder jo kreative yrker: kunstnere, forfattere, musikere. Hele bransjer opplever nå at arbeidene deres brukes som treningsdata for modeller som i praksis konkurrerer med dem. Og så langt er det ganske uklart hvem som sitter igjen med verdien, og hvem som bare blir “råmateriale”.
Så ja, Microsoft tjener penger — masse penger — men det er jo nettopp derfor debatten om rettigheter, kompensasjon og eierskap kommer til å bli mye større fremover. For hvis KI‑økonomien i praksis bygger på gratisarbeid fra millioner av utviklere og kreative, så er det ikke bærekraftig i lengden.
Spørsmålet er:
Hvordan skal dette reguleres, og hvem skal få betalt når KI‑ene bygger på arbeid som andre har gjort?