Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

AI: Kunstig Intelligens - diskusjon - konsekvenser.

Gratisversjonen av Chatgpt

image

Åja, vil du at jeg bare skal skrive engelsk? :stuck_out_tongue:

Er nesten umulig å finne god informasjon på nettet lenger :face_vomiting: 90% av søkeresultater er ai generert svada som ser informativt ut ved første øyekast, men så er det enten bare copy/paste av spec sheet eller generell info :unamused:

2 Likes

Har brukt AI til å gjøre litt research for meg og stort sett, så er det greit nok. Viktig å faktisk gå inn og sjekke kildene. Av og til greit linket, av og til må man spørre etter kildene.

Å bruke AI til research hvis du er helt blank er som å dra til legen (som har dårlig tid) og ikke ha gjort noen tanker eller research selv. Resultatet blir dessverre ofte suboptimalt.

EDIT jaggu er ikke research et norskt ord research - ordbøkene.no

1 Like

Jeg pleier å sende frem og til og tilbake mellom chatgpt og Gemini og nr de når konsensus pleier det å være ok

Om ikke de blir enige er det kanskje en indikator på at det ikke er et soleklart svar på spørsmålet

Det er også ganske underholdende

Eksempel fra Gemini

Her er min “peer-review” av ChatGPT-planen og hvorfor vi bør justere den for å passe din logg og dine mål:

Analysen: Hvor ChatGPT bommer (og hvor det treffer)

Fra en annen samtale
ChatGPT

Denne planen fra Gemini er faktisk ganske gjennomtenkt strukturelt , men den har noen viktige ting som ikke helt matcher det du har sagt du vil optimere for (spesielt puls på easy runs + hvordan du faktisk fordeler belastning).

Gemini

ChatGPTs løsning er ikke bare god, den er helt nødvendig for at du skal nå 16:00. Men vi må innføre den gradvis så midtpartiet ditt henger med.

Her er den justerte planen som forener min teknikkfokus med ChatGPTs arbeidstetthet :

3 Likes

And the Great Shitification ™ commences!

Dette er GIFT for AI-modeller. En feedback-loop på dårlig treningsdata. Om de allerede har all treningsdata tilgjengelig i modellene, så har man faktisk nådd taket på trade-off mellom størrelse på modellene, kvalitet, og strømforbruk (som igjen henger sammen med størrelsen)

2 Likes

Faktisk en imponerende grundig artikkel. Sprøtt å se hvor stor forskjell det var på f.eks. Grok og ChatGPT. Grok førte deg rett ned i kaninhullet, ChatGPT ba deg ta kontakt med fastlege/legevakt/psykisk helsehjelp.

4 Likes

Puh store datasett og man må forstå sammenhenger- da er det ai proof :upside_down_face:

– Mye av det økonomer gjør er å tolke sammenhenger og forstå store datasett. Dette er vanskelig å erstatte med teknologi, mener han.

2 Likes

Jeg forstår hvorfor du :upside_down_face: -et, for å tolke sammenhenger og forstå store datasett er vel det AI er best på? :thinking:

Etter å ha sett hva de kan få til med droner i Ukraina, så slo det meg under en prat om høstpløying (fucker opp Oslofjorden) at et av problemen er økt bruk av sprøytemidler. Der burde man jo kunne komme langt med AI og sprøytemidler spredt med drone? Sjekket litt og Norge er en sinke pga det regulatoriske. Tenk så mye mer miljøvennelig det ville vært å få en drone til å scanne en åker og sprøyte der det er nødvendig i stedet for å kjøre rundt med en svær dieseldrevet traktor for å gjøre det samme? I tillegg, tenk så arbeidsbesparende om man bare kunne sett dronen til å gjøre jobben. Også der kommer det regulatoriske i veien, for du må kunne se dronen hele tiden. :crazy_face:

1 Like

Jeg ser veldig mange “min jobb er trygg pga X” eksempler (ofte på veldig svakt grunnlag) men det er egentlig litt bakvendt tankegang. Det er masse potensial for å gjøre ting bedre, slik du også tar opp. Og hvis det mot formodning var sant, er det egentlig ønskelig å sitte i en bransje som ikke blir effektivisert/transformert av AI :thinking:

3 Likes

Etterhvert som jeg ser hva AI kan gjøre med min jobb (programmering), så tenker jeg absolutt alt av kontorjobber er ekstremt utsatt. Spesielt de med faste, forståelige regelsett. F.eks. advokater, økonomer, alle typer saksbehandler, førstelinjesupport, osv.

Bruker et relativt lite brukt rammeverk, Apache Wicket for webapper og AI-en har virkelig veldig små problemer med å forså hvordan det fungerer. Nesten litt spooky :stuck_out_tongue:

1 Like

Definer “å tolke sammenhenger og forstå store datasett er vel det AI er best på”.

Hva er det som skjer under panseret? Forstår den noen ting som helst?

Jeg merker en fortsatt trend fra covid-tiden der alle er selv-utnevnte eksperter, og spesielt innen AI er det mye hype nå. Men har noen her faktisk teoretisk grunnlag til å forstå hva som skjer, og likevel klarer med ei stram maske å si at menneskelige jobber er i fare? Eller har man blitt til de grader bitt av basillen som går rundt for tiden?

Jeg ekstrapolerer utfra egne erfaringer med bruk av AI innen programmering de siste ukene. Må si meg veldig imponert og når man ser på utviklingstempoet de siste 2 årene, så skjønner man jo at det neppe stopper opp nå.

De økonomene som “skal se sammenhenger” finner vel neppe opp teoriene selv. Å kompilere data er vel basically grunnen til at vi lagde datamaskiner. Nå bare slipper du å instruere den i minste detalj om hvordan det skal gjøres.

1 Like

AI er ikke komplisert, men hva som forgår under panseret er Sam Altmans, og hans crew med modeltrenere sin hemmelighet.
Spesikasjonene burde vært almen tilgjengelige, og korreksjonstreningen også, men det er de ikke.
Det er et demokratisk problem og til syvende og sist et manipulasjonsverktøy.
For folk spør ikke bare hva de bør skal lage til middag, eller ber dem løse tekniske utfordringer, folk ber også om moralske avklaringer og løsninger på etiske dilemmaer.
Når man vet at moral bygger normer og normer bygger lover, så er det et tankekors at AI-selskap kan begynne i bunn uten at vi kjenner til spesikasjonene.

3 Likes

Joda det burde man kunne få til! https://www.dn.no/teknologi/dimensions-agri-technologies/ugress-er-blitt-millionbutikk-henter-40-mill/2-1-1977610

Så det innlegget tidligere i dag også. Tenkte: fy faen for en svær traktor for å spraye litt. :see_no_evil:

Enig. Virkelig til ettertanke. Kan bli skuggeredd av mindre:

https://www.thestreet.com/technology/anthropic-ceo-makes-shocking-admission-about-ai?utm_source=Iterable&utm_medium=email&utm_campaign=tst_daily&hashed_email=7f7a13e846913eb7d529615ab0ebff177899cc6ed6ef690918dc457549ce0080&lctg=305362152&utm_content=

Det er jo litt sånn at alle tidligere produktivitetsøkende teknologier har ført til at vi har fått mer av ting, ikke mindre jobber. I stedet for å lage billigere biler, så lager man nå bedre biler. I stedet for at vever og symaskiner gjorde at vi brukte mindre penger på klær, så kjøper vi nå mye mer klær.

Det ny teknologi gjerne gjør er å endre noen yrker til det ugjenkjennelige. Mitt eget som softwareutvikler er vel ett av dem. Det har aldri vært så lett å lage programmer som nå.

2 Likes

Det er lett å tenke at context window begrenser hva AI kan gjøre, men det er ikke slik det funker lenger. Akkurat som vi mennesker har også AI systemene nå strategier for å jobbe innenfor et begrenset context window, og det utvikles hele tiden

The human brain’s immediate “context window”—or working memory—is surprisingly small, generally limited to holding only about seven items or roughly 32 tokens of information at once. Unlike LLMs with massive, fixed windows, the human brain constantly summarizes and integrates new info with long-term memories.

1 Like