Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

AI: Kunstig Intelligens - diskusjon - konsekvenser.

Jeg ser tre muligheter:

  • Hjemmeeksamen med tilgang på AI.
  • Eksamen på skolen uten tilgang på AI.
  • En eksamen med AI og en eksamen på skolen uten AI.

Hjemmeeksamen i 2026 hvor det er forbudt å bruke AI er en vits. Å ikke legge opp til at du kan bruke AI i det hele tatt tenker jeg er idioti. Det er et verktøy som ferdigutdannede studenter burde kunne ut og inn og kunne anvende i faget sitt.

3 Likes

jeg tror KI blir implementert innen “IOT” og kommer ikke til å bli SÅ formidabel for arbeidsmarkedet sånn med det første…vi har til eksempel GPS,men vi har da enda turistguider her i Stavanger :sweat_smile:

image
https://www.youtube.com/shorts/gEWS9Y34NqQ?feature=share

Noen som har tips til en gratis ai app som virker i bakgrunnen på Android telefon. Bruker TalkAi men den stopper å jobbe hvis jeg ikke har promten øverst.

Den beviste at teorien var feil, ikke rett.

“Any mathematician who hasn’t been using the latest models should be surprised,” Wood says. “It’s quite a different world than in December of last year.”

Det er mao store framskritt der. Jeg tenker at f.eks. når det kommer til f.eks. å bygge en fusjonsreaktor, så kan det være ganske interessant å få en AI til å prøve å feile endel ganger for å bygge noe optimalt.

3 Likes

Jada, bare bruk kortet og invester som du vil… #OverMyDeadBody

:robot: :robot: :robot:

Det var ingen teori, men en av Paul Erdős sine mange formodninger. For slike formodninger er det ofte ikke avgjørende om de viser seg å være sanne eller falske. Det viktigste er matematikken som utvikles på veien mot et bevis eller et moteksempel.

Fermat’s store sats er kanskje det beste eksempelet på dette. Selve utsagnet er egentlig ikke særlig interessant. Det virkelig betydningsfulle var matematikken som ble utviklet for å bevise det. Arbeidet åpnet nye forbindelser mellom ulike områder av matematikken og førte til store fremskritt i flere områder.

1 Like

Men så er jo ikke de to sammenlignbare heller. Operasjonene en menneskehjerne gjør med informasjonen den har i “minnet” er helt annerledes enn en LLM. Bevissthet, forståelse, internalisering - versus ren tekstberegning.

1 Like

Godt poeng! Ja det er viktigere begrensninger enn størrelse på context window og grunnen til at menneske-ai kombinasjonen er så kraftfull

1 Like

Har nå litt mer erfaring med Claude og av og til, så er den svært verdifull. Har du en exception, så er den overlegen til å finne feilen. I hvert fall hvis det er en direkte feil. Det tar kort tid og løsningen er ofte enkel og riktig.

Hvis det er veldig indirekte, feks en tidligere feil som har lagt feil data i databasen, så er det verre.

Samtidig, til nye features, så trenger man en god definisjon av oppgaven. Hvis ikke, så kan det bli rimelig rørete.

1 Like

Bruker en annen separat AI først for å definere oppgaven i jira med mange iterasjoner frem og tilbake og så når den er spikret så går det ganske fort å implementere med Claude

Da kan man også trekke inn kollegaer i den første diskusjonen.

Hvilken bruker du først?

Ms Copilot med gpt 5.5 thinking, men det funker sikkert bra med andre også

1 Like

Har den tilgang på koden? Hva ser den?

Det er helt isolert fra koden. Det er derfor mye diskusjon fram og tilbake, du styrer mye i den delen av prosessen, en nær dialog der det like mye handler om å strukturere opp og validere dine tanker og plan - eller motsatt at den kommer med forslag som du retter. I blant kan du spørre Claude om å sjekke ting i koden som du limer inn i denne samtalen.

Målet er å luke ut misforståelser og avgrense problemet tydelig før Claude setter igang.

2 Likes

En hjelpende hånd? Eller er det nettopp en hjelpende hånd den trenger?

Abhishek B R on X: “Every company’s AI workflow rn be like :sob::skull: https://t.co/lMeO43Am3M” / X

3 Likes

jøsses…

image

1 Like

Goldman tjener visst over 1mrd $ på dette, så litt skryt (haussing) var vel å forvente :laughing:

2 Likes

slik som dette? :sweat_smile:

Et problem jeg har med AI er at det har blitt mye vanskeligere å finne innhold på youtube som ikke er AI generert. Overfladisk, så kan innholdet virke bra, men etterhvert som man hører på, så er det småting som gjør at det bare blir skrot. Ikke minst, så er AI veldig ofte ekstremt langdryg.

Det er nesten så jeg tenker at det er starten på slutten for youtube hvis de ikke klarer å holde ai sammen nede.

5 Likes