Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

AI: Kunstig Intelligens - diskusjon - konsekvenser.

Jeg tror det samme gjelder innhold generelt. F.eks. Facebook, TikTok, Reels osv.
så fort du ikke lenger vet om det er ekte eller AI (spesielt video/bilde som du nevner) så forsvinner nok også mye av avhengigheten man har til disse appene. Og ikke minst kommer kravet til kilder og kildekritikk å bli 100x mer vanlig å forholde seg til for «alle» - noe som potensielt kan være greit egentlig:p

Veldig usikker på hvordan brukervaner ser ut om 5år altså! Jeg tror mulig fysiske møter vil få en uplift :clap:

2 Likes
1 Like

Enig.
Overflod av AI slop. For lite menneskelig interaksjon og kreativ prosess. Da blir det ofte :poop:

Men skal sies at det også finnes ekstremt bra innhold hvor AI helt klart er blitt brukt.

Jeg har nettopp signert ny kontrakt, og skal straks begynne å jobbe med byggingen av nye datasentre i Norge. Skal bli ekstremt interessant :fire::robot:

5 Likes

I det AI-en lager en oppsummering, så må den ta en beslutning om hvilken informasjon som skal beholdes/kastes. Vanligvis, så ville legen ha gjort dette. Nå gjør AI-en det. Jeg kan ikke skjønne annet enn at de har tatt for lett på det.

Btw, så vil dette også ha en effekt på hvor godt legen husker legetimen til neste gang du treffer legen, for det er en stor forskjell på å bare høre/lese og høre/skrive/lese. Skrivingen er en veldig viktig del av å skape et minne.

3 Likes

Faren er hvis det blir en black box. Faktisk lurer jeg på hvorfor de ikke bare lager en logg og lar legen bruke chatgpt eller lignende så kan man også styre litt utifra egne notater/vektlegging.

USA sperrer utlendinger ute fra toppmodell: – KI-krigen har begynt
Korte utdrag for de som ikke har tilgang:

• Trump-administrasjonen har innført eksportrestriksjon på KI-modellen Fable 5 fra Anthropic. Den er kun tillatt brukt av amerikanere.
  • Beslutningen har utløst store protester i Europa. Politikere frykter strategisk avhengighet og teknologisk underlegenhet.
  • Europeiske eksperter advarer om dramatiske konsekvenser om ikke innsatsen trappes opp drastisk.

Fredag fikk Det hvite hus mistanke om at den helt nye KI-modellen Fable 5 (tidligere kjent som Mythos) fra Anthropic kan være så kompetent at det er problematisk. Selskapet har selv nylig bedt om en global stans i KI-utviklingen fordi selv de mener den går for fort.

Hvis du bare er vant til chatboter som ChatGPT eller Gemini, skal du vite at modellen er i stand til helt andre ting enn din vanlige chatbot. For eksempel erklærte betalingsplattformen Stripe at de på én dag hadde fått Fable til å gjøre oppgaver som ville tatt et helt team mer enn to måneder med manuelt arbeid.

1 Like